Onko kukaan saanut työpaikan työkokeilun jälkeen?
Kommentit (20)
Joku ohjelma ehkä mot selvitti että noin kymmenestä tuhannesta työkokeilusta yksi saa palkkaa maksavan työpaikan. Eli ilman työkokeilua oleva työtön työllistyy todennäköisemmin kuin työkokeilussa oleva.
Tuiki mahdotonta, johtuen siitä että työntekijän pitäisi olla palkkansa arvoinen yritykselle. Suurin osa työntekijöistä ei ymmärrä tätä.
Joo, voisin vaikka vannoa että työkokeilu pienentää henkilön todennäköisyyttä päästä ansiotyöhön vs. se että ko. henkilö kieltäytyy työkokeilusta. Se on leima, olet ikään kuin työmarkkinoiden mustalammas sen jälkeen.
Tiedän vain muutaman työkokeilussa olleen, mutta he eivät ole ainakaan työllistyneet. Eivät työkokeilussa, eivätkä sen jälkeen muutenkaan, pl mieheni joka pääsi sitten ihan muualle töihin parin työkokeilun jälkeen.
Olen työllistynyt. Sen ainoan kerran, kun olin työkokeilussa. Se oli alanvaihdosta suunnitellessani. Muutoin olenkin ollut työelämässä.
Pari kertaa olin nuoruudessani palkatta töissä. Kerran oppilaitoksen ja kerran työkkärin takia. En työllistynyt. Kolmatta kertaa en suostunut. Siitä alkoi minun urakehitykseni.
Vierailija kirjoitti:
Tuiki mahdotonta, johtuen siitä että työntekijän pitäisi olla palkkansa arvoinen yritykselle. Suurin osa työntekijöistä ei ymmärrä tätä.
Paljon motivoi ketään heilumaan kuin heinämies ja esittämään taitojaan 100-prosenttisesti kun on niin epätodennäköistä että sitenkään työpaikka irtoaisi.
Tunnen vain yhden työkokeilussa olleen ja hänet palkattiin sinne yritykseen. Kyseessä oli mun mies. Loukkasi itsensä oman alan töissä ja parin leikkauksen jälkeenkään ei pystynyt jatkamaan töitä. Koulutus oli kuitenkin pariltakin alalta ja pitkän saikun ja toipumisen jälkeen lähti toisen tutkintonsa alalle työkokeiluun. Sai sieltä vakipaikan ja oli pari vuotta siellä töissä, kunnes itse halusi vaihtaa toiseen paikkaan. Samalla alalla on edelleen. Eli kyllä se voi poikia ihan hyvääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon motivoi ketään heilumaan kuin heinämies ja esittämään taitojaan 100-prosenttisesti kun on niin epätodennäköistä että sitenkään työpaikka irtoaisi.
Aivan joo, ei kannata edes yrittää...
Minun tyttäreni. Meni maisteriksi asti koulutettuna työkokeiluun kun ei saanut muuten töitä. Nyt samalla alalla vakityö. Väylä se on tämäkin.
Koskakohan tämä hallitus saa pähänsä tehdä lakialoitteen palkkakokeilusta? Jokainen voi arvata mitä se tarkoittaa.
Laita ennemmin lotto vetämään. Miksi yritykset palkkaisivat jonkun kun niitä hommia tekemään saadaan ilmaiseksi työkokeilijoita.
Kaveri pääsi suojatyöpaikasta kokeilun jälkeen kunnantoimistolle tsuppariksi. Kun se homma lopetettiin, oli sitten niiden varastolla hommissa. On kai vieläkin joku kunnan remonttiäijä.
Ei ihme että ihmiset alkoholisoituu kun tätä tasoa tämä homma. Taidan korkata kossupullon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan joo, ei kannata edes yrittää...
Usko häviää, kun vakipaikkoja ei tule itselle eikä muille. Yritti miten vain. Uusi kokeilija entisen tilalle niin ei tarvitse maksaa oikeaa palkkaa.
Ei ilmeisesti kovinkaan tehokasta, koska iltapäivälehdissä ei ole "onnellisia tarinoita". Taloudellisesti työkokeilu ei välttämättä kannata enää. Työttömyysturvaan ei saa enää korotusta ko. toiminnasta. Työpaikan lounas on yleensä maksullinen, matkat sekä kahvit päälle niin menee reilusti miinukselle. Ilman näitä työhön kuuluvia rutiineiita on mahdotonta saada käsitystä työstä jota kokeilee.