Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ehditte käyttää lasta kaikissa terapioissa ja lääkäreissä?

Vierailija
14.10.2024 |

Lapsella on puheterapiaa ja toimintaterapiaa. Nämä kaikki tietenkin ihan keskellä päivää ja toisella puolella kaupunkia. No, tärkeitä ovat ja hyvä että apua saa. Mutta kun nuo ajoittuu kellonaikoihin 10-13 ja lapsi siis on päiväkodissa ja minä virka-aikaan töissä viereisessä kaupungissa kuin koti, päiväkoti ja ne terapiat, niin tämä on aikamoinen palapeli ja tulee valtavasti poissaoloja töistä. Palkattomia tietenkin. Pomo hermostuu. Poissaolotunnit pitäisi tehdä sisään muulloin, mutta eihän se ole mahdollista, kun päiväkoti on auki vain työpäivän ajan. Miten te oikein hanskaatte tämän palapelin ja työn?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ollut töissä. Sain omaishoidon tukeakin tuolloin.

Myöhemmin ulkoistin terapeuttikuljetukset kelalle. Moni kävi noissa terapioissa vakitaksi-kuljetuksin. Päivähoidosta saattavat taksiin, taksikuski saattaa terapeutille, terapeutti saattaa taksille ja taksikuski päivähoitoon. Seurasin odotushuoneessa sivusta, kun muut tekivät noin. Eskarista avustaja saattoi taksille, taksikuski terapiaan, terapeutti toimitti toiselle terapeutille ja toinen terapeutti sitten taksille ja taksi toi sitten kotiin, missä olin vastaanottamassa, kun tuo oli loppupäivästä. Kuljetusten omavastuut piti maksaa siihen saakka, että maksukatto tuli täyteen. Tuo tapahtui kyllä ennen suurta taksi ja kelataksiuudistusta. Mutta nykyäänkin lapsille kai saa aika helposti vakitaksin.

Vierailija
22/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen terapia on vaikka klo 10-11 niin joudumme lähtemään sinne päiväkodilta klo 9:20. Eli en ehdi käytännössä mennä töihin sitä ennen, koska matka päiväkodilta töihin on 45 min. Sitten kun terapia loppuu klo 11, niin olemme takaisin päiväkodilla klo 11:20, minä sitä töissä takaisin noin 12:15 (enkä ehtinyt syödä mitään lounasta). Ja töistä pitää lähteä viimeistään klo 16:00 päiväkodille hakemaan lasta. Jos taas terapia on klo 12-13 niin aamulla ehdin olla töissä kaksi tuntia, terapian jälkeen alle kaksi tuntia. Sellaisena päivänä en pysty siis töissä järjestämään käytännössä yhtään palaveria omien asiakkaideni kanssa. Ymmärrän pomon hermostumisen, mutta en keksi ratkaisua tähän. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ollut töissä. Sain omaishoidon tukeakin tuolloin.

Myöhemmin ulkoistin terapeuttikuljetukset kelalle. Moni kävi noissa terapioissa vakitaksi-kuljetuksin. Päivähoidosta saattavat taksiin, taksikuski saattaa terapeutille, terapeutti saattaa taksille ja taksikuski päivähoitoon. Seurasin odotushuoneessa sivusta, kun muut tekivät noin. Eskarista avustaja saattoi taksille, taksikuski terapiaan, terapeutti toimitti toiselle terapeutille ja toinen terapeutti sitten taksille ja taksi toi sitten kotiin, missä olin vastaanottamassa, kun tuo oli loppupäivästä. Kuljetusten omavastuut piti maksaa siihen saakka, että maksukatto tuli täyteen. Tuo tapahtui kyllä ennen suurta taksi ja kelataksiuudistusta. Mutta nykyäänkin lapsille kai saa aika helposti vakitaksin.

Saadakseen tuollaisia pitää lapsella varmaan olla joku vammaistukipäätös tms? Minun lapsella ei ole edes mitään diagnoosia, hänellä on vain viivästymää kehityksessä tietyillä osa-alueilla, ja siksi nuo terapiat ja muut. Ja mahdollisesti jatkossa laajempia tutkimuksia. Ap

Vierailija
24/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lain mukaista vaatia, että ottaisi vuosilomaa noihin päiviin.

Vierailija
25/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lounaskin jäi syömättä voi apua, syöt kun ehdit ja et varmaan joka päivä ravaa terapiassa. Suunnittelet päivän, niin että ehdit pari tapaamista ja muun päivästä käytät seuraavien pohjatyöhön. Sitten on vaihtoehto myös hakea yksinhuoltajuutta, jos Isä ei hoida velvollisuuksiaan, mutta tämähän ei sinulle kuitenkaan käy.

Vierailija
26/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on mahdollista, se vaan että et halua on eri asia. Päiväkodit on myös Heinäkuussa auki, ei varmaankaan se mihin sinä haluat viedä, mutta jokin on. Joulun pyhät ei ole, mutta välipäivät on päiväkodit auki, ei varmaan taas tämä sinun mihin haluat viedä, mutta jokin on. Valintoja.

Monet yksityiset päiväkodit on kiinni joulun välipäivät ja heinäkuun.

Vierailija
27/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda terapeutti, etsi sellainen joka kulkee koululle/päiväkodille ja sano opettajalle että heidän on järjestettävä tilaa tähän. Meillä on toiminut näin vuosia.

Vierailija
28/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kysyt kaikki tutut läpi että kuka ehtisi auttaa. Perhetyöntekijä yms. voisi myös kysyä avuksi noihin.

Vierailija
29/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lounaskin jäi syömättä voi apua, syöt kun ehdit ja et varmaan joka päivä ravaa terapiassa. Suunnittelet päivän, niin että ehdit pari tapaamista ja muun päivästä käytät seuraavien pohjatyöhön. Sitten on vaihtoehto myös hakea yksinhuoltajuutta, jos Isä ei hoida velvollisuuksiaan, mutta tämähän ei sinulle kuitenkaan käy.

Millä tavalla yksinhuoltajuus auttaisi aapeeta?

Vierailija
30/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista vaihtaa työvuoroa tai vuorotella puolison kanssa näitä asioita.

Vierailija
31/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen terapia on vaikka klo 10-11 niin joudumme lähtemään sinne päiväkodilta klo 9:20. Eli en ehdi käytännössä mennä töihin sitä ennen, koska matka päiväkodilta töihin on 45 min. Sitten kun terapia loppuu klo 11, niin olemme takaisin päiväkodilla klo 11:20, minä sitä töissä takaisin noin 12:15 (enkä ehtinyt syödä mitään lounasta). Ja töistä pitää lähteä viimeistään klo 16:00 päiväkodille hakemaan lasta. Jos taas terapia on klo 12-13 niin aamulla ehdin olla töissä kaksi tuntia, terapian jälkeen alle kaksi tuntia. Sellaisena päivänä en pysty siis töissä järjestämään käytännössä yhtään palaveria omien asiakkaideni kanssa. Ymmärrän pomon hermostumisen, mutta en keksi ratkaisua tähän. Ap

Eväät mukaan ja syö terapian aikana, yleensä lapsi on ainakin osan ajasta yksin terapeutin kanssa.

Vierailija
32/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on mahdollista, se vaan että et halua on eri asia. Päiväkodit on myös Heinäkuussa auki, ei varmaankaan se mihin sinä haluat viedä, mutta jokin on. Joulun pyhät ei ole, mutta välipäivät on päiväkodit auki, ei varmaan taas tämä sinun mihin haluat viedä, mutta jokin on. Valintoja.

Monet yksityiset päiväkodit on kiinni joulun välipäivät ja heinäkuun.

Niin on myös monet kunnalliset, mutta eivät kaikki. Aina löytyy auki oleva, mutta halutaanko sjuuri siihen viedä, kun se on niin kaukana, se on niin huono ym ym. Missään ei olla valmiita joustamaan, mutta silti minun pitää saada sitä ja tätä. Vanhemmat nykypäivänä on niin uusavuttomia.

Vierailija
33/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysyt kaikki tutut läpi että kuka ehtisi auttaa. Perhetyöntekijä yms. voisi myös kysyä avuksi noihin.

Tutut on myös töissä virka-aikaan kuten minäkin. Kyllä viikonloppuisin saan apua tutuilta, mutta ei he voi olla omasta työstään pois jonkun toisen ihmisen (minun) lapsen vuoksi. 

Voiko siis kunnalta saada perhetyöntekijän kuskaamaan lasta terapioihin? En ole kuullutkaan. Ap

Vierailija
34/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista vaihtaa työvuoroa tai vuorotella puolison kanssa näitä asioita.

En ole vuorotyössä vaan asiantuntijatyössä, joka tapahtuu virka-aikaan.

Olisi tietenkin hyvä, että lapsen isä osallistuisi näihin, mutta ei hän osallistu, enkä voi asiaan vaikuttaa. Ap

Vierailija
35/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvottele terapeuttien kanssa niistä käyntiajoista. Alkuun ne ajat joutuu ottamaan silloin, kun ne sattuu saamaan, yleensähän ne pyritään antamaan aina samaan aikaan. Mutta kun joku kävijöistä jää tauolle/lopettaa, niin silloin voi olla mahdollista siirtyä hänen "vuorolleen". Samoin kannattaa selvittää, onko mahdollista järjestää niin puhe- kuin toimintaterapeutin käynnit peräkkäin (meillä ei alkuun onnistunut, mutta myöhemmin saatiin muutettua ne peräkkäin), jolloin käyntipäivien määrä vähenee. Päivän ensimmäiset ja viimeiset ajat ovat usein ne kaikista halutuimmat. Toisaalta voit sopia pomosi kanssa työajoiksesi sellaiset ajat, missä teet noita puuttuvia tunteja ja ilmoitat sitten ne päivähoitoon hoidon tarpeeksi.

Vierailija
36/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eväät mukaan ja syö terapian aikana, yleensä lapsi on ainakin osan ajasta yksin terapeutin kanssa.

Joo, noin olen välillä tehnytkin. Se minun lounas nyt on pienin ongelma tässä. Ap

Vierailija
37/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi ikinä selvinnyt jos mies ei olisi hoitanut lähes kaikkia lasten käyttämisiä neuvola-ajan jälkeen. Meillä vain oikoja muiden normikäyntien lisäksi. En ole nähnyt oikojaa kuin kerran 6 vuoden hoidon aikana. En saa töistä vapaata lasten asioita varten. Sairastuessa on joskus pitänyt hyödyntää isovanhempia ja muita sukulaisia lääkärissä käymisissä jos mies ei ole pääsyt. Koulun keskustelut on saanut onneksi varattua myöhemmäksikin niin niihin olen usein päässyt. 

Lapsen isä ei meillä näitä hoida. Hän ei halua osallistua sillä tavalla lapsen elämään. Ap

Tää selittää täysin lapsen terapian tarpeen. Lapsi reagoi kotioloihin. Huonot oltavat aiheuttaa jopa kehityshäiriöitä. Eroa tuollaisesta suhteesta.

Vierailija
38/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi ikinä selvinnyt jos mies ei olisi hoitanut lähes kaikkia lasten käyttämisiä neuvola-ajan jälkeen. Meillä vain oikoja muiden normikäyntien lisäksi. En ole nähnyt oikojaa kuin kerran 6 vuoden hoidon aikana. En saa töistä vapaata lasten asioita varten. Sairastuessa on joskus pitänyt hyödyntää isovanhempia ja muita sukulaisia lääkärissä käymisissä jos mies ei ole pääsyt. Koulun keskustelut on saanut onneksi varattua myöhemmäksikin niin niihin olen usein päässyt. 

Lapsen isä ei meillä näitä hoida. Hän ei halua osallistua sillä tavalla lapsen elämään. Ap

Tää selittää täysin lapsen terapian tarpeen. Lapsi reagoi kotioloihin. Huonot oltavat aiheuttaa jopa kehityshäiriöitä. Eroa tuollaisesta suhteesta.

Olen eronnut jo. Eikä kyllä lapseni ongelmat johdu kotioloista vaan ihan fyysisistä syistä. Ap

Vierailija
39/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä?!?

Vierailija
40/78 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajani jousti tosi paljon, silti tuntui että työpäivät olivat risaisia jatkuvasti useita vuosia. Välillä mentiin ihan rimaa hipoen. Lasten isä ei vienyt yhteenkään terapiaan. Ja osa terapioista ei hirveästi hyödyttänyt lapsia, sekin turhautti. Kypsyivät sitten omaan tahtiinsa ja pärjääviä ovat nykyään. Voimia ap ja skippaa kommentit heiltä jotka eivät tuota rumbaa ole käyneet läpi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä