Tänään kun jouduin pitämään esityksen, hengitys salpautui ja en meinannut saada happea
Annoin puheenvuoron kollegalle, jotta sain tasattua hengityksen. Pari vuotta sitten on käynyt vastaavanlainen tilanne, enkä ymmärrä miksi tällaisia tulee. Joudun olemaan paljon esillä, ja yleensä puhe kulkee, vaikka en suoranaisesti pidä esiintymisestä.
Kokemuksia?
Kommentit (7)
Eipä enää tämän ikäisenä juurikaan pelota.
Minä käytän tuon takia betasalpaajia jos tiedän joutuvani puhumaan yhtään stressaavammissa tilanteissa tai isommalle yleisölle. Valtaosa esiintymisistä menee helposti ja esiintynyt olen sinällään suht paljon, ei yleensä mitään ongelmaa, mutta kun tuollainen lieväkin paniikkikohtaus iskee päälle, niin ei siinä puhuminen enää onnistu. Pari kertaa tuli noita tilanteita, juttelin asiasta työterkkarille ja sain reseptin.
Oletko kokeillut reseptilääkettä Propral? On beetasalpaaja ja käytetään nykyisin nimenomaan esiintymisjännitykseen. Ei siis tarvitse käyttää jatkuvasti ja sopii monelle. Kun oireet helpottaa, saat taas varmuutta esiintymiseen. Itse käytän tätä lääkettä punastumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän tuon takia betasalpaajia jos tiedän joutuvani puhumaan yhtään stressaavammissa tilanteissa tai isommalle yleisölle. Valtaosa esiintymisistä menee helposti ja esiintynyt olen sinällään suht paljon, ei yleensä mitään ongelmaa, mutta kun tuollainen lieväkin paniikkikohtaus iskee päälle, niin ei siinä puhuminen enää onnistu. Pari kertaa tuli noita tilanteita, juttelin asiasta työterkkarille ja sain reseptin.
Kiitos tästä. Täytyy itsekin pyytää resepti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut reseptilääkettä Propral? On beetasalpaaja ja käytetään nykyisin nimenomaan esiintymisjännitykseen. Ei siis tarvitse käyttää jatkuvasti ja sopii monelle. Kun oireet helpottaa, saat taas varmuutta esiintymiseen. Itse käytän tätä lääkettä punastumiseen.
En ole kokeillut, mutta nyt näiden vinkkien jälkeen kyllä. Oudointa on se, että minulla ei varsinaisesti ollut sellainen olo, että jännittää, mutta siltikin tämä tapahtui. Ap
Kehollisia harjoitteita ahdistuksen hallintaan ja hermoston tasapainottamiseen akuuttipsykiatriassa
https://www.theseus.fi/handle/10024/867603
Jonkinlaisen (lievän) paniikkikohtauksen kuuloinen