Oletko miettinyt valmiiksi mistä saat puhdasta juomavettä jos hanasta ei tule ja kaupasta ei saa?
Kommentit (188)
Meillä on 6 hanaa asunnossa, lisäksi vesiposti ulkoseinässä. Jos hana keittiössä ei toimi, otan vettä muista hanoista.
Vierailija kirjoitti:
Luotan että kunta järjestää vesijakelun. Ihan äskettäin pamahti joku vesiputki myöhään illalla ja olikohan tunti kun oli jo vesipiste valmiina. Jos joku ydinsota tai avaruusolioiden hyökkäys tulee niin olen luultavasti kusessa tai jo kuollut.
Niin. Ajatushan varautumisessa on juurikin se että poikkeustilanteessa ihmiset pärjäisivät ns. omillaan sen 72 tuntia (3 vrk), siinä ajassa yhteiskunta ehtii saada tarvittavat avut ja tukitoimet kasaan ja pyörimään.
Fiksuna minulla on kaupan pullovettä kotona varastossa. Säilyy pitkään paremmin kuin itse hanasta otettu vesi säiliössä. Pullovesi on myös halpaa. Jos tosi monta päivää olisi vesi pois, joutuisimme joko hakemaan sitä kannellisella (!) ämpärillä vedenjakelussa säiliöautosta, tai jos vielä pahempi kriisi olisi, osa muuttaisi ehkä mökille, minä jäisin töihin kaupunkiin.
Jos vettä ei tule hanasta on kunnan velvollisuus järjestää vedenjakelu. Eli isoissa tynnyreissä tuodaan jakelupisteisiin, josta sitä saa hakea ainakin juomavedeksi.
Varmuusvarastooni kuuluu 15 litraa kivennäisvettä. Eiköhän sillä pääse alkuun. Työkavereitani asuu maalla ja heillä on kaivoja. Sieltä sitten lisää, ellei yhteiskunnan toimesta pystytä järjestämään vedensaantia.
Vierailija kirjoitti:
Jos vettä ei tule hanasta on kunnan velvollisuus järjestää vedenjakelu. Eli isoissa tynnyreissä tuodaan jakelupisteisiin, josta sitä saa hakea ainakin juomavedeksi.
Toki on velvollisuus, mutta ei se tule välttämättä heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kylläpäs aloittaja kysyy hassuja. Jos vettä ei saa keittiön hanasta, niin sitten menemme toki hakemaan vettä kylpyhuoneen hanasta. Kummaa kun aloittaja ei voinut tätä ymmärtää.
Taitaa olla joku maalaisjuntti. Pirtissä on vain yksi hana josta tulee kylmää vettä. Hei juntti, tajuatko että kaupungeissa on useampi hana ja sieltä tulee jopa lämmintä vettä. MIten noi pärjää edes elossa...
Yhdellä maalaisella on tervettä järkeä enemmän kuin kerrostalon yhden kerroksen asukkailla yhteensä. Maalaiset selviää hengissä mutta kaupunkilaisilla voi olla todella vaikeaa selvityä jos tulee oikea hätä.
Terveisin yks joka ei koskaan ole maalla asunut, keskellä kaupunkia aina.
Vierailija kirjoitti:
En ole. En fantasioi sodasta, maailmanlopusta, kärsimyksestä, tai muusta vastaavasta. Suosittelen hankkimaan apua, jos sinä fantasioit
Sä et taida muistaa esim. Nokian vesikriisiä v. 2007. En minäkään siitä fantasioinut.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/07/15/nokian-vesikatastrofi-sairastu…
Ostin retkeilijöille tarkoitetun vedenpuhdistajan. Voi juoda vettä keittämättä.
Järveen on matkaa 50 m. Pitää etsiä sopiva suodatin. Hanavettä varten on suodatinkannu. Maistuu nimittäin usein keväisin vesi pahalta.
Omakohtaisesti olen enemmän huolissani jo nyt lääkkeiden saatavuudesta. Kävin heinäkuun lopussa apteekissa ostaakseni tiettyä valmistetta (reseptilääke). Ei ollut saatavilla, ei ollut arviota koska tulee eikä ole tullut vieläkään. Aikaa on mennyt yli kaksi kuukautta ja reseptikin kohta vanhenee. Pärjään ilmankin, mutta ongelmia on.
Vierailija kirjoitti:
Luotan että kunta järjestää vesijakelun. Ihan äskettäin pamahti joku vesiputki myöhään illalla ja olikohan tunti kun oli jo vesipiste valmiina. Jos joku ydinsota tai avaruusolioiden hyökkäys tulee niin olen luultavasti kusessa tai jo kuollut.
Kunnalla kestää n 3 päivää saada mitään tuollaista laajamittaista vedenjakelua organisoitua, siksi kansalaisten täytyy varautua pärjäämään omatoimisesti ainakin se 3 päivää. Jos 'joku' on onnistunut myrkyttämään vesijohtoveden, niin kestää paljon pidempään saada vedenjakelua käyntiin, silloin olisi helpompi siirtää ihmiset eli kehottaa ihmisiä evakuoitumaan maaseudulle, missä on järviä ja kaivoja.
Pitää muistaa ensi kauppareissulla ostaa pari isoa pulloa vettä kaappiin ja pikkupulloja jääkaappiin, päässyt taas unohtumaan tuo varautuminen. Pesuvedeksi kelpaavaa vettä mulla on aina muutama litra koska kerään ylimääräisen teeveden kukkien kasteluvedeksi sen sijaan että kaataisin sen viemäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on velvollisuus, mutta ei se tule välttämättä heti.
Niinpä, se on ikävä odottaa vaikkapa vuorokausi juomaveden saamista.
Olen tuo äskeinen "heitinmies". Just tuota oppia olisin halunnut - eli esim. miten tehdään juomavettä suovedestä. Menepä janoissasi juomaan suodattamatonta, niin voit saada sellaset olot että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että voit itse valmistaa yksikertaisen veden puhdistajan? Tarvitset vain palan kangasta ja hiiliä jonka läpi valutat veden astiaan.
Mulla on suodatinvesikannu, jossa on sama systeemi.
Olen aina luullut että suodatinvesikannua käytetään vain hanaveden puhdistamiseen. Luullut ettei siitä ole hyötyä luonnonvesien puhdistamisessa.
Jos olen väärässä, korjatkaa kiitos.
Suodatinkannuja ja -pulloja on myös retkeilyyn. Käytännössähän soveltuvuus riippuu siitä, mitä epäpuhtauksia ja mitä suodattimia niissä on. Kannut eivät juuri kiskaan ole yhtät tehokkaita kuin esim pumppusuodattimet joiden suodattimet voisaan täsmätuottaa juuri tämän veden epäpuhtauksia varten - ja useimmiten kannattaa keit
Kiitos! Eli oletukseni oli oikean suuntainen. Kannattaa siis hommata vedenpuhdistustabletteja jos ei jostain syystä ole mahdollisuutta keittää vettä.
Tuossa on järvi vieressä. Sen kun suodattaa esim. suodatinpussin läpi ja keittää niin on juomakelpoista. Jos sattumat ei haittaa niin voi suoraankin keittää.
Alle kilsan päässä on pohjavesiposti.
Vesivarasto ja vedenpuhdistin kun varastovesi loppuu.
Koska palsta rikkoo lainaukset, lainaan itse yhden aiemman kommentin:
"Kiitos! Eli oletukseni oli oikean suuntainen. Kannattaa siis hommata vedenpuhdistustabletteja jos ei jostain syystä ole mahdollisuutta keittää vettä."
Varsin usein on mahdollisuus tehdä nuotio saadakseen keitettyä vettä, vaihtoehtoisesti hanki risukeitin tai retkikeitin (esim. Trangia).
Omasta kaivosta.