Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjaston väitti minun tuhonneen kirjan ja lähetti laskun

Vierailija
16.10.2024 |

Tästä on aikaa yli 20 vuotta mutta edelleen olen katkera. Olen neuroottisen pedantti toisten omaisuuden koskien  myös valtion omaisuutta etten tarkoituksella pidä mitään huonosti. 

Lainasin oppikirjan kun sitä nopeasti tarvitsin. Yksi oli hyllyssä. Kirja näytti hieman kuluneelta ja ilmeisesti saanut jossain vaiheessa elämäänsä vettäkin päällensä. Otin sen mutta en tajunnut ottaa merkintää kirjaston työntekijältä että tämän näköinen kirja on lainattaessa ettei sitten minulle tulisi myöhemmin mitään seuraamuksia tai maksuja. Myöhemmin palauttaessani kirjan minulle tuli lasku kotiin kyseisestä kirjasta jonka olin tuhonnut. Olikohan näin että tiedotteessa luki etten voisi päätöksestä valittaa. Tarkkaa muotoa en muista.  Soitin kaupungin kirjaston johtajalle. Hän sanoi ettei ole mahdollista että kirjaston tarkan syynin läpäisisi niin huonokuntoinen kirja kun kerroin etten ole tuhonnut kirjaa vaan se on ollut lainattaessa hieman rähjäinen. Ja sanoivat olleet yhteydessä minuun mutta osoitetietoni ja puhelinnumeroni olivat minulta päivittämättä jonka johdosta asiaa ei voi enää muuttaa ja asiasta ei voi valittaa, näin kirjastonjohtaja väitti. Ei auttanut minun kannalta soitto johtajalle vaan maksoin pitkin hampain laskun. Nyt tänäpäivänä vastaavassa tilanteessa en heti maksaisi laskua. Hakisin oikeutta niin kuin se olisi mahdollista. En tiedä miten on tilanne on tänä päivänä mut kehottaisin ihmisiä olemaan tarkkana lainaamaansa materiaalin suhteen ettei joutuisi suotta maksumieheksi toisten tuhoaman materiaalin suhteen. Nyt 20 v myöhemmin luopuin kirjastokortista vaikkakin olen kova lukemaan. Ostan kaikki kirjat. En lainaa myöskään keltään tutuilta mitään koska en voi pitää käsissäni toisten omaisuutta. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt sama juttu. Tuli lasku, että kirja on kastunut. Ei ollut todella mitään mahdollisuutta että olisi minulla kastunut. Maksoin kiltisti. Miten sen voisi todistaa? Ja hakea oikeutta? Pitäisi tsekata kirjat tarkkaan lainatessa ja huomauttaa jo kirjastossa sivujen töhryt ja suklaatahrat ennen kuin olet lainannut mutta harva sitä varmaan tekee?

Vierailija
2/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Video aikaan lainasin lapsille jonkin lasten videon kirjastosta. Nauha oli kelaamatta alkuun ja kelatessa piti outo ääntä. Kasetilta näkyi vain kohinaa ja lumisadetta. palautin nauhan ja kerroin miten asia oli. Sain syyt niskoilleni ja nauha piti korvata. Heidän tarkistus on niin hyvä, ettei siitä ohi pääse viallisia tai kelaamattomia nauhoja, kerrottiin.

Tästä on jo vuosia, mutta vieläkin harmittaa. En ole kirjastoa sen jälkeen tarvinnut, enkä taida tarvitakaan.

Koin epäoikeudenmukaiseksi miten vain heidän näkemys on ainoa ja virheetön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaa minäkään mitään. En myöskään lainaa kelleen. Yleensä kun korvausta haetaan niin pyydetän ylikalliita hintoja.

Vierailija
4/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä laskutapa. Saat lainata ilmaiseksi kirjoja, elokuvia, musiikkia. Olet säästänyt jo kymmeniätuhansia euroja.

Vierailija
5/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt 20 v myöhemmin luopuin kirjastokortista vaikkakin olen kova lukemaan."

Luopuin?

Vierailija
6/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kirjastoa yli 35 vuotta ja lukenut tuhansia kirjoja ilmaiseksi, jos joskus joutuisin maksamaan jotain, niin sittenpähän joudun. Kuitenkin miten paljon on saanut lukea ilmaiseksi verrattuna siihen että olisi joutunut ostamaan jokaisen kirjan erikseen.

Minun näkemykseni mukaan, katsovat aika paljon sormien läpi kirjojen kuntoa eivätkä herkästi laskuta. Toki joskus voi sattua joku virkaintoinen työntekijä, joka haluaa laskuttaa huonokuntoisen kirjan edellisellä lainaajalla. Jos näin kävisi, niin jatkossa varmaan pitää lainata tiskiltä ja pyytää merkkaamaan kirjan huonokuntoisuus jonnekin ettei lasku tulisi väärälle henkilölle. Ikinä en ole kyllä kuullut, että laakuttavat kuulematta asiakaata ja useimmat virkailijat varmasti uskovat jos sanoo, että oli jo huonokuntoinen lainatessa.

Mikäköhän kirjasto Ap:lla on ollut kyseessä?

Vierailija
7/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen mielenterveysongelmainen palstaãmmã. 

Vierailija
8/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. En käytä kirjastoja, ellei ole ihan pakollista asiaa. Etsin lukemista muualta. Muillekin on käynyt niin, että on epäilty väärästä asiasta, syytetty asioista tai oppilasta jopa seurattu jos on poissa.

Vierailija
9/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa se lasku.

T. Kirjasto täti

10/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just palautin kirjastoon DVD:n, joka ei toiminut. Saa nähdä, tuleeko lasku perässä 😅

Vierailija
11/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa se lasku.

T. Kirjasto täti

Never!

Ap

Vierailija
12/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt kirjastoa yli 35 vuotta ja lukenut tuhansia kirjoja ilmaiseksi, jos joskus joutuisin maksamaan jotain, niin sittenpähän joudun. Kuitenkin miten paljon on saanut lukea ilmaiseksi verrattuna siihen että olisi joutunut ostamaan jokaisen kirjan erikseen.

Minun näkemykseni mukaan, katsovat aika paljon sormien läpi kirjojen kuntoa eivätkä herkästi laskuta. Toki joskus voi sattua joku virkaintoinen työntekijä, joka haluaa laskuttaa huonokuntoisen kirjan edellisellä lainaajalla. Jos näin kävisi, niin jatkossa varmaan pitää lainata tiskiltä ja pyytää merkkaamaan kirjan huonokuntoisuus jonnekin ettei lasku tulisi väärälle henkilölle. Ikinä en ole kyllä kuullut, että laakuttavat kuulematta asiakaata ja useimmat virkailijat varmasti uskovat jos sanoo, että oli jo huonokuntoinen lainatessa.

Mikäköhän kirjasto Ap:lla on ollut kyseessä?

Sama kokemus. Kerran vein vahingoittuneen kirjan tiskille, kun lapsi onnistui kaatamaan kahvini kirjan päälle. Olin valmiina maksamaan, mutta virkailija oli ymmärtäväinen eikä ottanut maksua.

Vierailija
13/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauttaessa huomataan huonokuntoinen kirja, ja jos päätetään että on korvattava, otetaan yhteyttä siihen jolla se on ollut lainassa. Jos hyllystä jostain syystä löytyy huonokuntoinen kirja jonka haluat kuitenkin lainata, sovi virkailijan kanssa että kirjan tietoihin laitetaan huomautus siitä.

Vierailija
14/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä huonoja kokemuksia. Olen joskus palauttaessa näyttänyt, miten kirja on mennyt huonoon kuntoon. En ole joutunut maksamaan. Ovat vain todenneet, että laitetaan poistoon. Kerrankin oli koira haukannut osan sivuista. Meillä ei ole edes koiraa. 

Kerran ei yhtä kirjaa meinannut löytyä. Silloin itse ehdottivat, että odotetaan vielä, jos löytyy. Ja löytyihän se. Vaihtoehtona maksamiselle olisi saanut itse ostaa vastaavan kirjan, mutta siinä kohtaa olivat tarkkoja, että piti olla sama painos. 

Vierailija
15/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäsi aikana saat kuitenkin lainata kirjoja ilmaiseksi kymmenien tuhansien eurojen edestä! Mahtava yhteiskunnan palvelu!

Vierailija
16/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän kirjastoa sitten voivat hyvällä omallatunnolla käyttää ne, jotka hajottavat jollain syyllä siellä esim. asiakastietokoneiden näppiksiä?

Todella!

Ai, niin kakaroilla ei ole omaatuntoa tai päihdepelleillä!

Minä lopetin asuinkaupungin kirjastossa asioimisen häiriköiden takia. Minä taidan lopettaa asioimisen naapurikaupungin kirjastossakin, samasta syystä. Kirjastot ovat nykyään alaikäisten temmellyskenttiä. Ja nykypäivän alaikäiset ovat kammottavia.

Sotkuisia kirjoja mulle on sattunut ainakin yhden dekkarin verran. Siinä oli kirjoiteltu kommentteja tekstien yläpuolelle ja sivun laitaan ja korjailtu kieliasuakin. Kuka pöljä tekee noin?

Vierailija
17/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin maksamaan kirjasta, jonka varmasti olin palauttanut. Kotoani en ole kyseistä kirjaa tavannut mistään. Eli varmasti palautin.

Vierailija
18/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlainen tarina, lainasin kirjan, josta joku oli leikannut kuvia. Harmitti. Palautin kirjan ja kerroin että siitä puuttuu kuvia. Kohta sain laskun että olin tuhonnut kirjaston omaisuutta. Yritin selittää että siitä puuttui ne kuvat jo ennen kun se kirja tuli minulle lainaan, ei auttanut. Maksoin laskun. En ole sen jälkeen kirjastossa käynyt. Olen ostanut kaikki kirjani. 

Suosittelen kaikille kirjastonkäyttäjille että ottakaa kuva jokaisesta sivusta kirjasta ennenkuin lainaatte sen, että on todisteet. Vaikeaksi menee.

Vierailija
19/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kirjasta lasku kun olin hävittänyt, aikaa ehkä neljä vuotta.  Viimeksi olen kirjastossa käynyt -90 luvun lopulla.  Sieltä kylästä mistä tuli niin muutin pois jo  2012.  En maksanut eikä karhua kuulunut.

Vierailija
20/21 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lainaa minäkään mitään. En myöskään lainaa kelleen. Yleensä kun korvausta haetaan niin pyydetän ylikalliita hintoja.

Meidän koiranpentu oli onnistunut repimään kirjaston kirjan. Selvittelin asiaa, niin virkailija kertoi, että voin ostaa samanlaisen tilalle vaikka divarista. Löysinkin hyväkuntoisen, eikä tarvinut mitään maksaa. Näin Tampereella oli Metsossa v. 2006. Vieläköhän olisi yhtä mukavan mutkatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme