Kuntoutustuki hylätty
En saanut kuntoutustukea vaikka olen sairas ja kuntoutusrahakin lopetettiin kun opinnot ei edenneet tarpeeksi. Opiskelen edelleen, mutta opinnot etenee hitaasti. En tiedä miten jaksan joka kuukausi kela rumban toimeentulotuen kanssa. Oon tosi pettynyt ja vihainenkin :(
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti opinnot voivat olla syynä että hylättiin. Arvoivat että toimintakykyä on tarpeeksi. Opinnot olisi ollut syytä laittaa tauolle. Kuntoutustuki on tilapäinen eläke, ja uskoisin ettei myönnetä jos kykenee opiskelemaan.
Lääkärisi olisi pitänyt tietää tämän.
Parempaa onnea ensi kerralla Ap. Vaihda lääkäriä, jos mahdollista!
Nojoo mutta ei sitä opiskeluksikaan oikein voi kutsua kun vuodessa saa ehkä yhden tai kaksi kurssia käytyä. Tauolla olivatkin tuon sairausloman ajan, en siis silloin mitään tehnyt. Mulle on vaan tärkeää että saisin edes jonkun tutkinnon käytyä, vuosia roikkunut noissa opinnoissa ja vaikeaa ollut
Systeemi on sellainen, ettei saisi olla liian tunnollinen ja yrittää liikaa, valitettavasti. Toisaalta toinen ääripääkään ei toimi, koska pitää kyetä sitoutumaan kuntoutukseen. Suosittelen jäämään vähän matalammalla kynnyksellä saikulle.
Miten paljon ja missä ajassa sulla on opinnot edenneet?
Mulla edenneet hitaasti ja joudutaan anomaan yksi lisävuosi opiskeluihin, mutta silti saan tukea. Eli onko sulla tullut alle 10 opintopistettä per lukukausi tai jotain?
Oliko sinulla lausunnossa kattavaa tietoa toimintakyvystäsi? Toimintakyvyn arvio tehty?
Vierailija kirjoitti: Miten paljon ja missä ajassa sulla on opinnot edenneet? Mulla edenneet hitaasti ja joudutaan anomaan yksi lisävuosi opiskeluihin, mutta silti saan tukea. Eli onko sulla tullut alle 10 opintopistettä per lukukausi tai jotain?
Lisäaikaa sain just vuodeksi. Katotaan saanko loppuun siinä ajassa. Kahdeksas vuosi menossa ja puuttuu vielä kandiopinnoista muistaakseni 7 kurssia
Lopetin kuntoutuksen, kun tajusin sen lähinnä estävän kuntoutumista.
Nyt sitten opiskelen loppuun leikatulla toimeentulotuella. Taloudellinen stressi ja kituuttaminen ei ole läheskään yhtä paha kuin vähän väliä jostain taholta tuleva et tee tarpeeksi ininä ja jatkuva oman tilanteen selvittely vaihtuville lääkäreille ja viranomaisille.
Tänään nousin aamulla aikaisin, kävin ulkoilemassa, söin aamupalan, opiskelin useamman tunnin, tein ruuan ja kohta lähden ulkoilemaan toisen kerran. Puheluihin en vastaa ja käyn vain katsomassa summan Kelan sivuilta. Kaikki tarvittava lukee toimeentulotuen hakemuksessani.
Alan olla tähän niin tottunut, että tuskin viitsin ilmoittautua työttömäksi, jos en työllisty heti valmistumiseni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miten paljon ja missä ajassa sulla on opinnot edenneet? Mulla edenneet hitaasti ja joudutaan anomaan yksi lisävuosi opiskeluihin, mutta silti saan tukea. Eli onko sulla tullut alle 10 opintopistettä per lukukausi tai jotain?Lisäaikaa sain just vuodeksi. Katotaan saanko loppuun siinä ajassa. Kahdeksas vuosi menossa ja puuttuu vielä kandiopinnoista muistaakseni 7 kurssia
7 kurssia saa hyvin helposti tehtyä. Yritä tehdä itsellesi rutiini ja aikataulu niin kyllä se siitä :)
Ja muista, kelan toimeentulotukea saa haettua oliko se 3 vai 6 kuukaudeksi kerrallaan jos ei olosuhteet muutu miksikään sinä aikana. Eli ei tarvitse joka kuukausi hakea ja viedä papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen pahoillani. tuo rumba on raskasta, ja yleensä silloin kun sen läpi joutuu tarpomaan on muutenkin voimat jo vähissä. voiko päätöksestä valittaa? jos ei, niin laita uusi hakemus.
Kai siitä aina voi mutta en usko että valittamisesta olisi mitään hyötyä
Uusi lausunto, ei valituksia!
"For the bureaucraut the world is mere object to be manipulated by him." -Karl Marx
Ei susta kalua saa enää tekemälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei susta kalua saa enää tekemälläkään.
Kalua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti opinnot voivat olla syynä että hylättiin. Arvoivat että toimintakykyä on tarpeeksi. Opinnot olisi ollut syytä laittaa tauolle. Kuntoutustuki on tilapäinen eläke, ja uskoisin ettei myönnetä jos kykenee opiskelemaan.
Lääkärisi olisi pitänyt tietää tämän.
Parempaa onnea ensi kerralla Ap. Vaihda lääkäriä, jos mahdollista!
Nojoo mutta ei sitä opiskeluksikaan oikein voi kutsua kun vuodessa saa ehkä yhden tai kaksi kurssia käytyä. Tauolla olivatkin tuon sairausloman ajan, en siis silloin mitään tehnyt. Mulle on vaan tärkeää että saisin edes jonkun tutkinnon käytyä, vuosia roikkunut noissa opinnoissa ja vaikeaa ollut
Systeemi on sellainen, ettei saisi olla liian tunnollinen ja yrittää liikaa, valitettavasti. Toisaalta toinen ääripääkään ei toimi, koska
Ja kun olet pysyvällä eläkkeellä aika omin voimin saat tarpoa. - Miksi laittaa rahaa toivottomaan tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miten paljon ja missä ajassa sulla on opinnot edenneet? Mulla edenneet hitaasti ja joudutaan anomaan yksi lisävuosi opiskeluihin, mutta silti saan tukea. Eli onko sulla tullut alle 10 opintopistettä per lukukausi tai jotain?
Lisäaikaa sain just vuodeksi. Katotaan saanko loppuun siinä ajassa. Kahdeksas vuosi menossa ja puuttuu vielä kandiopinnoista muistaakseni 7 kurssia
7 kurssia saa hyvin helposti tehtyä. Yritä tehdä itsellesi rutiini ja aikataulu niin kyllä se siitä :) Ja muista, kelan toimeentulotukea saa haettua oliko se 3 vai 6 kuukaudeksi kerrallaan jos ei olosuhteet muutu miksikään sinä aikana. Eli ei tarvitse joka kuukausi hakea ja viedä papereita.
Ahaaa luulin että joka kuukausi pitäisi. No hyvä sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustukea on vaikeaa saada. Valitettavasti monet ovat väliinputoajia: liian huonokuntoisia opiskeluun/työelämään, mutta liian toimintakykyisiä kuntoutustuelle. Sitten taas pysyvälle eläkkeelle on vaikeaa päästä kuntoutustuelta, vaikka olisi hyvin huonokuntoinen. Itse olen kuntoutustuella kolmatta vuotta enkä ole vuosikausiin kyennyt asumaan lainkaan itsenäisesti. Hygieniasta huolehtiminenkin on ollut vuosia puutteellista. Jos pystyt opiskelemaan vähäisessäkin määrin, tulee herkästi hylätty päätös kuntoutustuesta, ellei sitten ole jo ennen opintojen alkamista ollut kuntoutustuella.
Kuntoutustuelta pääsee eläkkeelle lähes automaattisesti, kun on tarpeeksi kuntoutustukivuosia vyön alla. Alle 10 riittää.
Juu, pääsee helposti, jos on ollut kauan. Osa on kuntoutustuella kuitenkin vain pari vuotta ja s
Siis ihmiset parantuvat vai kategorisesti jotain muuta syytä kuntoutustuen loppumiselle. Siis tyyliin sairauspäiväraha päättyy 300 päivän jälkeen.
Onlyfäns tai joku muu prostituution muoto.Tai sitten menet muihin töihin ja lopetat tuon uhriutumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustukea on vaikeaa saada. Valitettavasti monet ovat väliinputoajia: liian huonokuntoisia opiskeluun/työelämään, mutta liian toimintakykyisiä kuntoutustuelle. Sitten taas pysyvälle eläkkeelle on vaikeaa päästä kuntoutustuelta, vaikka olisi hyvin huonokuntoinen. Itse olen kuntoutustuella kolmatta vuotta enkä ole vuosikausiin kyennyt asumaan lainkaan itsenäisesti. Hygieniasta huolehtiminenkin on ollut vuosia puutteellista. Jos pystyt opiskelemaan vähäisessäkin määrin, tulee herkästi hylätty päätös kuntoutustuesta, ellei sitten ole jo ennen opintojen alkamista ollut kuntoutustuella.
Kuntoutustuelta pääsee eläkkeelle lähes automaattisesti, kun on tarpeeksi kuntoutustukivuosia vyön alla. Alle 10 riittää.
Juu, pääsee helposti, jos on ollut kauan. Os
Kuntoutustukea ei myönnetä kerralla kovin pitkäksi ajaksi. Omalla kohdallani se on ollut 7kk-1v kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten asut?Vanhempien luona?
Kelan mukaan mulla ei ole niin vaikea-asteisia psyykkisiä sairauksia, että olisin työkyvytön ja opiskelukykyäkin on. Arvioimme, että sinulla on vielä työ- ja opiskelukykyä jäljellä. Sairauksistasi huolimatta kykenet tekemään työtä, joka turvaa kohtuullisen toimeentulon.
Hienoa että kela arvioi näin vaikka oon vuosia ollut paskassa kunnossa, en ikinä töissä ja opiskelukin ollut niin vähäistä ettei opiskeluksi voi kutsua :))
Mutta sitten ei myöskään ole ajankohtaista ammatillinen kuntoutus koska työ- ja toimintakykyäni ei voida vielä kuntoutuksella palauttaa. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten asut?Vanhempien luona?
Kyllä.
Kuntoutustukea voidaan myöntää opiskelujen ajaksi. Opiskelu voi olla osana kuntoutusta. Minä kävin aikuislukion kuntoutustuen avulla. Kuntouturahaa (mikä on huomattavasti vähemmän jos ei ole aikaisempaa työhistoriaa) saa helpommin, mutta sitten joutuu siihen jatkuvaan toimeentulotukirumbaan jos asuu yksin, koska se kuntoutusraha ei riitä kattamaan menoja.