Onko nuo huuhteluaineet pyykinpesussa ihan turha juttu?
Mielestäni turhia huuhteluainejäämiä pyykkeihin.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Nehän tekee pyykista pehmeän
Niin tekee tavallinen väkiviinaetikkakin. Laitan sen mukaan jo pesuvaiheeseen, niin ei tuoksu pyykki etikalle, mutta on pehmeää ja sileää.
Etikka se vasta haiseekin kuivuneessa pyykissä. Haju muistuttaa jopa oksennusta. Jos et tuota haista, sullakin on hajuaisti hävinnyt johonkin gruusiaan. Koronako vei?
Etiikan haju on paljon vähemmän epämiellyttävä kuin kemiallisten tuoksuaineiden. Etikka myös haihtuu nopeasti eikä pinty vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Väkiviinaetikka on kyllä vaatteille ihan liian voimakasta. Pyykkietikka on ihan tarkoituksella laimennettua. Etikka on happoa, ihmiset! Ei se ole tekstiileille hyväksi jatkuvassa käytössä (eikä kyllä pesukoneellekaan).
Itse asiassa etikka tekeeä hyvää pesukoneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykit haisee märälle koiralle ilman huuhteluainetta.
Kuulostaa siltä että koneessasi on jotain vikaa. Pesetkö sitä ikinä? En oikein ymmärrä miten se auttaa pahan hajuiseen pyykkiin, että lotraa siihen hajusteita päälle. Vähän kuin skippaisi suihkun ja laittaisi hajuvettä.
Tässä taloyhtiössä ei kylppäreihin kunnolla mahdu pesukonetta ja sitä ei edes vuokranantajan mukaan saisi asentaa (kokonaan vuokratalo) joten kaikki käyttävät pesutupaa (ellei sitten ole se luvaton pyykkikone) joten sillä on mentävä. Kai niissäkin voisi pyörittää jonkun putsausohjelman, mutta en rupea ihan omalle kontolleni ottamaan niiden putsausta. Jokainen käyttää mitä pesuaineita ja huuhteluaineita haluaa, itse pidän tuoksuvasta pyykistä.
Eri
Ei kai se iso vaiva olisi laittaa lähtiessä kone pyörimään kuumalla ohjelmalla etikkalorauksen kanssa? Outo ajatusmaailma tuollainen että mitään pientäkään ei voi yhteisen hyvän eteen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän. En ymmärrä miksi tällä palstalla vihataan kaikkia pesuaineita. Välillä jopa suosittelevat pesemään ilman mtään!
Täällä vihataan jostain ihmeen syystä kaikkea hajustettua. Sitten on kuitenkin joku parfyymifanien megapitkä ketju. Koittakaa päättää.
Ihmisiä on erilaisia. Varmaan ne parfyymifanit ja parfyymivihaajat ovat eri ihmisiä, mitä siis pitäisi päättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että koneessasi on jotain vikaa. Pesetkö sitä ikinä? En oikein ymmärrä miten se auttaa pahan hajuiseen pyykkiin, että lotraa siihen hajusteita päälle. Vähän kuin skippaisi suihkun ja laittaisi hajuvettä.
Tässä taloyhtiössä ei kylppäreihin kunnolla mahdu pesukonetta ja sitä ei edes vuokranantajan mukaan saisi asentaa (kokonaan vuokratalo) joten kaikki käyttävät pesutupaa (ellei sitten ole se luvaton pyykkikone) joten sillä on mentävä. Kai niissäkin voisi pyörittää jonkun putsausohjelman, mutta en rupea ihan omalle kontolleni ottamaan niiden putsausta. Jokainen käyttää mitä pesuaineita ja huuhteluaineita haluaa, itse pidän tuoksuvasta pyykistä.
Eri
Ei kai se iso vaiva olisi laittaa lähtiessä kone pyörimään kuumalla ohjelmalla etikkalorauksen kanssa? Outo ajatusmaailma tuollainen että mitään pientäkään ei voi yhteisen hyvän eteen tehdä.
Pyykkivuoro loppuu sillä minuutilla, kun seuraavan vuoro alkaa ja ne varataan listaan etukäteen. Eli lähtiessä kone rulluttamaan tunniksi, niin että seuraava ei pääse pyykkäämään? Tosi huomaavaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän. En ymmärrä miksi tällä palstalla vihataan kaikkia pesuaineita. Välillä jopa suosittelevat pesemään ilman mtään!
Täällä vihataan jostain ihmeen syystä kaikkea hajustettua. Sitten on kuitenkin joku parfyymifanien megapitkä ketju. Koittakaa päättää.
Ihmisiä on erilaisia. Varmaan ne parfyymifanit ja parfyymivihaajat ovat eri ihmisiä, mitä siis pitäisi päättää?
Parasta, että jokainen käyttäköön tai olkoon käyttämättä niitä tuotteita joita haluaa.
Oma kokemus: Ilman huuhteluaineita pääkaupunkiseudun vedellä pyykki jää liian kovaksi ja on ihoa vasten epämiellyttävän tuntuista. Froteepyyhkeet kuivuvat koppuraisiksi.
Itselläni huuhtis on pakollinen. Ongelmana on yleensä ollut löytää riittävän miedonhajuinen huuhteluaine sillä niihin lisätään älyttömiä määriä hajusteita. Laimentamalla hajusteellista saman sarjan hajusteettomalla huuhtiksella saa osasta käyttökelpoisia. Täysin hajutonta en halua käyttää siksi, että vanhat puuvilla (tyynyliinat) kankaat tuntuvat ilman hajustetta kehittävän ajan kuluessa epämiellyttävän hajun vaikka ovat puhtaita ja vaikka pesukonekin olisi puhdas.
Etikkaa kokeilin aikanaan mutta se tuntuu haisevan vielä kuivauksen jälkeenkin vaikka oli laimea liuos.
Kukin tekee mitä haluaa huuhtisten suhteen mutta itse käytän niitä jatkossakin.
M58+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Nehän tekee pyykista pehmeän
Niin tekee tavallinen väkiviinaetikkakin. Laitan sen mukaan jo pesuvaiheeseen, niin ei tuoksu pyykki etikalle, mutta on pehmeää ja sileää.
Etikka se vasta haiseekin kuivuneessa pyykissä. Haju muistuttaa jopa oksennusta. Jos et tuota haista, sullakin on hajuaisti hävinnyt johonkin gruusiaan. Koronako vei?
Etiikan haju on paljon vähemmän epämiellyttävä kuin kemiallisten tuoksuaineiden. Etikka myös haihtuu nopeasti eikä pinty vaatteisiin.
Ikävä kyllä pinttyy ja pahasti. Olet vain itse tottunut siihen etkä haista sitä enää. Muut kyllä haistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Monessa taloyhtiössä jokainen koneellinen maksaa. Esim. meillä on kolikkoautomaatilla toimiva kone. Maksaisitko itse toisten perseilyt?
"Pyykkivuoro loppuu sillä minuutilla, kun seuraavan vuoro alkaa ja ne varataan listaan etukäteen. Eli lähtiessä kone rulluttamaan tunniksi, niin että seuraava ei pääse pyykkäämään? Tosi huomaavaista. "
Näkeehän sen että onko seuraava vuoro varattu vaiko ei. Outoa selittelyä kun mitään yhteisen hyvän eteen ei voi tehdä.
Jos käyttäisin pyykkitupaa itse niin tällaisia tekisin automaattisesti itse.
Vierailija kirjoitti:
"Pyykkivuoro loppuu sillä minuutilla, kun seuraavan vuoro alkaa ja ne varataan listaan etukäteen. Eli lähtiessä kone rulluttamaan tunniksi, niin että seuraava ei pääse pyykkäämään? Tosi huomaavaista. "
Näkeehän sen että onko seuraava vuoro varattu vaiko ei. Outoa selittelyä kun mitään yhteisen hyvän eteen ei voi tehdä.
Ai silloinkin, kun maksat joka ikisestä koneellisesta erikseen? Ilmaisia pesutupia ei ole yleensä kuin vuokrakasarmeissa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se vuoro on varattu, koska erittäin harvalla talossa on oma pesukone, joten pyykkitupa on ahkerassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai silloinkin, kun maksat joka ikisestä koneellisesta erikseen? Ilmaisia pesutupia ei ole yleensä kuin vuokrakasarmeissa.
Jopa aikanaan opiskelija-asuntolassa täytyi maksaa jokainen koneellinen tekstiviestillä tai soittamalla. Rupea siinä sitten käyttämään pyykkivuoroasi ja rahojasi johonkin koneen syväputsauksiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse koskaan käyttänyt sitä.
Hirveän hyvin vastaa tällainen tieto Ap:n kysymykseen. Ja tämän tason vastauksia suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko muistanut käyttää pyykinpesuainetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putsaa se kone.
Apteekista (ja miksei muualtakin) saa pieniä sitruunahappopusseja. Sellainen pesulokeroon ja pesu 90 asteella muutaman kerran vuodessa. Jotkut käyttää myös astianpesukoneen tabletteja.
Käytän mielelläni joka pyykkäyksessä. Tulee hyvä tuoksu.
M.67
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneeni on puhdas eikä se haise. Hikoilen työssäni päivittäin todella paljon ja vaatteisiin pinttyy ajan mittaan ikävä haju mikäli niitä ei joka päivä sitten halua pestä. Koitin välillä etikkaa mutta ei auttanut pitämään vaatteita puhtaantuoksuisena vaan alkoivat haista tunkkaiselle. Jokainen käyttäköön huuhteluainetta jos tykkää. Mitäs se muille kuuluu. Vai pitäiskö muiden puuttua paheksuen vaikkapa sinun jääkaappisi sisältöön?
Sitruunahappo puhdistaa paremmin. Apteekista saa.