Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat tajuamaan etteivät he enää pärjää nykyisessä kodissaan?

Vierailija
13.10.2024 |

Jääräpäisesti vaan roikutaan kiinni omakotitalossa joka on jo täysin rempallaan, kumpikaan ei jaksa enää siitä huolehtia. Mitään palveluita ei myöskään ole lähellä. 

Kommentit (262)

Vierailija
121/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen joutuu kodin siivouksen ostamaan siivousyritykseltä, eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia.

Vierailija
122/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa tapauksessa vanhukset eivät koe että pitäisi muuttaa tai ottaa apua vastaan kun läheiset tekee ja auttaa. Tottakai lapset usein haluavat auttaa omia vanhempia eikä jättää oman onnensa nojaan. Hankalia tapauksia. Ehkä näistä pitäisi keskustella paljon aiemmin, silloin kun vanhemmat ovat vielä voimissaan ja järissään. 

Paskin perintö mitä voi lapsille jättää on talo vaikka sitä Suomessa pidetään niin tärkeänä ja hienona juttuna. Harva oikeasti saa perinnöksi talon joka menee hyvin kaupaksi. Olen 40-vuotias ja moni ikäiseni kehuu että on sitten lapsille perintönä maksettu talo. Höpöhöpö. 40-50 vuoden päästä ne pienet lähiötalot postimerkkitonteilla ei kelpaa kenellekkään homeineen ja remppoineen. Ihan sama sitten edessä kuin meidän ikäisillä joilla riesana perintötaloja jotka ei edes ilmaiseksi kelpaa kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini lähti vasta kun alkoi kaatuilla pahasti. Ja silloinkin vastentahtoisesti.

se teidän antama apu on yksi asia mikä vahukset pitää siellä. Juttele heidän kanssaan ja kerro mitkä on ne asiat missä olette valmiita auttamaan. Tehkää rajat. Olet pian tilanteessa että hoidatte kaiken. Raskasta on huolehtia kaikki. Kotihoito ja ilmoitus sosiaalihuoltoon jos ollaan siinä pisteessä. Tsemppiä hitosti. 

Vierailija
124/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sama ap joka on aloittanut eri aloituksia liittyen vanhempien pärjäämiseen kotona tmv ja kuinka on 30 eri hankaloittavaa syytä/tekijää miksi apua ei saa, apu ei kelpaa yms. vaikka kommentoijat ovat hyviä neuvoja antaneet. 😵💫

Kuule tämä on valtakunnan tason ongelma. Ja ehkä sinua yllättää, että a) palvelut eivät ratkaise kaikkea silloinkaan kun ne kelpaavat b) ne eivät liian usein kelpaa ja c) moni kokee valtavaa eettistä ristiriitaa olla auttamatta eli jättää heitteille vanhempansa. Voin vannoa, että meitä on täällä valtava määrä ihmisiä, joita yllä olevat asiat eivät yllätä.

Vierailija
125/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Ei ole ainakaan kaupungin puolesta nykyään ketään joka voisi käydä jonkun puolesta kaupassa."

Eikö ne euuatkin pidä maksaa? Jos taksin maksaminen ei onnistu niin kuinka onnistuu niiden kauppaostosten maksaminen?

Vierailija
126/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa tapauksessa vanhukset eivät koe että pitäisi muuttaa tai ottaa apua vastaan kun läheiset tekee ja auttaa. Tottakai lapset usein haluavat auttaa omia vanhempia eikä jättää oman onnensa nojaan. Hankalia tapauksia. Ehkä näistä pitäisi keskustella paljon aiemmin, silloin kun vanhemmat ovat vielä voimissaan ja järissään. 

Paskin perintö mitä voi lapsille jättää on talo vaikka sitä Suomessa pidetään niin tärkeänä ja hienona juttuna. Harva oikeasti saa perinnöksi talon joka menee hyvin kaupaksi. Olen 40-vuotias ja moni ikäiseni kehuu että on sitten lapsille perintönä maksettu talo. Höpöhöpö. 40-50 vuoden päästä ne pienet lähiötalot postimerkkitonteilla ei kelpaa kenellekkään homeineen ja remppoineen. Ihan sama sitten edessä kuin meidän ikäisillä joilla riesana perintötaloja jotka ei edes ilmaiseksi kelpaa kenellekään.

