Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi että tuo Stadi on ällöttävän kuuloista!

Vierailija
15.02.2007 |

Pitää näköjään helsinkiläisten korostaa että ollaan oikein kaupungista ja vielä hienostella tuollaisella hirvittävän rumalla lainasanasta johdetulla sanalla.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa elävästi mieleen kun vuosia sitten uusi opiskelukaverini muutaman huikan jälkeen haukkui minut ja puhetyylini pystyyn, oli niin hirveän ja kamalan ja leuhkan kuuloista "esittämistä".

Tämä kaveri oli siis Itä-Suomesta, minä olen 4. polven Helsinkiläinen. Surullistahan se oli kaikin puolin hänen kannaltaan, en sanonut hänelle mitään kun varmaan muutenkin oli mojova morkkis seuraavana päivänä odottamassa.

Se muu Suomi on ihan yhtä ok paikka asua minusta kuin pääkaupunkimme, jotenkin harmi että se kalvaa kuitenkin itsetunnon päälle noin pahasti ihmisiä.

Vierailija
22/27 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole hyvä asia, että Suomessa on paljon murteita! Toisaalta on jännä, miten on kumminkin muutama alue, missä ei ole omaa murretta.

Mulla yks kaveri on Jyväskylästä ja yks Nummi-Pusulasta. Kummatkin ovat sanoneet, kuinka masentavaa on kun kotiseudulla ei ole murretta. Itse olen saanut joskus kuulla pottuilua, kun puhun oulua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleepa elävästi mieleen kun vuosia sitten uusi opiskelukaverini muutaman huikan jälkeen haukkui minut ja puhetyylini pystyyn, oli niin hirveän ja kamalan ja leuhkan kuuloista "esittämistä".

Tämä kaveri oli siis Itä-Suomesta, minä olen 4. polven Helsinkiläinen. Surullistahan se oli kaikin puolin hänen kannaltaan, en sanonut hänelle mitään kun varmaan muutenkin oli mojova morkkis seuraavana päivänä odottamassa.

Se muu Suomi on ihan yhtä ok paikka asua minusta kuin pääkaupunkimme, jotenkin harmi että se kalvaa kuitenkin itsetunnon päälle noin pahasti ihmisiä.

Helsingissä ne ihmiset, joille murre on joku juttu, on lähes poikkeuksetta niitä junantuomia. Ei ketään Helsingissä oikeasti laajassa mittakaavassa kiinnosta pätkän vertaa, onko joku Oulusta vaiko Juupajoelta. Se on jotain ei-Helsinkiläisten harhaa 99 prosenttisesti. Mutta olen itse saanut kyllä kuulla tuonsuuntaisia kommentteja mökkipaikkakunnallamme, leuhka hesalainen jne. Ja siihen leuhkuuteen siis riitti se että osasi puhua :D Ikinä ei selvinnyt muuta syytä.

Vierailija
24/27 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa nyt vasta tajusin, että maalla tai toisissa kaupungeissa voidaan loukkaantua jos helsinkiläinen puhuu "kaupunkiin menevästä dösästä", en ole koskaan ajatellut ettei kaikki ymmästäisi, että sillä tarkoitetaan ennemmin keskustaa kuin koko helsinkiä.

Esim. minä asun helsingissä mutta saattaisin silti sanoa kaverilleni, että tänään joudun käymään kaupungissa, jolla tarkottaisin että joudun menemään helsingin keskustaan, jolla taas tarkoitan suurinpiirtein sitä aluetta jossa sporat liikkuu.

Eikö muualla puhuta näin? Siis jos asuu jossain lähiössä muualla kuin helsingissä niin eikö silloin puhuta omasta kaupungin keskustasta "kaupunkina"?

Vierailija
25/27 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon statin kimma!

Vierailija
26/27 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut suomalaiset saavat puhua  kuten kotipaikkunnallaan puhutaan , sillä nuotilla ja niillä sanoilla- paitsi helsinkiläiset ? Pitäisikö minun täällä syntyneenä ja nyt 60:nä muuttaa puhettani sen mukaan missä maakunnassa olen,etten vaan loukkaa ketään ylimielisyydelläni ja syntyperälläni ? Se loukkaus olisikin kun yrittäisin savoa tai peräpohjolaa vääntää.

Vierailija
27/27 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt annetaan kaikkien puhua kuin haluaa paikkakunnasta riippuen. Mutta pakko on munkin todeta että kun pienemmille paikkakunnille menee niin ihmiset tuijottaa kun puhuu eri tavalla ja saa pitkiä katseita ja kuiskuttelua perään. Asun siis espoossa enkä puhu stadin slangia mutta jotenki he ilmeisesti huomaa ettei ole sieltäpäin.Mä en ole ennakkoluuloinen, musta on kiva kuunnella jos joku puhuu eri tavalla kuin itse.