Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntoutustuki hylätty

Vierailija
15.10.2024 |

En saanut kuntoutustukea vaikka olen sairas ja kuntoutusrahakin lopetettiin kun opinnot ei edenneet tarpeeksi. Opiskelen edelleen, mutta opinnot etenee hitaasti. En tiedä miten jaksan joka kuukausi kela rumban toimeentulotuen kanssa. Oon tosi pettynyt ja vihainenkin :( 

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö se ole vähän oma vika jos opinnot ei etene ? 

Onko sairastuminen oma vika? Onko tuo osoittamasi ilmeinen vähäjärkisyyskin oma vika?

Vierailija
42/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten ei myöskään ole ajankohtaista ammatillinen kuntoutus koska työ- ja toimintakykyäni ei voida vielä kuntoutuksella palauttaa. Huoh

Ei kuulosta oikeudenmukaiselta. Laita uusi hakemus, eri lääkäri kirjoittamaan lausunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pieni. Mun tytär on autisti ja Kela-käsittelijä kuvitteli, että se paranee lokakuun loppuun mennessä ja hän on valmis työmarkkinoille vaikkei ole ikinä puhunut eikä kirjoittanut  :D

Sulla on varmaan joku, jonka kanssa voit lukea sen päätöksen. Ehkä oot hakenut väärää etuutta. Laita OmaKelassa kysymys käsittelijälle. Sillä on velvollisuus neuvoa sinua etuuksien hakemisessa. 

Vierailija
44/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap todettu toiminnanohjauksessa häikkää? Jos ei, niin sitä kannattaisi selvitellä esim. testeillä.

Vierailija
45/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin väärin. Päihdeongelmaiset taas palkitaan työkyvyttömyyseläkkeellä.

Tuskin nykypäivänä. Tk eläkkeelle on äärettömän vaikeata päästä. Kriteerit ovat tiukentuneet tosi paljon.

Höpö höpö . Mulla kuntoutustuki katkaistiin alkoholin pitkäaikaisen käytön takia vaikka diagnoosissa on skitsofrenia.

Sama toisella ihmisellä, sairaspäivä raha hylättiin sillä seuloissa näkyi kannabis, ja oli 3kk pakkohoidossa. Ei enään saa kuntoutustukea tai sairaspäivä rahaa jos käytät mitään päihteitä, vaikka olisitkin sairas ja lääkitsisit oireita niillä. 

Vierailija
46/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti opinnot voivat olla syynä että hylättiin. Arvoivat että toimintakykyä on tarpeeksi. Opinnot olisi ollut syytä laittaa tauolle. Kuntoutustuki on tilapäinen eläke, ja uskoisin ettei myönnetä jos kykenee opiskelemaan. 

Lääkärisi olisi pitänyt tietää tämän. 

Parempaa onnea ensi kerralla Ap. Vaihda lääkäriä, jos mahdollista!

Nojoo mutta ei sitä opiskeluksikaan oikein voi kutsua kun vuodessa saa ehkä yhden tai kaksi kurssia käytyä. Tauolla olivatkin tuon sairausloman ajan, en siis silloin mitään tehnyt. Mulle on vaan tärkeää että saisin edes jonkun tutkinnon käytyä, vuosia roikkunut noissa opinnoissa ja vaikeaa ollut

Systeemi on sellainen, ettei saisi olla liian tunnollinen ja yrittää liikaa, valitettavasti. Toisaalta toinen ääripääkään ei toimi, koska

Mitä? Liian tunnollinen ja yrittää liikaa, jos saa pari kurssia suoritettua vuodessa? Ei se kyllä missään nimessä voi olla syynä, että nyt on yrittänyt liikaa, jos takoo 10 osp vuodessa, kun toiset paahtaa 70 osp/vuosi.

Vierailija
47/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti opinnot voivat olla syynä että hylättiin. Arvoivat että toimintakykyä on tarpeeksi. Opinnot olisi ollut syytä laittaa tauolle. Kuntoutustuki on tilapäinen eläke, ja uskoisin ettei myönnetä jos kykenee opiskelemaan. 

Lääkärisi olisi pitänyt tietää tämän. 

Parempaa onnea ensi kerralla Ap. Vaihda lääkäriä, jos mahdollista!

Nojoo mutta ei sitä opiskeluksikaan oikein voi kutsua kun vuodessa saa ehkä yhden tai kaksi kurssia käytyä. Tauolla olivatkin tuon sairausloman ajan, en siis silloin mitään tehnyt. Mulle on vaan tärkeää että saisin edes jonkun tutkinnon käytyä, vuosia roikkunut noissa opinnoissa ja vaikeaa ollut

Systeemi on sellainen, ettei saisi olla liian tunnollinen ja yrittää liikaa, valitettavasti

Voi kuntoutustukea hakiessa olla. Todella huonokuntoinen ihminen voi kyetä kovalla itsekurilla suorittamaan pari kurssia vuodessa, siinä missä laiskempi tapaus ei yhtäkään. Kuntoutustukea saadakseen ideaali tilanne olisi se, ettei pysty suorittamaan yhtäkään kurssia, ei mielellään edes asumaan itsenäisesti.

Vierailija
48/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Miten paljon ja missä ajassa sulla on opinnot edenneet? Mulla edenneet hitaasti ja joudutaan anomaan yksi lisävuosi opiskeluihin, mutta silti saan tukea. Eli onko sulla tullut alle 10 opintopistettä per lukukausi tai jotain?

Lisäaikaa sain just vuodeksi. Katotaan saanko loppuun siinä ajassa. Kahdeksas vuosi menossa ja puuttuu vielä kandiopinnoista muistaakseni 7 kurssia

7 kurssia saa hyvin helposti tehtyä. Yritä tehdä itsellesi rutiini ja aikataulu niin kyllä se siitä :) Ja muista, kelan toimeentulotukea saa haettua oliko se 3 vai 6 kuukaudeksi kerrallaan jos ei olosuhteet muutu miksikään sinä aikana. Eli ei tarvitse joka kuukausi hakea ja viedä papereita.

Ahaaa luulin että joka kuukausi pitäisi. No hyvä sitten

Täytyy hakea kuukausittain, koska sinua kehotetaan lopettamaan opinnot ja ilmoittautumaan työnhakijaksi. Toimeentulotuki ei ole tarkoitettu opintojen tukemiseen.

Vierailija
49/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustukea voidaan myöntää opiskelun ajaksi. Onko sinulla ehkä loppunut määräaika? Koska se yleensä myönnetään määräaikaisena. Voi hakea nyt työkyvyttömyyseläkettä.

Vierailija
50/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin väärin. Päihdeongelmaiset taas palkitaan työkyvyttömyyseläkkeellä.

Hohhoijakkaa. Noin oli joskus 30 vuotta sitten ja silloinkin näillä elämänkolhimilla oli diagnooseina myös esim. bipolaarihäiriötä, skitsofreniaa, dementiaa ja fyysisen puolen ongelmia, ei pelkkä päihderiippuvuus silloinkaan ollut syy päästä eläkkeelle. Kannattaa katsoa sinne peiliin jos olet (vielä jonkun paikkansapitämättömän mutusi pohjalta) kateellinen tuollaisille ihmisille. 

Vierailija
51/60 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Miten paljon ja missä ajassa sulla on opinnot edenneet? Mulla edenneet hitaasti ja joudutaan anomaan yksi lisävuosi opiskeluihin, mutta silti saan tukea. Eli onko sulla tullut alle 10 opintopistettä per lukukausi tai jotain?

Lisäaikaa sain just vuodeksi. Katotaan saanko loppuun siinä ajassa. Kahdeksas vuosi menossa ja puuttuu vielä kandiopinnoista muistaakseni 7 kurssia

7 kurssia saa hyvin helposti tehtyä. Yritä tehdä itsellesi rutiini ja aikataulu niin kyllä se siitä :) Ja muista, kelan toimeentulotukea saa haettua oliko se 3 vai 6 kuukaudeksi kerrallaan jos ei olosuhteet muutu miksikään sinä aikana. Eli ei tarvitse joka kuukausi hakea ja viedä papereita.

Ahaaa luulin että joka kuukausi pitä

Mutta kun en halua lopettaa opintojani. Mitä järkeä missään olisi enää. Että joutuisin tämän takia lopettamaan sen kaiken mihin oon tähdännyt vuosia

Vierailija
52/60 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä väärin, että ei oo tarpeeksi sairas väliaikaselle eläkkeelle, mutta liian sairas ammatillisee kuntoutuksee tai töihin. Tai no kelan mielestä en ilmeisesti oo liian sairas töihin. Oikeasti olen. Eikä mua kyllä kukaan palkkaisi

Vierailija
53/60 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, lääkärin määräys kyllä tuo pitäisi mennä läpi, lienee virkamies päätös josta voi tehdä valituksen.

Vierailija
54/60 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttöminä työnhakijoinakin on paljon työ-/opiskelukyvyttömiä.

Vierailija
55/60 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttöminä työnhakijoinakin on paljon työ-/opiskelukyvyttömiä.

Niin mutta ei opiskelijana saa työkkäristä rahaa

Vierailija
56/60 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustukea on vaikeaa saada. Valitettavasti monet ovat väliinputoajia: liian huonokuntoisia opiskeluun/työelämään, mutta liian toimintakykyisiä kuntoutustuelle. Sitten taas pysyvälle eläkkeelle on vaikeaa päästä kuntoutustuelta, vaikka olisi hyvin huonokuntoinen. Itse olen kuntoutustuella kolmatta vuotta enkä ole vuosikausiin kyennyt asumaan lainkaan itsenäisesti. Hygieniasta huolehtiminenkin on ollut vuosia puutteellista. Jos pystyt opiskelemaan vähäisessäkin määrin, tulee herkästi hylätty päätös kuntoutustuesta, ellei sitten ole jo ennen opintojen alkamista ollut kuntoutustuella.

Kuntoutustuelta pääsee eläkkeelle lähes automaattisesti, kun on tarpeeksi kuntoutustukivuosia vyön alla. Alle 10 riittää.

Tätä en usko.

Vierailija
57/60 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö se ole vähän kokoomus persu hallituksen aikaansaannoksia ?

Vierailija
58/60 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että hän oli hakenut kuntoutustukea/-rahaa, mikä tää nyt on? Sitä ei myönnetä terveille.

Ap, hae uudestaan. Ota yhteys hoitotahoosi ja pommita Kelaa lisäselvityksillä. Olen pahoillani puolestasi. Ja jos päätöksessä kehotetaan hakemaan muuta etuutta, hae sitä.

Vierailija
59/60 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että hän oli hakenut kuntoutustukea/-rahaa, mikä tää nyt on? Sitä ei myönnetä terveille.

Ap, hae uudestaan. Ota yhteys hoitotahoosi ja pommita Kelaa lisäselvityksillä. Olen pahoillani puolestasi. Ja jos päätöksessä kehotetaan hakemaan muuta etuutta, hae sitä.

Nykyisen kokoomus persu trendin mukaan kela ohjeistaa uhkaavaan sävyyn hakeutumaan työttömäksi työnhakijaksi. Ja jos henkilö ei noudata ohjeistusta niin miinustavat lainvastaisesti työ/opiskelukyvyttömiltä toimeentulotuesta.

Vierailija
60/60 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomelle on pääasia että ulkomaalaiset voi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi