Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kokee alemmuutta esim. Stockkalla...

Vierailija
15.02.2007 |

En ymmärrä.

Itse olen asioinut Stockkalla niin kauan kuin olen työssä käynyt (eli siis itse ansainnut rahat), niin köyhänä opiskelijana kuin nyt keskituloisena perheellisenäkin.

Koskaan en ole ajatellut, mitä tuo myyjä minusta ajattelee, vaikka olen mennyt asioimaan kauppaan ilman meikkiä, hiukset hapsottaen (kun on ollut kiire). Enkä todellakaan ole ajatellut onko päällä se Hobby Hallin toppatakki vai ei.

Olen aina kummastellut näitä ihmisiä, jotka kertovat legendaarisia juttuja nirppanokka myyjistä... Suoraan sanottuna, minusta tuntuu, että ihmiset itse kokevat jotenkin epävarmuutta, tai alemmuutta koska mieltävät Stokkan jotenkin hienosteluputiikiksi, vaikka mielestäni sitä se ei ole. Kunhan on vain siisti, tarjonnaltaan hyvä ja aina ajantasainen ostospaikka, jossa on ajateltu myös ostosmiljöötä.

Sen kyllä olen huomannut, että kun tuota ikää tulee minua palvellaan paremmin kuin parikymppisenä tyttönä. Ja jos olen etenkin erityisen siisteissä vaatteissa, niin valitettavasti myyjät palvelevat paremmin... Mutta ei se pois sulje, sitä että huonosti pukeutuneita jotenkin halveksittaisiin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on ollut juttuja lehdissä viime vuosina paljonkin.

Vierailija
22/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja sivistynyt kirjoittaja osaa erotella eri tyylilajit. Arki- tai puhekieltäkin voi näet kirjoittaa myös kieliopillisesti oikein. On juuri sivistymättömän harhakäsitys, että vain tiukasti kirjakieli olisi aina ainoa oikea tyylilaji.

Vaan nyt en ehdi enempää kanssasi kinastelemaan.

28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Stockan sijainti tekee siitä enemmän tavallisen tavaratalon kuin elitistisen. Ja koska monet sopivat treffit Stockan kellon alle, kiertelee siellä hyvinkin tavallista porukkaa. Keskeinen sijainti tekee siitä sellaisen vaeltelukohteen. Itse olen joskus ollut siellä töissä ja yksi asia on toisin: deekut hätistellään sieltä pois, jos ne sinne joskus eksyvät. Vartijat tai liikkeen oma etsivä ohjaa juopporentut sinne mistä tulivatkin.

Yksi hauska juttu on Stockan ajoiltani, kun puhuitte noista suomenruotsalaisista. Kerran palvelin erästä rouvaa, joka kysyi minulta ensin ruotsiksi jotakin. Ymmärsin kysymyksen, mutta heikko kielitaito ei riittänyt vastaamaan muuta kuin suomeksi. Hän heti napakasti kysyi, että enkö puhu ruotsia. Kun vastasin kieltävästi, hän näpäytti, että minun pitäisi mennä kielikouluun :D

Jos olisin ollut ilkeä, olisin napauttanut jotakin takaisin, mutta asiakashan on aina oikeassa, joten tyydyin vain hymyilemään takaisin...

Vierailija
24/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

palvelluksi omalla äidinkielellään. Jos sinun kielitaitosi ei riitä, voinet pyytää kielitaitoisempaa myyjää tulemaan avuksesi.

Vierailija
25/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kokenut Stockaa minään " hienostopaikkana" -asioinhan siellä itsekin jatkuvasti, vaikka olen tällainen urheilutoppatakissa kulkeva opiskelija. Suosin Stockaa juuri heidän hyvän palvelun vuoksi, ovat usein selvitelleet / tilailleet kaikenlaista ylimääräistä ja palvelu tosiaan pelaa, vaikka en varmasti näytä heidän rahakkaimmalle asiakkaalleen. Lisäksi siellä on mielestä hyvä valikoima, ei tarvitse juosta niin monessa kaupassa kun menee suoraan Stockmannille.

Vierailija
26/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: ex sockmannin myyjä ;)

Vierailija
27/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

35, onkohan ollut sama asiakas joka minullekkin sanoi vastaavassa tilanteessa suomeksi sitten että jaa ai et puhu ruotsia mutta englantia näytät puhuvan.. ja vaihtoi sitten kielen englantiin. Näin sitten palvelin Suomen ruotsalaista asiakasta englanniksi ja hänen suomenkielessään ei tuntunut olevan mitään vikaa....

Vierailija
28/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin oli kyllä vielä tiukka sääntö, että parempiin paikkoihin ei ilman hyvää ruotsin kieltä päässyt. Sääli, jos siitä on luovuttu. Muutenkin olivat aika tarkkoja käytöksen yms. suhteen.

Vierailija
29/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin vaikka palvelin häntä ruotsiksi, hän sanoi " du måste öva ditt svenska!" ennen kuin vaihtoi suomen kieleen. minä hymyilin ja nyökkäsin, asiakashan on aina oikeassa.

Vierailija
30/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sana, ei Suomen ruotsalainen

Vierailija
31/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut keskustan sockalla. Töissä vuosina -85-91 Ja kielitaitoni on Suomi ja englanti. Joten kyllä on päässyt töihin ilman sitä ruotsia.

Vierailija
32/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääli että ovat löysänneet vaatimuksia. Ja kielten nimet ja kansallisuudet kirjoitetaan muuten pienellä, suomi (siis se kieli jota väität osaavasi) ja suomenruotsalainen.

43

Vierailija
33/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos sockalla ne ei vaadi myöskään, että täytyy olla LUKIHÄIRIÖTÖN.

Muuten mieheni on ollut töissä stockalla 25 vuotta.. juu on kaupanalan ihminen.. ja hänkään ei puhu ruotsia....

Joten ihmettelen vaan millä osastolla olet ollut jos on ollut PAKKO osata ruotsia.

Vierailija
34/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten en kyllä todellakaan usko, että olet edes pyöröovista sisään kävellyt. Ja aina kun joku jää täällä sönkkäämään jotain valheita, hänellä paljastuu lukihäiriö... Heh, vähän kulunut ilmiö.

Vierailija
35/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei minulle ole koskaan pälkähtänyt päähänikään tuntea alemmuutta tavaratalossa. Ei edes fiinissä.

Tekeekö se minusta älykkään vai idiootin, en jaksa vaivata sillä päätäni. On muutakin tärkeämpää ajateltavaa.

Kaikilla ei ilmeisesti ole.

Vierailija
36/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ollut stockalla töissä. Mitta toisaalta minä sen itse tiedän ja ei minun sitä tarvitse sinulle todistella.

Olen mm mieheni tavannut herkussa.

Ja tosiasia on että kaupankassat ( mitä stocmannin myyjätkin on) ei tarvitse äidinkielen maisterin papereita sanoakseen 26.90, kiitos. Eivät tarvitse edes matematiikan professorin papereita. niin ja olen ollut töissä muuten siellä herkussa ja taloustarvikepuolella, Jäin sieltä äitiyslomalle vuonna 91 ja takasin en ole viitsinyt mennä. Palvelu, kun tapahtuu ääntä käyttäen, ei paperille kirjoittaen. Jos et ole sitä sattunut huomaamaan.

Mutta kuten sanottu ei minun sinulle tarvitse mitään todistella. Niin muuten appiukkonikin pääsi sieltä juuri eläkkeelle... Eli millä osastolla olit? Olisi mukava kuulla. Niin muuten anoppinikin oli Tapiolan stockalla? Eli missäköhän talossa viihdyit? Jumboa ei silloin ollutkaan vielä....

Vierailija
37/41 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioin kerran erään kosmetiikkamerkin kojulla, olin ostamassa meikkivoidetta ja hieman iäkkäämpi myyjä esitteli minulle erilaisia vaihtoehtoja. Viereeni tuli myyjän kanssa samaa ikäluokkaa oleva rouva katselemaan poskipunia. Mitä myyjä tekee? Lopettaa minun palvelemisen kesken lauseen ja alkaa palvelemaan tätä rouvaa. Jäin hölmistyneenä siihen seisomaan ja hetken päästä myyjä sanoi minulle " anteeksi, odotatko hetken" ja alkoi esittelemään poskipunia tälle rouvalle. Hetken aikaa siinä odoteltuani sanoin että taidan käydä ostamassa meikkivoiteen toisesta liikkeestä, jos siellä palveltaisiin asiakas loppuun asti.

Tässä tapauksessa tämä toinen asiakas ei edes pyytänyt myyjältä apua vaan katseli rauhassa tuotteita. Myyjä vain päätti mieluummin palvella häntä kuin minua.

Vierailija
38/41 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä opiskelija, käyn Stockalla usein.

Siellä ollaan avuliaita, useimmiten tuotteet saa sieltä halvemmalla kuin muualta (etenkin oppikirjat Akateemisesta) jne.

Vierailija
39/41 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä me mitään rikkaita olla. Se nyt vaan kuuluu tähän kaupunkilaiselämään :-) Kyllä meidän perhe käy Lidlissäkin ostoksilla, ei me sitäkään boikotoida :-)

Vierailija
40/41 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan tuntisi alemmuutta Stockalla? Se on ihan tavaratalo vaan... Olen hölmistynyt tästä aloituksesta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme