Kirjaston väitti minun tuhonneen kirjan ja lähetti laskun
Tästä on aikaa yli 20 vuotta mutta edelleen olen katkera. Olen neuroottisen pedantti toisten omaisuuden koskien myös valtion omaisuutta etten tarkoituksella pidä mitään huonosti.
Lainasin oppikirjan kun sitä nopeasti tarvitsin. Yksi oli hyllyssä. Kirja näytti hieman kuluneelta ja ilmeisesti saanut jossain vaiheessa elämäänsä vettäkin päällensä. Otin sen mutta en tajunnut ottaa merkintää kirjaston työntekijältä että tämän näköinen kirja on lainattaessa ettei sitten minulle tulisi myöhemmin mitään seuraamuksia tai maksuja. Myöhemmin palauttaessani kirjan minulle tuli lasku kotiin kyseisestä kirjasta jonka olin tuhonnut. Olikohan näin että tiedotteessa luki etten voisi päätöksestä valittaa. Tarkkaa muotoa en muista. Soitin kaupungin kirjaston johtajalle. Hän sanoi ettei ole mahdollista että kirjaston tarkan syynin läpäisisi niin huonokuntoinen kirja kun kerroin etten ole tuhonnut kirjaa vaan se on ollut lainattaessa hieman rähjäinen. Ja sanoivat olleet yhteydessä minuun mutta osoitetietoni ja puhelinnumeroni olivat minulta päivittämättä jonka johdosta asiaa ei voi enää muuttaa ja asiasta ei voi valittaa, näin kirjastonjohtaja väitti. Ei auttanut minun kannalta soitto johtajalle vaan maksoin pitkin hampain laskun. Nyt tänäpäivänä vastaavassa tilanteessa en heti maksaisi laskua. Hakisin oikeutta niin kuin se olisi mahdollista. En tiedä miten on tilanne on tänä päivänä mut kehottaisin ihmisiä olemaan tarkkana lainaamaansa materiaalin suhteen ettei joutuisi suotta maksumieheksi toisten tuhoaman materiaalin suhteen. Nyt 20 v myöhemmin luopuin kirjastokortista vaikkakin olen kova lukemaan. Ostan kaikki kirjat. En lainaa myöskään keltään tutuilta mitään koska en voi pitää käsissäni toisten omaisuutta.
No enpä ole ikinä joutunut kirjastoon maksamaan mitään vaikka video syönyt lastenohjelmien nauhat, vettä kaatunut MAOL-taulukoiden päälle, kansi irronnut liimauksistaa jne. Päinvastoin, kerran olivat yhteydessä kun olin unohtanut rahaa palauttamani kirjan väliin!