Miksi pitäisi muuttaa jos läheiset auttaa?

Jos et halua tai pysty auttamaan älä auta ja mahdollista sitä että mikään apu ei kelpaa.

Vierailija
127/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän meni mielenkiintoiseksi. Kuinka monta ap:tä tässä keskustelussa on?

Vierailija
128/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät halua muuttaa pois huonokuntoisesta omakotitalostaan eikä teillä ole edunvalvontavaltuutusta, olkoot siellä. Huoli-ilmoitus ja kunnalliset palvelut.

Aikuisilla lapsilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta puuttua vanhempiensa asioihin, mikäli yhteistä kieltä ei ole.

Vierailija
129/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat eivät halua muuttaa pois huonokuntoisesta omakotitalostaan eikä teillä ole edunvalvontavaltuutusta, olkoot siellä. Huoli-ilmoitus ja kunnalliset palvelut.

Aikuisilla lapsilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta puuttua vanhempiensa asioihin, mikäli yhteistä kieltä ei ole.

Ei siitä edunvalvontavaltuutuksesta tuossa tilanteessa ole mitään hyötyä. Eikä välttämättä edunvalvonnastakaan jos vanhemmat kerran ovat sitä mieltä että heidän etunsa mukaista ei ole muuttaa.

Vierailija
130/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tämän huomasi että aloitus ei ollut totta. Ap ei kerro tarkemmin millä tavoin vanhemmat ei pärjää jne tärkeitä seikkoja, vaikka on kyselty. Ja tarraa kiinni selvien trollaajien viesteihin ja kertoo jostain tyyliin lumien auraamisesta. Ap hävisi pieru saharaan. 

No hei vaan taas 👋 Lähdin illalla saunaan ja sen jälkeen nukkumaan. Nyt olisin normaalisti töissä mutta vietän tällä hetkellä syyslomaa, joten aikaa on. Haluatko kuulla vielä muuta?

Olen jo aiemmin kertonut miten vanhempani eivät pärjää: fyysiset voimat eivät enää riitä nykyisissä olosuhteissa. Ja tilanne heikkenee vääjäämättä koko ajan.

Sinänsä hieman ihmettelen että epäilet aloituksen todenperäisyyttä. Eiköhän tämä ole varsin yleinen ongelma nykypäivän vanhenevassa Suomessa?

Ap 

Vierailija
131/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

"TULEVAISUUDESSA työikäiset saattavat joutua huolehtimaan töidensä ohella ikääntyvistä vanhemmistaan. Tiukkaan paikkaan joutuvat erityisesti nykyiset 50-60-vuotiaat.

Olemme tottuneet, että lastenhoitoon tarvitaan joustoja, mutta suurempi paine tulee itse asiassa vanhempien hoidosta, Murto sanoi."

Tämäkö nykyään haittaa yli 50-vuotiaiden työllistymistä? Vastuu vanhemmista? 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

"TULEVAISUUDESSA työikäiset saattavat joutua huolehtimaan töidensä ohella ikääntyvistä vanhemmistaan. Tiukkaan paikkaan joutuvat erityisesti nykyiset 50-60-vuotiaat.

Olemme tottuneet, että lastenhoitoon tarvitaan joustoja, mutta suurempi paine tulee itse asiassa vanhempien hoidosta, Murto sanoi."

Mä olen miettinyt, että kun työhaastattelussa rekrytoija ei saa kysyä työnhakijalta mitään lapsista, niin saako kysyä, onko työnhakijan vanhemmat vielä elossa :D

Vierailija
133/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tämän huomasi että aloitus ei ollut totta. Ap ei kerro tarkemmin millä tavoin vanhemmat ei pärjää jne tärkeitä seikkoja, vaikka on kyselty. Ja tarraa kiinni selvien trollaajien viesteihin ja kertoo jostain tyyliin lumien auraamisesta. Ap hävisi pieru saharaan. 

No hei vaan taas 👋 Lähdin illalla saunaan ja sen jälkeen nukkumaan. Nyt olisin normaalisti töissä mutta vietän tällä hetkellä syyslomaa, joten aikaa on. Haluatko kuulla vielä muuta?

Olen jo aiemmin kertonut miten vanhempani eivät pärjää: fyysiset voimat eivät enää riitä nykyisissä olosuhteissa. Ja tilanne heikkenee vääjäämättä koko ajan.

Sinänsä hieman ihmettelen että epäilet aloituksen todenperäisyyttä. Eiköhän tämä ole varsin yleinen ongelma nykypäivän vanhenevassa Suomessa?

Ap 

Ei se kauhean yleinen ongelma ole että ei pärjää mutta mikään ratkaisu ei kelpaa tai niitä vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
134/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt, että kun työhaastattelussa rekrytoija ei saa kysyä työnhakijalta mitään lapsista, niin saako kysyä, onko työnhakijan vanhemmat vielä elossa :D

En pitäisi kovin houkuttelevana työnantajaa joka tuota kysyy.

Vierailija
135/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin äsken artikkelia lukiessani täsmälleen samaa 😃👍

Vierailija
136/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

<

Ihan jo tämän ketjun perusteella tulee vaikutelma, että suhteellisen yleistä on. Tai ainakin täytyy jonkinlainen "taistelu" käydä ennen kuin vanhukset ymmärtävät ja hyväksyvät tilanteensa. 

Vierailija
137/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tehdä mitään. Itsemääräämisoikeus menee lasten tahdon yli. Heille tulee tapahtumaan "jotain", kaatuminen, sairauskohtaus, sairaala jne. Silloin tilanne muuttuu. Kokemusta on. Vanhukset eivät enää osanneet ajatella tulevaisuutta eivätkä uskoneet meitä ( anoppi sanoi meitä ilkeiksi). Eikä aikaakaan, kun rupesi tapahtumaan, mutta sekin piti mennä vaikeamman kautta, kun eivät uskoneet.

Vierailija
138/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan jo tämän ketjun perusteella tulee vaikutelma, että suhteellisen yleistä on. Tai ainakin täytyy jonkinlainen "taistelu" käydä ennen kuin vanhukset ymmärtävät ja hyväksyvät tilanteensa." 

Taistelujen käyminen taitaa olla ihan yleistä suomalaisissa perheissä, mutta se tuskin johtuu vanhuudesta. Jokainen voi valita ihan itse mitä taisteluja käy ja mitkä jättää väliin.

Vierailija
139/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin vanhemmilleni, jotka on täysin järjissään, etten halua vaivoikseni taloa irtaimistoineen, kun heistä aika jättää. Talon ylläpito ottaa vanhemmilleni jo koville, enkä ole valmis heitä siinä auttamaan. Puhuin heille siitä, että muutto on viisasta tehdä ennakoiden eikä sitten kun on viimeinen pakko.

Autan heitä tarvittaessa terveydenhoitoon liittyvissä asioissa ja päivittäisissä asioissa, mutta myös heidän pitää tehdä aikuisia ja vastuullisia  päätöksiä. Lisäksi talossa on kiinni rahaa, sen myymisen jälkeen vanhempani saisivat nauttia taloudellisesti leveämmistä eläkepäivistä. Ymmärrän, että he tekevät omat päätöksensä, mutta olen ilmaissut omat rajani.

Vierailija
140/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihan jo tämän ketjun perusteella tulee vaikutelma, että suhteellisen yleistä on. Tai ainakin täytyy jonkinlainen "taistelu" käydä ennen kuin vanhukset ymmärtävät ja hyväksyvät tilanteensa." 

Taistelujen käyminen taitaa olla ihan yleistä suomalaisissa perheissä, mutta se tuskin johtuu vanhuudesta. Jokainen voi valita ihan itse mitä taisteluja käy ja mitkä jättää väliin.

En nyt välttämättä viitannut vain perheiden sisällä käytävään taisteluun. Myös kunnan kotihoidon työntekijöille nämä "väännöt" ovat tuttuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi