Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?
Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Olen tajunnut ja töitä saanut.
Suurin osa ensimmäisistä vastaajista ei ole tajunnut ja ovat ylpeitä tyhmyydestään. Kun on olemassa tehtäviä, joihin vaaditaan tietty koulutus (kuten sote- ala), ei voi hakea mitään muuta kuin juuri koulutustaan vastaavaa. Mahtavaa logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Silti näitä niinkin fiksuja että "kyllä kaikki osaa" pitää vahtia, painostaa ja pakottaa. (?)
Ja kokoomukselta tietysti alapeukkua.
Hei AP tosi paljon kiitoksia vinkistä! En ollut yhtään tajunnut että on mahdollista hakea muilta aloilta. Olen varma että nyt kun sana leviää niin työttömyys katoaa ja kaikki ongelmat on ratkenneet
Aloitus on provokatiivinen, mutta on siinä silti totuuden siemen.
Tunnen useampia työttömiä, jotka hakevat niitä oman alansa töitä, esim. media-alalta, mutta niitä kun on kovin vähän tarjolla tällä hetkellä. Todella usein kuulee heidän sanovan, että "mihinkään Prisman kassalle en nyt ainakaan mene".
Itse en ymmärrä tällaista joidenkin töiden syvää halveksuntaa. Itse olen työttömyyspätkien aikana tehnyt esimerkiksi siivoojan hommia muutaman kuukauden, enkä koe että se millään lailla olisi ammatillista osaamistani tai itsetuntoani rapauttanut. Tietenkin hain oman alani tai edes sitä läheltä liippaavaa työtä koko ajan ja lopulta sainkin.
Mä sain toistaitoisena keikkatöitä kaupankassana. Muuten ihan jees, mut autistiaivot ei pysy perässä siinä hektisyydessä. Hirveellä hulinalla nakkipakettia ja maitotölkkiä hihnalla, se vielä menee ihan ok, mutta kun yhtäkkiä pyydetään jotain al caponea ja iceä sitä-just-sitä-vahvaa-muttei-kirpeää ja ennakkoon vakio ja lässynlää, ja maksetaan 1086699. Siis mitvit. Oman alan työt vaatii korkeempaa koulutusta ja ongelmanratkaisukykyä, mut kyl tää kassalla härvääminen on ollut paljon vaikeampaa.
ei sitä kehtaa vaan hakea minnekään amisjunttien työhön kun on 2 korkeakoulututkintoa, tosin nekin on paskaa ja olen viihtynyt enempi puupakkaajana tehtaalla ja painepesuriauton kuljettajana, kun sain tehdä duunit itse yksikseeen., sitä en siedä että pitäisi k atsoa tyhmiä suomalaisia ateisteja jossain yhteisöllisesssä työssä, se rasittaa henkisesti, myös koulut ja ipanat ja olen ollut 3 vuotta ala-asteellakin töissä. sinne en mene ikinä! mieluummin tehtaalle tai ruokajonoon pummiksi
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useampia työttömiä, jotka hakevat niitä oman alansa töitä, esim. media-alalta, mutta niitä kun on kovin vähän tarjolla tällä hetkellä. Todella usein kuulee heidän sanovan, että "mihinkään Prisman kassalle en nyt ainakaan mene".
Itse en ymmärrä tällaista joidenkin töiden syvää halveksuntaa. Itse olen työttömyyspätkien aikana tehnyt esimerkiksi siivoojan hommia muutaman kuukauden, enkä koe että se millään lailla olisi ammatillista osaamistani tai itsetuntoani rapauttanut. Tietenkin hain oman alani tai edes sitä läheltä liippaavaa työtä koko ajan ja lopulta sainkin.
Kuule, sinne kassalle ei tosta vaan mennä hommiin. Hakijoita on satoja. Noin 60 % kaupan alan töistä on osa-aikatöitä. Kaupoissa on työttömiä työttömyyskorvauksella työkokeilussa ja lisäksi alle 18-vuotiaita lukiolaisia ja amislaisia 10 h viikko tunneilla jotka asuvat vielä vanhempiensa kanssa.
Nykyään noita alle 18-vuotiaita lukiolaisia ja amislaisia on ympäri vuoden töissä kaupoissa ja pikaruokaloissa.
Lapsen kaveri oli pikaruokaravintolassa mikä myy hampurilaisia töissä lukion ekalla ja tokalla.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin nimenomaan koska en fyysisiin perustason töihin pysty.
Tämä! Itse myös opiskelen juuri sen takia kolmatta kertaa koska en tapaturman seurausten vuoksi voi tehdä mitään fyysistä työtä enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lääkäreiksi ja hoitajiksi palkata työttömiä? Eihän siinä tarvi kuin buranaa määrätä ja pistää tarvittaessa jatkotutkimuksiin.
Persupotilaalle tää tosiaan vois riittää. Kun oma järki ei riitä edes siihen buranaan.
Persuus on helppo todeta aivokuvasta: niitä ei ole. Oikeastaan taskulamppukin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Itse myös opiskelen juuri sen takia kolmatta kertaa koska en tapaturman seurausten vuoksi voi tehdä mitään fyysistä työtä enää koskaan.
Sama juttu.
Ja kaupunki siirtää myös siivoojia joilla on terveysvaivaa sihteereiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu.
Ja kaupunki siirtää myös siivoojia joilla on terveysvaivaa sihteereiksi.
Tiedän tarhan siivoojana olleen joka siirrettiin sihteeriksi esim laskee palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP tosi paljon kiitoksia vinkistä! En ollut yhtään tajunnut että on mahdollista hakea muilta aloilta. Olen varma että nyt kun sana leviää niin työttömyys katoaa ja kaikki ongelmat on ratkenneet
Todiaan. Kumna ettei nakki-Satonen ole tätä tajunnut vaan on tuhonnut 1,5 vuodessa satatuhatta työpaikkaa lisää.
Töitä tekijälle riittää ellei ole ronkeli ja haluaa tehdä hommia.
Olen ollut kaupan kassalla ja täyttänyt hyllyjä, siivonnut, hoitanut lapsia, ulkoiluttanut vanhuksia ja ollut ystävänä vammaiselle ja vanhukselle. Olen myynyt joulukuusia, paistanut hampurilaisia, blokannut, tiskannut ja haravoinut. Olen tehnyt lumitöitä, poiminut mansikoita, ollut juurestilla apuna, tehnyt heinätöitä ja kastellut kasveja kauppapuutarhalla. Eikä tässä vielä kaikki mitä olen tehnyt palkasta ja jopa palkatta eloni aikana, opiskelun ohessa ja silloin kun en ole saanut koulutusta vastaavaa työtä jota sitäkin on tullut tehtyä. Nyt olen viittä vaille eläkeiässä ja ollut sijaisena leipomossa, vaikka en olekaan jauhopeukalo. Kun jään eläkkeelle, aion tehdä vapaaehtoistyötä vanhusten parissa ja kerätä metsien satoa talteen niin kauan kuin polvet ja selkä sallii. Tämä on minun valintani, pidän työskentelystä ja kotona vain laiskistuisin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kaveri oli pikaruokaravintolassa mikä myy hampurilaisia töissä lukion ekalla ja tokalla.
Mutta sulla jäi persukoulu käymättä.
Miksi luulet tajuavasi mistään mitään kun et osaa edes äidinkieltäsi?
miksi täällä pohjoisessa esim kaikkia roska-autoja ja postinautoja ajelee ihan nuoret jampterit ja nuoret tytöt, mahtaako olla edes ajokorttia, sen verran nuorta väkeä on että voi ihmetellä missä on ehditty muka ajaa c-kortti? ja sitten itse en saa 53vuotiaana samaa duunia mitenkään. Onko suhteilla järkätty isältä työpaikat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, sinne kassalle ei tosta vaan mennä hommiin. Hakijoita on satoja. Noin 60 % kaupan alan töistä on osa-aikatöitä. Kaupoissa on työt
Kauppaan ei tahdo päästä edes työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko insinöörin sairaanhoitajaksi tai teurastajan siistijäksi?
Jos suoraan koulusta opiskellut insinööriksi niin en ottaisi edes klapeja viemään liiterin pinoon. Turhan käytännönläheistä sille taidolle, tuskin pino pystyssä pysyisi. Teurastaja kyllä varmasti pärjäisi ja pärjää muissakin töissä.
Toisaalta on ammatteja, joita ei saa tehdä kuin alan koulutuksen saanut. Insinöörin taustoja et tiedä. On voinut toimia klapinenkasaajana ennen insinöörikoulutusta. Insinööreissä on paljon ns. pitkän linjan kouluttautuneita.
Ap = 🚽