Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhauttavaa kun mun 5-vuotias ei yhtään ymmärrä että oon kipeänä

Vierailija
14.10.2024 |

Mulla on keuhkokuume, eli olo on tosi huono. Olen kuitenkin niin "hyvä vointinen" etten ole osastokunnossa. Tämän takia mies on töissä kun minä olen "kykenevä" hoitamaan tuon 5-vuotiaan päiväkotiin (miehen työajat ovat sellaiset ettei ne klo 05.00 lasta sinne huoli). Eli mun hommana on vienti, mies pääsee sentään hakemaan lapsen.

Koko tämän reilun viikon lapsi ei tunnu antavan yhtään joustoa. Esim piti tänään mennä uimaan, viime viikolla kun kerroin ettei se onnistu kun äiti on kipeä, hän vain sai raivokohtauksen. Pystyn olemaan pieniä hetkiä ylhäällä, mutta täytyy välillä käydä makaamassa että jaksaa hetken olla ylhäällä. 

Tätäkään lapsi ei yhtään ymmärrä että voi (kun osaa kerta) itse pukea vaikka en ole vieressä katsomassa. Tai tulla edes sitten pukemaan niin että näen hänet maaten, niin ei senkään vertaa jousta. 

Onko kohtuutonta vaatia edes jotain joustoa 5-vuotiaalta?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on oppikirja esimerkki lapsesta, joka on syntynyt psykopaatiksi. Ei psykopaatti opi empatiaa ja tunteita.

Vierailija
22/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotias osaa kyllä höykyttää halutessaan. Kova kovaa vasten vaan, eli aamulla kalsareissa hoitoon jos ei ite muka saa vaatteita päälle ja isä saa pitää kunnon puhuttelut aiheesta. Tarvittaessa sanktioita sitten, eli herkkua pois, ruutuaikaa pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on YKSI LAPSI, yksi 5-vuotias lapsi, etkä pärjää hänen kanssaan. Sinä hänestä olet tuollaisen pikkuhitlerin kasvattanut. Onnea matkaan.

Jaksat kuitenkin päivystää täällä vauvapalstalla ja valittaa turhautumistasi.

Jos se ainokaisesi on päivät päiväkodissa, ei hän tarvitse arki-iltoina mitään erityistä ohjelmaa.

Vierailija
24/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epäempaattinen ja ei välttämättä ihan ikätasoinen lapsi.

Mun lapsi on varmaan jostain pari-kolme-vuotiaasta tajunnut, että jos olen kipeä, niin silloin ollaan rauhallisia ja omatoimisia. Kun se oli 5 v. niin oli mun mielestä jo iso ja järkevä. Ei todellakaan mikään kiukutteleva taapero. Sen kanssa pystyi keskustelemaan ja osasi ottaa muiden tunteet huomioon.

Vierailija
25/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurjaa. etkö saa tyttöä hoitoon jonnekin. anopille,sun  vanhemmille, siskolle, veljelle, jopa kaverille. todella kun kipee, ei saa mennä ulos yhtään, ihan pimeessä hiljaa maate, ja joku toisi kevyttä ruokaa vuoteeseen. koko  ajan nukuttaa. kun saa sairastaa rauhassa hiljaa, sitä nopeammin paranee eikä tule takapakkia.

-nallen poika sairastaa,häntä hellikäämme. on kurja tilanne. auta armias kun äijällä on miesflunssa, veeeeeee

Vierailija
26/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sille, että jos et nyt oikeasti pysty käyttäytymään niin sitten lähdet jonnekin laitokseen asumaan.

Vierailija
27/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että miehesi ei ymmärrä. Keuhkokuume ei ole leikin asia, eikä kotihoito tarkoita sitä että ajelet ympäriinsä viemässä lasta hoitoon. Mies hoitaa.

Vierailija
28/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lapsen vanhempi ja päätösvalta on sinulla. Jos lapsi ei halua totella tai kiukuttelee vastaan, niin vastuullasi on laittaa lapsi kuriin.

Mitä jos toisella ei ole voimia sairauden takia, lisäksi lapsi pelaa näännytyspeliä jossa viedään äidiltä ne viimeisetkin mehut.

Mitä peliä se mies pelaa? Pistää sairaan puolisonsa hoitamaan lasta.

Keuhkokuume ei ole mikään leikin asia. Parantumisenkin jälkeen ihminen on pitkään ihan puolikuntoinen. Kävely postilaatikolle on jo valtava liikuntasuositus... siis parantuneena. 

Vierailija
29/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lapsen vanhempi ja päätösvalta on sinulla. Jos lapsi ei halua totella tai kiukuttelee vastaan, niin vastuullasi on laittaa lapsi kuriin.

Mitä jos toisella ei ole voimia sairauden takia, lisäksi lapsi pelaa näännytyspeliä jossa viedään äidiltä ne viimeisetkin mehut.

Mitä peliä se mies pelaa? Pistää sairaan puolisonsa hoitamaan lasta.

Keuhkokuume ei ole mikään leikin asia. Parantumisenkin jälkeen ihminen on pitkään ihan puolikuntoinen. Kävely postilaatikolle on jo valtava liikuntasuositus... siis parantuneena. 

Oletan että lapsella ei ole isää.

Vierailija
30/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille, että jos et nyt oikeasti pysty käyttäytymään niin sitten lähdet jonnekin laitokseen asumaan.

Olen sanonut noin kiukuttelevalle varhaisteinille. Koska oli jo aiemmin ollut huostassa asuessaan isällään niin loppui heti kiukuttelut. Kerroin vielä yksityiskohtaisesti miten kiva ja helppo elämä minulla on kun ei tarvitse huolehtia hänestä mitenkään ja mitä kivaa voin kaikki päivät tehdä kun hänen elämänsä ei kuormita minua. Minua ei pelota millään tavalla viettää elämäni parasta aikaa, hän olisi se mikä kärsii. Ja tuossa se on yhä ja on käyttäytynyt hyvin, aikuinenkin jo.

Vierailija
31/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme päiväkoti-ikäistä lasta. Pienin 3v oli ihana empaattinen, kun äiti oli kipeä viime viikon. Jännä, että se 3v käyttäytyi kaikkein parhaiten. Ovat niin eri persoonia ja eri ikävaiheissa nämä tyypit. 

Esikoululainen pyrki käyttäytymään vähän niinkuin kerroit. Hänellä on ollut nyt muutenkin huolia ja pelkoja, että vanhemmille käy jotain. Huoli purkaantui tuollaisella tarvitsevuudella. Kävin läpi sanoin, että äiti on kipeä, mutta ei ole  mitään hätää. Antakaa levätä, niin paranen nopeammin taas auttamaan teitä, mutta nyt pitää pärjätä itse. Monen toiston jälkeen alkoi mennä perille.

Pieniä ovat vielä, ja ymmärrystä ja huolien helpottamista tarvitsevat ikävään tilanteeseen. Äiti on kuitenkin pienille lapsille vielä koko maailma. 

Vierailija
32/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää levätä ja nukkua. Ja selittää lapselle ja ohjeistaa muuhun leikkiin, tekemiseen. Ehkä olisi mummo pojan seuraksi tai joku? Kumppanisi pitäisi myös miettiä työaikaa, jos saisi joustoa.

Vierailija
33/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut noin kiukuttelevalle varhaisteinille. Koska oli jo aiemmin ollut huostassa asuessaan isällään niin loppui heti kiukuttelut. Kerroin vielä yksityiskohtaisesti miten kiva ja helppo elämä minulla on kun ei tarvitse huolehtia hänestä mitenkään ja mitä kivaa voin kaikki päivät tehdä kun hänen elämänsä ei kuormita minua. Minua ei pelota millään tavalla viettää elämäni parasta aikaa, hän olisi se mikä kärsii. Ja tuossa se on yhä ja on käyttäytynyt hyvin, aikuinenkin jo.

Siis mainostatko sä jotenkin ylpeänä tuota käyttämääsi henkistä väkivaltaa?

Heittämällä kuvottavinta, mitä oon tänään täältä lukenut. 

Vierailija
34/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hvettiä mä just luin?? Aikuinen vanhempi puhuu 5-vuotiaasta kuin vertaisestaan aikuisesta???? Jos 5-vuotias saa raivokohtauksia tuollaisesta niin kertoo että hänellä on osaamattomat kaverivanhemmat, jotka eivät ole osanneet olla lapselle aikuisia ja vastuullisia vanhempia. Ensin on päästetty kakara pomon paikalle ja sitten vielä luullaan, että häneltä voi odottaa aikuisen ajattelukykyä ja vastuuta. 

Voi jlauta tätä nykyajan touhua kun kaikki perusjärki on kateissa.

Vierailija
35/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hvettiä mä just luin?? Aikuinen vanhempi puhuu 5-vuotiaasta kuin vertaisestaan aikuisesta???? Jos 5-vuotias saa raivokohtauksia tuollaisesta niin kertoo että hänellä on osaamattomat kaverivanhemmat, jotka eivät ole osanneet olla lapselle aikuisia ja vastuullisia vanhempia. Ensin on päästetty kakara pomon paikalle ja sitten vielä luullaan, että häneltä voi odottaa aikuisen ajattelukykyä ja vastuuta. 

Voi jlauta tätä nykyajan touhua kun kaikki perusjärki on kateissa.

Komppaan ja ihmettelen aloitusta suuresti. 

Vierailija
36/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi reagoi mun sairastumisiin ihan samalla tavoin. Se hänen huoli jotenkin ilmentyy tuolla tavoin, että hän ikäänkuin ei kestä sitä että mä olisin niin sairas että en pystyisi tehdä samoja asioita kuin ennen. Mun lapselle rutiinit on äärimmäisen tärkeitä ja niitä ei saa horjuttaa mikään tai sitten koko elämä on kaaoksessa.

Mun toinen lapsi on päinvastainen ja hänen kanssaan voimme vapaasti poiketa rutiinista. Molemmilla lapsilla on kuitenkin aika vahva empatiakyky.

Tää josta ensiksi puhuin, jolle rutiinit on tärkeitä, ni hänellä on aistiyliherkkyys ja aika todennäköisesti jotakin nepsyjuttua, mitä ei tietenkään kukaan ole vielä lähtenyt selvittämään koska mitään selkeitä ongelmia ei ole näkynyt kodin ulkopuolella. Mutta kotona mä näen pienistä jutuista, että jotakin on, ja siksi hänellä ei ole aina kaikista helpointa olla hän.

Vierailija
37/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisivuotias osaa kyllä höykyttää halutessaan. Kova kovaa vasten vaan, eli aamulla kalsareissa hoitoon jos ei ite muka saa vaatteita päälle ja isä saa pitää kunnon puhuttelut aiheesta. Tarvittaessa sanktioita sitten, eli herkkua pois, ruutuaikaa pois. 

Jäähypenkki ja arestinurkka toimivat hyvin. Molemmat pystyy löytämään myös ulkona ja kyläpaikassa jos tarve tulee. Ruutuaikaa 5-vuotiaalla ei toivottavasti ole ollenkaan.

Vierailija
38/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin sinne päiväkotiin jos auto käytössä, pistää lähtee suoraan yökkärillä ja muut vaatteet mukaan, syö ja pukee hoidossa sitten, ja sairastaisin itse rauhassa.

Vierailija
39/39 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet keuhkokuumeessa ja sairauslomalla niin ei sun pitäis hoitaa lasta yhtään. Vaikea tilanne!

Lapsi on lapsi ja ei sen pidä mitään joustoa harjoittaa. Sun miehen pitäisi tehdä lyhennettyä päivää tai jotain ja hoitaa noi raivokohtaukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi