Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko muille usein sellainen tunne, että haluaa suurimmasta osasta tavoroistaan eroon?

Vierailija
12.10.2024 |

Liittykö jotenkin ahdistukseen?!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on autismini kanssa kaksi tapaa elää. Joko tarvitsen valtavan tavara ja huonekasvimäärän, jotta oloni pysyy tasaisena tai sitten totaalinen tyhjyys. Nämä vaihtelee. Ennen heitin kokonaisia huonekaluja pois. Nykyään laitan ne varastoon odottamaan uutta kierrosta.

Vierailija
22/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hankkiudu. Vaikka yksi kerrallaan. Kun tulee tuo fiilis, niin lajittele tavaroita vähän tai vie kierrätykseen. Ei sitä tarvitse tehdä kerralla minään shokkina. Ja tuo tunne kyllä loppuu ja katoaa, kun sopiva tasapaino on saavutettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa. Haluaisin tehdä kuolinsiivouksen. Mutta kaikkea ei saa laittaa taloyhtiön roskikseen, eikä ole autoa, jolla kuljettaa tavaroita kierrätyskeskukseen. Mihin tungen esim. pari kirjahyllyllistä kirjoja?

Onneksi olen tosi nuuka ostamaan mitään, joten turhaa sisustuskrääsää ei ole kertynyt. 

Vierailija
24/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, oma asunto meneillään just nyt. Olen joutunut pari kuolinpesää siivoamaan parin naimattoman tätini jäljiltä, ja kummasti sitä alkaa ajattelemaan, ettei jätä sille omalle perikunnalle (kolme aikuista lasta) samanlaista rastia sitten aikanaan. Ja nämä tätini olivat ns. pula-ajan ja sotien jälkeisiä lapsia, joten kaikki säästettiin. Toinen asui vielä kototaloaan, vanhaa maalaistaloa, missä oli oikein paljon säilytystilaa sekä talossa että ulkorakennuksissa..

Juuri tuo kuolinpesän tyhjennys antoi minullekin sen kimmokkeen tyhjentää omaa asuntoa. Se lisäksi se, että tein kotihoidossa monta vuotta keikkatyötä ja näin varmaan tuhansia koteja... Huomasin, että suurin osa ihmisistä on hamstraajia, olivat sitten rikkaita tai köyhiä tai siltä väliltä. Ahdisti kovasti ne täyteen ahdatut talot ja asunnot...

Vierailija
25/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa. Haluaisin tehdä kuolinsiivouksen. Mutta kaikkea ei saa laittaa taloyhtiön roskikseen, eikä ole autoa, jolla kuljettaa tavaroita kierrätyskeskukseen. Mihin tungen esim. pari kirjahyllyllistä kirjoja?

Onneksi olen tosi nuuka ostamaan mitään, joten turhaa sisustuskrääsää ei ole kertynyt. 

Tavaroita voi viedä kierrätykseen vaikka pieni kassillinen tai pari kerrallaan bussilla, niin itsekin teen. Olen vienyt varmaan parikymmentä pussillista tässä viimeisten parin vuoden aikana. Huonoksi menneet huonekalut ja muut romut heitin roskalavalle jonka taloyhtiö tuo keväisin pihalle.

Kirjahyllyä voi myös tyhjentää vähän kerrallaan. Osan kirjoistani olen vienyt kierrätyskeskukseen ja osan kirjaston vaihtohyllyyn, jonne saa jättää kerralla viisi kirjaa. Ruttuiset ja likaiset pokkarit voi suosiolla repiä paperinkeräykseen jos paikalliset jätesäännöt sen sallivat, tai heittää sekajätteeseen.

Vierailija
26/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Karsin tavaroita säännöllisesti. En ole minimalisti. Tarvitsen tavaroitani. 

Vierailija
27/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä minulla on pelko, ettei olisi varaa asua asunnossani enää eläkepäivinä vaan muutettava halvempaan eli pienempään. En aina huomaa että kysymys on vain tuosta pelosta, kun epätoivoisena katselen tavaroitani. Jos olisi varaa asua kuinka isossa asunnossa tahansa, perustaisin varmaan kotimuseon, jossa on eri vuosikymmenten tyyliin sisustettuja huoneita.

Vierailija
28/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Oon minimalisti enkä omista liikaa tavaraa. En oo koskaan ollut tavaran hamstraaja. Mieluummin kitkuuttelen vähän liian pienellä tavaramäärällä kuin omistan liikaa. Naulakkona mulla toimii pari ruuvia seinässä 😂 Okei, on mulla toki eteisessä vaatekaappikin, mut toi on hyvä esimerkki siitä että en pidä kiirettä asioiden hankkimisella. Nyt asunut tässä asunnossa 2 vuotta 😅 n32

Vierailija
29/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viet vähän kerrallaan sinne taloyhtiön roskikseen. Sortista voi tilata noudon myös. Jotkut ottavat kirjalahjoituksia.

Vierailija
30/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän päästä kaikesta turhasta ja vanhasta kuten arvottomista koriste-esineistä, tarpeettomista sisustustavavaroista ja huonekaluista eroon ja ostanjatkossa tilalle loppuelämän vähän paremoia kalusteita ja vain muutamia huolella valittuja vähän arvokkaampia koriste-esineitä ja sisustustavaroita. Taloyhtiön pihalle tuodaan parin vuoden välein roskalava johon saa viedä tarpeetonta tavaraa ja tyhjensin sinne viime vuonna koko häkkivarastoni ja nyt taas kokoan häkkivarastoon seuraavaksi pois heitettävää tavaraa. En ole niin viitseliäs, että ottaisin hävitettävälle tavaralle kirpputoriloosin tai kauppaisin niitä jotenkin muuten joten roskalavalta aarteita etsivät saavat vapaasti viedä tavarat joista olen luopunut.

Vierailija
31/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi minulle joskus huumorilla, että kun tavara hajoaa se sanoo sopparinsa irti. Samalla tavalla jokin tavara haluaa muuttaa pois ja tehdä uuden sopparin toisen kanssa tai hajota suurempaan kokonaisuuteen. Ihan absurdi ajatus, mutta se nauratti minua ja niinpä joku tavarani saa sitten lähteä kiinnittäessään huomioni enemmän kuin olisi tarpeellista.

Suurin ahdistus minulla oli sohvasta. Se on maailman kammmottavin keksintö ja jossa p'ääosin ollaan tekemättä mitään. Kun sain sen pos kodistani tuntui niin hyvältä, etten enää ole sen jälkeen hankkinut sohvaa. Vieraita varten on ihan turha uhrata lattiatilaa. Lähtevät nopeammin pois, kun ei ole liian mukavaa istua.

Vierailija
32/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla juuri tuollainen tarve tyhjentää talo ja päästä kaikesta turhasta eroon. Saman aikaan elämä ahdistaa.

Itselleni tuli tämä mieleen. Kun ei hallitse mieltään, niin haluaa hallita ympäristöään. Sitten on edes jotain hallinnantunnetta. Kun kontrolloi tiukasti ympäristönsä. Saa itselleen valheellisen tunteen kontrolloimisesta.

Minimalismi ja hamstrauskaaos on saman suoran ääripoikkeamat.

"A clean desk is a sign of a sick mind."

Kontrollifriikkiyttä ja putkinäköä. Ajatusten urautumista ja yksitoikkoisuutta. Simppelin ja/tai kapean ajatuskapasiteetin ulkoinen ilmentymä.

Vierailija
33/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla juuri tuollainen tarve tyhjentää talo ja päästä kaikesta turhasta eroon. Saman aikaan elämä ahdistaa.

Itselleni tuli tämä mieleen. Kun ei hallitse mieltään, niin haluaa hallita ympäristöään. Sitten on edes jotain hallinnantunnetta. Kun kontrolloi tiukasti ympäristönsä. Saa itselleen valheellisen tunteen kontrolloimisesta.

Minimalismi ja hamstrauskaaos on saman suoran ääripoikkeamat.

"A clean desk is a sign of a sick mind."

Kontrollifriikkiyttä ja putkinäköä. Ajatusten urautumista ja yksitoikkoisuutta. Simppelin ja/tai kapean ajatuskapasiteetin ulkoinen ilmentymä.

Kateellisen kalkatusta. Itse olen huomannut, että siistit ja minimalistiset asunnot viestivät asujansa hyvistä elämähallintataidoista ja itsekontrollista. Samat ominaisuudet, jotka johtavat vähään tavaraan ja siisteyteen, liittyvät myös muihin positiivisiin piirteisiin: terveisiin elämäntapoihin, painonhallintaan, ajankäyttöön, liikuntaan, työssä suoriutumiseen.

Tottakai ihmiset pyrkivät hallitsemaan ympäristöä, kuten myös itseään. Hallinnan tunne helpottaa elämää ja arkea ja vähentää stressiä. Hamstratuissa huusholleissa asuvat ovat jo tutkitustikin masentuneempia, ahdistuneempia ja nukkuvat huonosti.

Vierailija
34/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorektikkokin hallitsee itseään. Kyllä tiukkaan toteutetussa minimalismissa se on usein mieli, joka hallitsee ihmistä eikä ihminen mieltä. Sama toki hamstrauksessakin. 

Vierailija
35/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei tavarat ahdista mutta turhaa käyttökelpoista on. Pitäisi saada joku avuksi ja auto jos kirppikselle veisin.  osan voisi myydä netissä, on rottinki tuolit, pöytä ja kukkatelineet. Vaatteita vien UFFin keräykseen kun on lähellä.

Vierailija
36/36 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin eroon ylimääräisestä tavaramäärästä, mutta en ole ahdistunut.

Samaan aikaan, kun yritän vähentää tavaraa, lähipiirissä parikin tekee omaa kuolinsiivoustaan. Vaikka olen valikoiva, tänne tuntuu kertyvän vain lisää lasia ja hopeaa. Pitää vain koittaa karsia sieltä Ikea-laadusta noiden parempien tieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan