Miksi kouluaamut aloitetaan kasilta? Tutkitusti huono asia niin miksi
Omassa lapsuudessa alkoi aina 9-10. Lapsen lisäksi itsekin joutuu elämään joka päivä univajeessa aikaisten aamujen takia. Lapsi ei väsyneenä opi mitään eikä suostu ennen ysiä mennä nukkumaan niin joka yö jää univajetta. Moni harrastuskin loppuu niin myöhään ettei kerkeisi mitenkään riittävän aikaisin nukkumaan. Mitä ajatuksia? Olen ottanut opettajan kanssa puheeksi mutta ei auta. https://yle.fi/a/74-20117307?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkumaan mennään ajoissa, niin ei ole aamulla väsynyt. Hyvin yksinkertaista.
Joillekkin ei auta vaikka vääntäisi rautalangasta että ei mahdollista mennä eiittävän aikaisin harrastusten takia.
Ei tarvitse harrastaa ysin jälkeen. Sehän ei ole unellekaan hyväksi että illalla ennen nukkumaanmenoa vielä juostaan harkoissa. Järki käteen harrastusmenoissa. Yhteiskunnan pitäisi ennemminkin puuttua noihin myöhäisiin harrastuksiin kuin koulupäivien aloittamisajankohtiin. Ja jos ei yhteiskunta puutu, niin vanhempien vastuu on huolehtia ettei juosta harrastuksissa iltamyöhällä
Vierailija kirjoitti:
En muuten ymmärrä sitäkään, miksi harrastusten pitää kestää niin myöhään, ettei koululainen pääse ajoissa nukkumaan. Mikä harrastus se semmoinen on? Kuulostaa enemmän työltä kuin harrastukselta.
Ihan on näitä koulun harrastuksia, sählyä yms jotka loppuu kasilta niin ei tod ole unessa ysiltä. Toki monilla jotka esim jääkiekkoa harrastaa alkaa vuoro yhdeksältä, jopa vasta kymmeneltä. Jos yhtään ite on liikuntaa harrastanut niin tietää et jos kasilta ollut täysmeno päällä niin ysiltä on aivan superpirteä ja jatkuu kymmeneen yhteentoista. Tietty jos kotona vetää sipsejä niinnon helppo nukahtaa ysiltä.
Suomessa eletään vielä vahvasti maatalousaikaa. Lehmät täytyy lypsää ajoissa, siksi pitää myös herätä kukonlaulun aikaan. Eihän se ole nykypäivää, mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä että nykyajan vaahtokarkit valittaa liian aikaisin alkavista kouluaamuista.
Nykyään uskalletaan sanoa julkisesti asioita, joita ennen vain itsekseen hiljaa harmiteltiin.
Ei tällaisia adioita harmiteltu. Ymmärrettiin ettei kenellekään ole hyväksi kukkua yöllä
Saisi alkaa puolestani seiskalta, silloinhan palstakin niin miksei myös koulut?
Onneksi alkaa kasilta eikä esim ysiltä. Ehtii laittaa lapsen koulutielle ennen omaa töihin lähtöä ja voidaan aamutoimet tehdä yhtä aikaa.
Isoissa yhtenäiskouluissa päivät jatkuisivat valinnaisaineilla jopa viiteen saakka, jos päivä aloitettaisiin yhdeksältä kahdeksan sijaan. Asiaan vaikuttaa perusopetuksen tuntimäärän lisäksi myös opettajien tuntien sijoittelu.
T. Ope, jonka koulussa on lähivuosina keskusteltu siitä, pitäisikö koulupäivän alkaa myöhemmin.
Nuorena vitsa väännettävä. Miten meinaavat aikuisina tottua vuoro ja yötyöhön. Ei täällä makaamalla eletä tulevaisuudessakaan.
Koska työpäivä alkaa kello 8. On perheen päivärytmille parempi, että kakaratkin lähtevät kouluun kello 8:ksi.
Pienet koululaiset saa laitettua va hemmat itse kouluun ja isommat koululaiset eivät kuku yömyöhään ylhäällä häiriten muiden unta, kun herätys on aikainen.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa yhtenäiskouluissa päivät jatkuisivat valinnaisaineilla jopa viiteen saakka, jos päivä aloitettaisiin yhdeksältä kahdeksan sijaan. Asiaan vaikuttaa perusopetuksen tuntimäärän lisäksi myös opettajien tuntien sijoittelu.
T. Ope, jonka koulussa on lähivuosina keskusteltu siitä, pitäisikö koulupäivän alkaa myöhemmin.
Meillä yläaste oli joka päivä 8.45-14.45 onko tunnit pidentyneet? Miten kun monissa kouluissa otettu tuo ysin aamu kokeiluun ja silti ei ole ollut yli kolmen päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Kait se on nihkeää mennä klo8 kouluun, jos on pelannut, somettanut yms. puolelle öin. Toista oli ennen, nukkumaan mentiin ajoissa.
Ai niinkö luulet? Oli se nihkeää 70-80-luvuillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jatkui 80-luvulla yläasteella koulu klo 17 asti. Valinnaisaineita oli klo 15-17. Se oli ihan ok. Vastaavasti oli tietysti myöhäisiä aamuja.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi alkaa kasilta eikä esim ysiltä. Ehtii laittaa lapsen koulutielle ennen omaa töihin lähtöä ja voidaan aamutoimet tehdä yhtä aikaa.
Pikkukoululaisten kohdalla ok, he muutenkin herää aiemmin. Murrosiässä biologinen päivärytmi siirtyy ja teini nyt varmasti osaa itsekin tehdä aamupalan ja lähteä kouluuun.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena vitsa väännettävä. Miten meinaavat aikuisina tottua vuoro ja yötyöhön. Ei täällä makaamalla eletä tulevaisuudessakaan.
Aikuinen herääkin helpommin aikaisin kuin murrosikäinen. Se on ihan biologiaa. Ei ole mitään hyötyä "harjoitella".
Meidän teinin aamut ma-ti ja to-pe 8.30. Keskiviikkoisin klo 10. Tämä on ollut juuri hyvä, ke saa nukuttua univelkaa pois jos sitä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tulevaisuutta ajatellen koulupäivät voisi tehdä kolmessa vuorossa. Tottuisivat ajoissa yötöihinkin. Tällä tavalla voitaisiin myös ottaa kouluun enemmän oppilaita.
Niin omassa lapsuudessa kuin omilla lapsillanikin on koulun alkamisaika vaihdellut. Omien lasten kohdalla kysyttiin onko ketään vapaaehtoisia myöhempään jakoryhmään. Meidän lapset oli sitten myöhemmässä ryhmässä, aikaisempaan on aina tunkua, kun vanhemmat haluavat lapsen menevän kouluun kahdeksaksi, kun itse lähtevät töihin. Minä äitiyslomalaisena laitoin mieluummin siihen myöhemmin alkavien ryhmään. Koululla oli rahaa noihin jakotunteihin, jolloin puolet luokasta tuli aikaisin ja opetteli jotain ainetta, sitten oli koko luokan yhteisiä tunteja ja iltapäivästä ne myöhemmin tulleet opettelivat sen, mitä toinen puoli luokasta oli opetellut aamusta. Samalla lailla oli myös omalla ekaluokallani, ainakin käsityötunnit olivat noita puolen luokan tunteja silloin. Aikaisin aamusta tulevat olivat bussikuljetuksessa olevia.
Minä olen illanvirkku ihminen, olen aina ollut sellainen ja aikaiset kouluaamut ovat aina olleet huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jatkui 80-luvulla yläasteella koulu klo 17 asti. Valinnaisaineita oli klo 15-17. Se oli ihan ok. Vastaavasti oli tietysti myöhäisiä aamuja.
Minulla oli valinnaisaineita vain klo 16 saakka. Niinä päivinä koulu tarjosi välipalankin ruokalassa. Tuota tuntien sijoittelua helpotti varmaan kahden viikon lukujärjestys. Valinnaisaineissa oli aina tuplatunnit.
Vierailija kirjoitti:
Saanen huomauttaa, että yleensä mitä koulutetumpi ja mitä korkeammassa asemassa, saa itse päättää työjoistaan melko vapaasti. Alemmissa ammateissa yleensä nämä kuudelta ylös ja seiskalta paikalla työt. Sinänsä siis ei ehkä niin kiire totuttautua juuri tuollaiseen rytmiin, jos ei ole tuollaisessa työssä.
Nykyään uskalletaan sanoa julkisesti asioita, joita ennen vain itsekseen hiljaa harmiteltiin.