Oletko miettinyt valmiiksi mistä saat puhdasta juomavettä jos hanasta ei tule ja kaupasta ei saa?
Kommentit (188)
mietin sitten jos ja kun tulee ajankohtaiseksi
Tässä on joki suht lähellä. Mökillä on kaivo.
Järvi tai mettä, talvella lumi
Yks hyvä vinkki sateisessa metsässä on se että otatte sammalta käteen ja puristatte ne vedet siitä kurkkuunne, se sammal puhdistaa sen veden
On Kaivoja. Jokia. Järviä. Lampia. Soita ja Puroja.
Vettä on suomessa joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Järvi tai mettä, talvella lumi
Meden keruussa menee iäisyys 😶
Tiesitkö että voit itse valmistaa yksikertaisen veden puhdistajan? Tarvitset vain palan kangasta ja hiiliä jonka läpi valutat veden astiaan.
Vierailija kirjoitti:
On Kaivoja. Jokia. Järviä. Lampia. Soita ja Puroja.
Vettä on suomessa joka paikassa.
Asun meren rannalla, makeaa vettä ei ole missään lähellä. Ei ole kaivoakaan.
Kylläpäs aloittaja kysyy hassuja. Jos vettä ei saa keittiön hanasta, niin sitten menemme toki hakemaan vettä kylpyhuoneen hanasta. Kummaa kun aloittaja ei voinut tätä ymmärtää.
Vesiposti on lähellä. Mutta ei ole autoa.
Mulla on neljä kiinteistöä, joissa on kaivo (ja vain yksi näistä on porakaivo, eli kolmesta saa vettä ilman sähköäkin) ja neljä joissa on joki tai järvi. Myös pari luonnonlähdettä löytyy.
Mutta sitten on tietysti se kysymys, että miksi julkinen vesijohtovesi pilaantui ja pilaisiko se sama syy myös luonnonvedet tai pohjavedet? En tiedä, mitä noista voisi käyttää esim ydinlaskeuman jälkeen?
15 litraa on juomavettä kaupasta ostettuna. Sen jälkeen täytynee lähteä mökille kaivovettä hakemaan.
Minulla on pari viiden litran kanisteria keittiön nurkassa täynnä vettä. Noilla pärjää muutaman päivän.
Kaivan järven rannalle aurinkoiseen paikkaan kuopan, jonka ylle pingotan elmukelmua niin että keskikohta roikkuu hieman alempana. Tämä kohta toimii tiivistymispisaroiden keräyspisteenä, jonka alle asetan astian. Sitten vain odotan kun aurinko tekee työt.
Kotoa 100m on järvi. Kai siitä voi juoda. Ainakin joskus janoissani kesällä olen juonut.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että voit itse valmistaa yksikertaisen veden puhdistajan? Tarvitset vain palan kangasta ja hiiliä jonka läpi valutat veden astiaan.
Mulla on suodatinvesikannu, jossa on sama systeemi.
Omasta kaivosta. Tai julkisesta kaivosta/vesipisteestä joka sijaitsee 500m päässä. Jos mikään niistä ei riitä, veljeni tai äitini kaivosta viereisellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvästä vinkistä, mutta vesi desinfioituu myös keittämällä.
Sellaisessa tilanteessa kunta järjestää vedenjakelun. Toki te hysteerikot voitte ryypätä sitä muovikanistereissa ummehtunutta hätävaravettä🤣
Lähimmästä järvestä. Keitän sen veden, jos tällainen tilanne tulee.