Olen työtön, mutten sen vuoksi, että olisin ideologisesti työtön, laiska tai työkyvytön
En vaan viihdy yhtään töissä ja koen töissäolemisen täydellisenä ajanhukkana. Normaali ihminen varmaan saa jotain sisältöä ja tarkoituksenmukaisuutta työnteosta, mutta minä en saa. Tästä syystä olen lähes koko aikuisikäni ollut työtön. En siksi, etten saisi töitä.
Kokeeko kukaan muu samoin?
Kommentit (33)
En ole koskaan tavannut ensimmäistäkään ideologisesti työtöntä. Olen toki tavannut työttömiä joista jokaisella on oma tarinansa ja jokainen tekisi töitä jos sellaisia olisi tarjolla. Jotkut työllistyvät ja jotkut eivät. Tulevaisuudessa töitä riittää yhä harvemmalle mutta silloin olemmekin aikamoisen dilemman edessä. Ilman ostovoimaa ei ole markkinoita eikä kaikille riitä töitä. Ilman markkinoita kapitalismille kehittyy ongelmia. Ihmisillä pitäisi olla palkallista työtä mutta automaatio hoitaa työt halvemmalla....tulee vielä mielenkiintoiset ajat..
Vierailija kirjoitti:
Wt ole sisäistänyt vastuuttaa yhteiskunnan edessa ja velvollisuuksia. Sen sijaan korostat omi naugintoja tai mieltymyksiä. Jos me kaikki ajattelisimme ja toimisimme kuten sinä, sa kävisit nyt alastomana, ilman vaateita, paljain jaloin, ilman kenkiä, nälässä ja asusit kuusen alka. Koska kuka ei halua tehdä eikä valmistella mitään. Ymmärrätkö, m7hin sinun ajattelutyyli johtaisi, jos me kaikki laittaisimme omat edut ensin elämässä. Kaais olisi. Koska ketään ei miellyttää mikä velvollisuus eikä työnteko. Yhteiskunta ei toimii näin. Jospa kasvat vähä viisammaksi joskus.
Tai sitten yhteiskunta olisi paljon parempi. Kuka sen määrää, että se mistä raha tulee on hyväksi väestölle ja yhteisöille. Esim. Nepal taitaa olla (oikeasti) maailman onnellisin valtio, ja heidän bkt:nsä ei ole kummoinen
Mukavuus on mukavuutta, ja helppo elämä vaan erilaista elämää erilaisine haasteineen. Esim. Oman päänsä kanssa ei kestä moni. Missään maakuopissa ei enää eletä, joten sairaalloinen tempominen ja raivo eivät ole enää relevantteja tunteita työttömyysasioissakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken mahdollistaa tietysti se, että valtio jakaa työttömille ilmaista rahaa.
Niin, mutta onko se loppujen lopuksi niin huono asia?
Tietenkin on. Valtion ei kuulu elättää ketään. Ihmisten pitää ottaa taloudellinen vastuu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Et ole siis noussut sohvalta, ottanut itseäsi niskasta kiinni ja MENNYT töihin. Tai olet valinnut köyhyyden.
Voi reppanaa kun luulee ettei sohvalla maaten voi tehdä töitä. Aivotyö eli ajattelu on varmasti sinulle liian vaativaa. Niska ote itselle kuulostaa ihan turhalta liikkeeltä. Mun voi sanoa ideologia on välttää turhia liikkeitä. Aina kannattaa ajatella ensin.
T. Sohvan guru.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannut ensimmäistäkään ideologisesti työtöntä. Olen toki tavannut työttömiä joista jokaisella on oma tarinansa ja jokainen tekisi töitä jos sellaisia olisi tarjolla. Jotkut työllistyvät ja jotkut eivät. Tulevaisuudessa töitä riittää yhä harvemmalle mutta silloin olemmekin aikamoisen dilemman edessä. Ilman ostovoimaa ei ole markkinoita eikä kaikille riitä töitä. Ilman markkinoita kapitalismille kehittyy ongelmia. Ihmisillä pitäisi olla palkallista työtä mutta automaatio hoitaa työt halvemmalla....tulee vielä mielenkiintoiset ajat..
Samaa mieltä, että työllisyys tulee vähenemään entisestään. Päättäjille annettiin mahdollisuus perustuloon, eivät suostuneet, joten tällä mennään. Mutta kansanliikkeitä ei voi pysäyttää, taipui hallinto niihin tai ei
En näe tuossa mitään "mielenkiintoista" tai dramaattista. Yhteistyö on perustunut aina vaihdantaan, kapitalismin ja palkkaorjuuden ollessa varsin uusia juttuja. Ja ehkä suomessa ollaan pikkuhiljaa hyväksytty, ettei se palvele kuin pientä osaa väestöstä. Hallituksesta näkee, ketkä siihen lähtevät: voitontekijät ja kaikista kiihkeimmät öyhöt eli persut, jotka eivät ajattele kiihottuneisuudessaan rationaalisesti. Siinä on suomen kapitalistinen järjestelmä eli ne, jotka riistävät ja jotka riiston kohteiksi suostuvat. Me muut elämme sitten muilla säännöillä
Eikö tuo nimenomaan ole ideologista työttömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken mahdollistaa tietysti se, että valtio jakaa työttömille ilmaista rahaa.
Niin, mutta onko se loppujen lopuksi niin huono asia?
Tietenkin on. Valtion ei kuulu elättää ketään. Ihmisten pitää ottaa taloudellinen vastuu itsestään.
Jos valtio ottaa, valtio myös antaa. Se on vastuullisuutta. Valtio vie lapset vanhemmiltaan, joten elatusvelvollisuuskin siirtyy. Toki valtio VOISI keskittyä kehittämään myös sitä, mikä työnteoksi määritellään, hyvän elämän standardeja, arvostamaan jo tehtyä ilmaistyötä, tunnistamaan osaamisia laajemmin, koordinoimaan paremmin, mahdollistamaan enemmän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako työtä olet kokeillut? Minä löysin lopulta hyvän.
Kaikki työ ylipäätään tuntuu vapaudenriistolta ja siltä, että omaa ajattelua ja tekemistä ohjaillaan ylhäältä päin. Tulee semmoinen koneiston osa -fiilis.
Oletko siis ap? Kyllä tuo ajattelumallisi ideologialta kuulostaa, vaikka yrität sen aloituksessa kiistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako työtä olet kokeillut? Minä löysin lopulta hyvän.
Kaikki työ ylipäätään tuntuu vapaudenriistolta ja siltä, että omaa ajattelua ja tekemistä ohjaillaan ylhäältä päin. Tulee semmoinen koneiston osa -fiilis.
Kela- ja sossuorjana oleminen vasta onkin osa koneistoa. 🤣
No tämä. Työstä saadun palkan saa käyttää miten huvittaa, eikä tarvitse toimittaa tiliotteita kenellekään. Eikä tarvitse pelätä että joutuu katuojaan, kun oikeistohallitus päättää lopettaa kaikki tuet.
Olen itsekin sitä mieltä että ihmisen elämäntehtävä on jotain muuta kuin pyöriä kapitalismin rattaissa. Parempaa odotellessa olen kuitenkin mieluummin tyytyväinen orja kuin paarialuokkaa, jolla on myös oma tehtävänsä, eli toimia pelotteena meille kapitalismin orjille.
"valtion rooli" on siis mikä? Toimia valitsemansa kansanryhmän hyväksi potkimalla muita päähän? Ok. Poistakaa tuet ja valtion osuus kaikesta ja yksityistetään? Minulle se sopii mutta vastineeksi poistetaan verotus. Eli jos haluat jotain niin maksat itse? Käy minulle. Nimittäin minun puolestani voidaan mennä syvään päätyyn suoraan vaikka se on typerää mutta jos enemmistö näin haluaa niin mikä ettei. Monessa kehitysmaassa tämä on toteutettu "menestyksekkäästi" ja vahvemman oikeus toimii? Katsotaan houkutteleeko tämä maa sen jälkeen enää mitään tai ketään.
Ymmärrän aloittajaa varsin hyvin enkä todellakaan pysty häntä paheksumaan elämänvalinnoistaan.
Jotkut ihmiset kaipaavat syvempää merkitystä elämälleen, eikä se välttämättä ole sitä mitä ylhäältä tai ihmisen ulkopuolelta hänelle yritetään pakkosyöttää erilaisten uskomusten muodossa jo lapsesta lähtien.
Jossain vaiheessa ihmisen henkistä kehityskaarta ihmisen sisäinen ja ulkopuolinen todellisuus väistämättä joutuvat hankaukseen keskenään ja tällöin seurauksena on yleensä jonkinasteinen henkilökohtainen kriisi jonka seurauksena yksilö enemmän tai vähemmän irtautuu enemmistön vallitsevasta narratiivista.
Itse olen myös aikanaan käynyt läpi tällaisen irrottautumisen prosessin. Hauskintahan ja ironisintahan tässä kaikessa on se, että lastani kasvatan kokoajan koneistoon hyvin öljytyksi osaseksi, tulevaksi nettoveronmaksajaksi. Koska realistisesti katsoen mitään muuta järkevää vaihtoehtoa ei tässä kontekstissa ole tarjolla, eikä lapseni myöskään ole osoittanut juurikaan mitään mielenkiintoa itsenäiseen radikaaliin ajatteluun. Toki hänelle aina muistan myös sanoa, että ajattele itse tai muut ajattelevat sinun puolestasi mikä on aina huono vaihtoehto. Ja että muista kapinoida ja olla uhmakas, siitä minä vanhempana iloitsen.
Vierailija kirjoitti:
Olen tarkoituksella työtön sen vuoksi että en saa rakkautta naiselta. Turha luulla että tekisin työtä ennen kun saan rakkautta ja kosketuksia naiselta.
Nyt on kyllä outoa settiä! Miten nuo asiat liittyy toisiinsa?
Olen tarkoituksella työtön sen vuoksi että en saa rakkautta naiselta. Turha luulla että tekisin työtä ennen kun saan rakkautta ja kosketuksia naiselta.