Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieläkö uskot pyramidihuijaukseen nimeltä eläke, sinä alle 60-vuotias?

Vierailija
12.10.2024 |

Kuvitteletko pääseväsi joskus vielä eläkkeelle? Siis niin, että siitä jopa maksetaan. Vai oletko nielaissut punaisen pillerin ja tiedostat faktat?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2000, kun juhlittiin uuden vuosituhannen alkua, kirjoitin Iltasanomien yleisönosastoon, että minun ikäluokkani ei tule saamaan eläkettä. Olin silloin 39v.

Nyt pian 25 vuotta myöhemmin olen jäämässä eläkkeelle muutaman kuukauden kuluttua. Mihin nuo vuodet kuluivatkaan! Ja eläkejärjestelmä voi hyvin. Kolme lastakin on maksamassa eläkemaksuja ja seuraava sukupolvikin on kasvamassa. 

Et ole kovin hyvä matematiikassa.

Mitä tarkoitat?

Vierailija
22/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap lopettaa tämän typerän pelottelun? Mitään ei tapahdu eläkkeille. Ei ole tapahtunut ennenkään, eikä tapahdu nytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2000, kun juhlittiin uuden vuosituhannen alkua, kirjoitin Iltasanomien yleisönosastoon, että minun ikäluokkani ei tule saamaan eläkettä. Olin silloin 39v.

Nyt pian 25 vuotta myöhemmin olen jäämässä eläkkeelle muutaman kuukauden kuluttua. Mihin nuo vuodet kuluivatkaan! Ja eläkejärjestelmä voi hyvin. Kolme lastakin on maksamassa eläkemaksuja ja seuraava sukupolvikin on kasvamassa. 

Mikähän tuoln kirjoittajan matematiikassa on pielessä?

Vierailija
24/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku peruste tuolle mielipiteellesi olisi kiva kuulla.

Vierailija
25/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keski-ikäisille eläkeikä on 70v ja eliniänodote miehillä 79v ja ihan varmasti eläkeyhtiöt nostaa rimaa vielä ainakin 4 vuodella niin että ei varmasti oikeasti selviä elävänä eläkkeelle vaan suoraan saattohoitoon.

Vierailija
26/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko ap lopettaa tämän typerän pelottelun? Mitään ei tapahdu eläkkeille. Ei ole tapahtunut ennenkään, eikä tapahdu nytkään.

Kansaneläke on enää taskurahaa inflaation takia eikä työttömänä mhanmuutolla pidettävä työttömien suomalaisten osa ei kerry eläke.

Vierailija
27/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä uskoa eläkejärjestelmän romahtamiseen pitkään aikaan ainakaan. Ainoa ongelma on alhainen syntyvyys. 2060- luvulla voi ongelmia maksuissa tullakin, kun nyt syntyvät pienet ikäluokat joutuvat maksamaan silloin eläkeiässä olevia suuria ikäluokkia, joita ovat vv. 1980-2000 syntyneet. Maahanmuuton uskotaan korvaavan vajeen

Vierailija
28/50 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on huijaus housuissaan.

Vierailija
29/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pyramidihuijaus on nimeltään eläkejakojärjestelmä, jonka puitteissa seuraavat sukupolvet maksavat eläkemaksuissa edellisten eläkkeet. Suomessa eläkerahastojen rahastointiasteet ovat liian alhaisia, n. 20 % on vain rahastoitu.

Miksi ei sitten ole korkeampia rahastointiasteita? Koska se olisi tehnyt jokaisesta palkansaajasta kapitalistin. Se ei ole käynyt päinsä demareille eikä ay-liikkeelle. Joten kärsikää sosialistisesta eläkejakojärjestelmästä😃

Hihna on pidettävä taviksille kireällä jotta työt ja vitutus maistuu

Vierailija
30/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten eläkemaksut siirretään suoraan afgaaneille, kurdeille ja somaleille.

No itseppä olette niitä tänne halunneet, jostain nekin rahat on otettava kunniakansalaisille. Pääasia ettei ole ra sis ti.

Vierailija
31/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten eläkemaksut siirretään suoraan afgaaneille, kurdeille ja somaleille.

He ovat uuden sukupolven suomalaisia, joten mitä valitat?

Ei ne ole mitään suomalaisia, eikä niistä ikinä tule suomalaisia, kunhan elävät täällä muitten elätettävinä. -eri-

Vierailija
32/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen eläkejärjestelmä on kestänyt ja kestää kyllä jatkossakin.

Vierailija
33/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiästä päättää eduskunta - eli me itse.

Vierailija
34/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat uuden sukupolven suomalaisia, joten mitä valitat?

Ei ne ole mitään suomalaisia, eikä niistä ikinä tule suomalaisia, kunhan elävät täällä muitten elätettävinä. -eri-

Voivat olla Suomen kansalaisia, mutta eivät suomalaisia. Ei minuakaan valkoista miestä pidettäisi Zimbabwessa zimbabwelaisena.

Vierailija
35/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen uskoisi? Eläkerahastot kasvavat koko ajan vaikka suuret ikäluokat ovat pitkälti poistuneet keskuudestamme ja eläkkeelle jäävät ikäluokat pienenevät. Äläkä nyt taas aloita sitä virttä että työssäkäyvät maksavat eläkkeellä olevien eläkkeet. Jos haluat sen niin nimetä, niin näihän se on aina ollut koska myös nyt eläkkeellä olevat ovat maksaneet edellisten sukupolvien eläkkeet työuransa aikana. Reilu peli.

Rahastojen riittävyyteen myös sadan vuoden päästä liittyy kaksi riskiä.

1. Nuorempien sukupolvien elinajanodote on paljon pidempi kuin nyt eläkkeelllä olevien ja työura pitkästa koulutuksesta johtuen lyhyt.

2. Erityisesti nollakorkoaikana rahastojen tuotto on oillut heikko koska niiden sijoituksille on tiukat reunaehdot.

Kohtaan kaksi auttaa se että nollakorkoaika on jo takana ja toisaalta nyt käydään keskustelua siitä että rahastot voisivat jatkossa sijoittaa vapaammin, eli ottaa riskiä.

Kohtaan yksi auttaa ensisijaisesti maltillinen korotus sekä eläkemaksuihin että alimpaan eläkeikään. Tämä on myös oikeudenmukaista ottaen huomioon lyhyt työura ja pitkä eläkeaika. Toisaalta koska rahastot kasvavat nytkin ja jos sijoitusten tuotto saadaan nousemaan, niin kohdalle 1 tuskin tarvitsee tehdä mitään.

Sellaisen korjauksen minä toki tekisin, että palataan tilanteeseen jossa eläkettä karttuu ainoastaan niistä ansioista joista maksetaan eläkemaksua, ei siis äitiyspäivärahasta eikä työttömyyskorvauksesta. Mutta nämä eduthan eivät siiis koskeneet vihattuja nykyisiä eläkeläisiä.

Vierailija
36/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt keski-ikäisille eläkeikä on 70v ja eliniänodote miehillä 79v ja ihan varmasti eläkeyhtiöt nostaa rimaa vielä ainakin 4 vuodella niin että ei varmasti oikeasti selviä elävänä eläkkeelle vaan suoraan saattohoitoon.

Suurilla ikäluokilla ja vielä 1950-luvulla syntyneilläkin elinajanodote oli alle 60 vuotta ja alin eläkeikä 63/65 vuotta.  He siis eivät keskimäärin päässeet elävänä eläkkeellle, toisin kuin nyt työelämässä olevat.

Vierailija
37/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iljettävää kuinka moni näkee omat lapsensa ja tulevat sukupolvet orjina joiden tehtävä on maksaa muiden eläkettä. Sen sijaan että he saisivat elää omaa elämäänsä ja sijoittaa oman vanhuutensa turvaksi.

Pyramidimaksatus on kammottava systeemi. Kunpa pian jo siirryttäisiin vapaaehtoiseen henkilökohtaiseen eläkesäästämiseen ja -sijoittamiseen. Silloin esim. eläkevakuutuksiin maksetut rahat tuottoineen olisivat aidosti omaa omaisuutta. Kansaneläkkeellä/yleistuella elätettäisiin sitten minimitasolla niitä, jotka eivät ole työelämän aikana pystyneet/halunneet sijoittaa riittävästi omaan tulevaisuuteensa. Ja sen suuruus riippuisi valtiontalouden kulloisestakin kantokyvystä, ei jostain vuosikymmeniä sitten tehdyistä eläkepäätöksistä.

Vierailija
38/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että 20-35%  ansio- ja pääomatuloverot keskiverto av-mamma näkee kansantaloudelliseksi ongelmaksi, mutta 30% eläkemaksuja ei. 

Vierailija
39/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että itselleni tulee eläkettä. Ikää on nyt 45v, joten eläke koittaa n. 25 vuoden päästä (heh heh).

Siksi olen jo 20 vuotta säästänyt ja sijoittanut. Tavoitteeni on säästää riittävästi oman eläkkeeni mahdollistamiseksi ja sen jälkeen säästän omien lasteni eläkkeisiin.

Minusta on nimittäin väärin, että lasteni pitäisi maksaa minun eläkkeeni. 

Vierailija
40/50 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen eläkejärjestelmä on kestänyt ja kestää kyllä jatkossakin.

Juuri tsekkasin kertyneen eläkkeen. Ikää 50 vuotta ja töitä tehnyt n. 25 vuotta, tosin pienellä palkalla. Ensimmäinen mahdollinen eläkkeellejäämisikä oli noussut taas, nyt on lähes 67 vuotta. Jos jatkan samoilla yel-maksuilla siis vielä 16 vuotta, eläkettä on kertynyt 1300 euroa!  Juu, kyllä on kannattanut maksella keskimäärin 5000 euroa vuodessa eläkehuijaukseen. Ihan saman rahan saisi työttömänä.