Tuleeko siitä karenssi jos autoni sippaa ja julkista liikennettä ei ole?
Kun kuljen töissä omalla autollani, ja auto sippaa ja vaatii huoltoa/korjausta. Sitä korjausta ei saa heti, vaan menee muutama päivä siihen, että auton saan ajokuntoon.
Yleistä julkista liikennettä täältä ei kulje työpaikan suuntaan.
Kommentit (42)
Eiköhän se niin mene, että olet itse vastuussa työpaikalle saapumisesta. Tavalla tai toisella.
Ei tule. Tuo on lähes kaikissa työehtosopimuksissa mainittu asiallisena syynä olla poissa töistä jos työmatka on yli 10 km.
Minulla on matkaa 55 km töihin. -ap
Onhan siinä 7 päivää aikaa hankkia toinen auto, kyyti tai saada auto kuntoon. Potkut tulee vasta sitten, kun on 7 päivää ollut aiheettomasti poissa.
Karenssi työssökäyvälle? Tää oli uutta.
Jos sut irtisanotaan siksi, että et voi tulla töihin, niin siitä tulee karenssi eli olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Aika harvoin työnantaja viikkotolkulla odottelee, että auto saadaan kuntoon.
Tämä autoni on kohtalaisen uusi. Siitä huolimatta auto on ollut talvisaikaan jo 2 kertaa korjaamolla sen takia, että ad-blue tankki on tukossa. Diesel auto on kyseessä. -ap
Viisas ottaa vaikkapa lompäiviä huollon ajaksi, jos ei muuta osaa.
Mikä on työnantajan asettama karenssi? En ole ennen kuullut. Olisko tuosta ap:n rikkeestä hyvä kolmen viikon karenssi: kolmeen viikkoon ei saa tulla töihin?
Se että auto on korjaamolla ei ole pätevä syy olla poissa töistä. Autoja voi lainata tai vuokrata, kulkea jonkun toisen kyydillä tai taksilla. Se että autosi hajoaa kesken työmatkan on pätevä syy myöhästyä mutta ei olla pois koko päivää, puhumattakaan päivistä.
Vierailija kirjoitti:
Karenssi työssökäyvälle? Tää oli uutta.
Jos sut irtisanotaan siksi, että et voi tulla töihin, niin siitä tulee karenssi eli olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Aika harvoin työnantaja viikkotolkulla odottelee, että auto saadaan kuntoon.
Varsinaisesti en itse aiheuta uudelle autolle rikkoontumista ja sitä, että sillä ei voi ajaa. Auto on uusi sen takia ostettu, että voisi huolettomasti sillä ajaa. Nyt tilanne on se, että sitä on jouduttu viemään ad-blue tankin vaihtoon jo 2 kertaa. Kerta vaihto maksaa tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä autoni on kohtalaisen uusi. Siitä huolimatta auto on ollut talvisaikaan jo 2 kertaa korjaamolla sen takia, että ad-blue tankki on tukossa. Diesel auto on kyseessä. -ap
Tietenkin tulee. Dieselin piti olla täysin pomminvarma käyttövoima. Kaikki ymmärtävät ettei diesel voi hajota ja mersun koneelle eka 1 000 000km on vasta sisäänajoa. Olet omalla toiminnallasi hajottanut auton.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työnantajan asettama karenssi? En ole ennen kuullut. Olisko tuosta ap:n rikkeestä hyvä kolmen viikon karenssi: kolmeen viikkoon ei saa tulla töihin?
En minä siinä vaiheessa rikettä tee, jos autolla ei voi ajaa vian takia. Karenssin asettaa yleensäkin työvoimaviranomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tulee. Dieselin piti olla täysin pomminvarma käyttövoima. Kaikki ymmärtävät ettei diesel voi hajota ja mersun koneelle eka 1 000 000km on vasta sisäänajoa. Olet omalla toiminnallasi hajottanut auton.
Voisitko kertoa minulle, että miten olen omalla toiminnallani hajottanut auton? Ad-blue- tankki siellä on ollut vaihdossa 2 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin iso selvityskasa paperia tulee. Riippuu työmatkasta. Pomosta, työstä ja virkailijasta.
Ihan ensimmäisenä normaalisti soitetaan pomolle, mietitään ajaako joku työkaveri samaa matkaa. Ja hommataan ainakin ekalla kerralla taksi. Jos työtä ei voi tehdä etänä. Tai voi ottaa palkatonta tai hommata kyytiä/laina autoa. Se on sinun pomosi ja työkkärin asia.
Liian monta muuttujaa. Jos duunimatkaa on alle kymmenen niin varmasti karenssi tulee, jos ei polkupyörää osaa käyttää.
Älä nyt tällaisia päästäsi keksi!
Taksi maksaa yli 100 euroa suuntaansa. -ap
Auto ei lähtenyt kerran aamulla käyntiin, pihahti vain. (Meni starttimoottori). Tilasin taksin ja soitin päivähoitajalle. Hän tuli vastaan ulos, kun kiersin taksilla hoitajan kautta pudottamassa lapset ja jatkoin töihin. Seuraavana päivänä myös. Sattumoisin tuli vieläpä sama taksi. Kolmantena päivänä auto olikin jo kunnossa. Ei tullut edes mieleeni, että jäisin pois töistä tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Käytä sitten lomapäiviä huollon ajaksi. Jos sieltä ei sijaisautoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pyydät pari palkatonta vapaata tai teet etätöitä.
Ainakin iso selvityskasa paperia tulee. Riippuu työmatkasta. Pomosta, työstä ja virkailijasta.
Ihan ensimmäisenä normaalisti soitetaan pomolle, mietitään ajaako joku työkaveri samaa matkaa. Ja hommataan ainakin ekalla kerralla taksi. Jos työtä ei voi tehdä etänä. Tai voi ottaa palkatonta tai hommata kyytiä/laina autoa. Se on sinun pomosi ja työkkärin asia.
Liian monta muuttujaa. Jos duunimatkaa on alle kymmenen niin varmasti karenssi tulee, jos ei polkupyörää osaa käyttää.