En pärjää töissä tarkkaavaisuushäiriön kanssa
Keskittyminen on ollut aina ongelmana koulujen alusta alkaen. Ihan ekalta luokalta muistan, kuinka ensimmäiset tunti pari sujui ihan hyvin, mutta sen jälkeen en vain pystynyt keskittymään. Pääsin loistamaan koulussa, kun menin 18-vuotiaana aikuislukioon, jossa koulupäivät olivat 2,5 tunnin pituisia. Kotona tehtiin paljon hommia, mutta niitä sai tauottaa. Nyt olen 22-vuotias, vuosi sitten valmistunut ylioppilaaksi hyvin arvosanoin. Asun vielä vanhemmillani, koska ei minulla olisi varaa asua yksin. Olen nimittäin vain osa-aikaisessa työssä, joka tuskin onnistuu silti. Vähintään kolmessa tunnissa keskittymiseni herpaantuu ja alan sekoilemaan. Samasta syystä epäilyttää lähteä yliopistoon tai amk:hon, jos opiskelu tarkoittaisi todella pitkiä koulupäiviä. Ja minulle joskus sanottiin, että turha olisi kouluttautua mihinkään, jos töissä ei kumminkaan pärjää.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkitys käytössä?
Tosi monia lääkkeitä kokeiltu, mutta yksikään ei ole sopinut minulle, verenpaineet esimerkiksi kohonneet vaarallisen korkeiksi ja aiheuttaneet unettomuutta.
ap
Eikös joissain töissä voi ottaa kahvi- ja ruokataukoa about kolmen tunnin välein tai vähän useammin,parin tunnin välein. Eikö silloin saisi päätä nollattua? Vai onko kahvitauko liian lyhyt pään nollaamiseen? Koska eikös osa-aikatyössä ehdi olemaan vain yksi lyhyt tauko? Jos siis on vaikka neljän tunnin työpäivä, nii eihän siinä saa kun yhden kahvitauon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkitys käytössä?
Tosi monia lääkkeitä kokeiltu, mutta yksikään ei ole sopinut minulle, verenpaineet esimerkiksi kohonneet vaarallisen korkeiksi ja aiheuttaneet unettomuutta.
ap
Eikö siihen saa rinnalle verenpaine lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkitys käytössä?
ap
Eikö siihen saa rinnalle verenpaine lääkkeitä?
Lääkärit eivät ole pitäneet ideasta, koska lääkkeillä ei ole näyttänyt olevan merkittävää vaikutusta keskittymiseen haittavaikutuksiin verratessa.
ap
En osaa neuvoa, mutta sen haluan sanoa, että sinun kannattaa kouluttautua. Kummallista, että joku vielä nykyään haluaa torpata tulevaisuutta noin tylysti.
Olen itse opiskellut yliopistossa kauan sitten ja silloin pystyi etenemään omassa tahdissa ja monet opiskelivat helposti kymmenenkin vuotta. Nykyään pitää valmistua nopeammin, mutta opintoaikoihin saa kuitenkin joustoakin.
Työelämä on moninainen ja monilla työntekijöillä on rajoitteita. Varmasti sinullekin voi löytyä työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkitys käytössä?
ap
Onko guanfasiinia kokeiltu (kauppanimi Intuniv)? Ei nosta paineita, vaan ennemminkin laskee. Kehitettiin alunperin verenpainelääkkeeksi, mutta sitten huomattiin että toimii myös keskittymislääkkeenä.
Tulin samaa sanomaan, että voisko intunivista olla apua...? Sen lisäksi että voi laskea verenpainetta niin voi myös parantaa unta toisin kun moni muu adhd-lääke. Tsemppiä aloittajalle!
Onko työssäsi paljon paikallaan istumista tai seisomista? Voisiko sinulle sopia kenties paremmin sellainen työ, jossa liikutaan enemmän paikasta toiseen?
Mitäs jos et katso kelloa? Keskityt vaan siihen mitä teet?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo. "Sun pitää vaan keskittyä" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo. "Sun pitää vaan keskittyä" :D
Niin jos tässä vaiheessa tietää, et kolmen tunnin päästä ote herpaantuu, jos ei kattele edes kelloa niin saattaa yllättyä,hei mähän tein töitä nyt neljä ja puoli tuntia yhteen putkeen ja nyt tauon paikka. Mäkään en ehdi töissä aina kattoo kelloa,sit jossain vaiheessa katon,ai onko menny jo noin monta tuntia, jospa kävisi tauolla.
Onko lääkitys käytössä?