Suomalaiset on mielestäni yksi maailman oudoimpia kansoja
Olen itse ihan kantasuomalainen, mutta silti tätä mieltä. On niitä vieläkin oudompia kanoja kuten vaikkapa japanilaiset mutta väliiä kyllä ihmetyttää monet piirteet meilkäläisessä kulttuurissa ja mentaliteetissa. Onko muilla ollut samanlaisia ajatuksia?
Jännä juttu etten ole koskaan oikein kokenut kunnolla olevani suomalainen, vaikka olenkin ihan suomalainen. Sukutaustaa mulla kyllä löytyy Ranskasta, Ruotsista ja Norjasta jos mennään vähän kauemmaksi historiassa Liekö se sitten selittää jotakin..
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painu ap venäjälle! En pyydä sinulta anteeksi suomalaisuuttani! Olen mielelläni juntti joka tykkää elää kuten täällä on vuosisatoja elelty. Minulla on puoliksi japanilainen työkaveri joka ei paskaakaan välitä jos syön sushini haarukalla vaikka hän tottuneesti käyttää puikkoja. Hän ymmärtää suomalaisuuden, toisin kuin sinä.
Miksi sinä niin kauheasti suutut jos joku suomalainen ei koe suomalaisuutta omakseen? Kukaan ei ole käskenyt pyytämään anteeksi tai häpeämään, ole ihan rauhassa ylpeä suomalainen.
Kukaan ei ole käskenyt mutta rutiset päivästä toiseen suomalaisella palstalla kuinka huonoa väkeä me suomalaiset olemme. Painu helvettiin meidän maastamme!
En ole koskaan rutissut että suomalaiset olisivat huonoa väkeä. Pidän Suomesta ja suomalaisista. Ei ole mitään kiinnostusta muuttaa pois. En vain jaksa loukkaantua verisesti jos joku muu kritisoi jotain Suomessa.
Muuta ap pois. Sillä pääset meistä suomalaisista. Taitaa vaan tukiloisella tulla sitten ikävä vastikkeettomia loisimisrahoja.
No muuttakaa sinne "ulkomaille" ja jos asutte siellä jo niin pysykää siellä. Vttuako rutisette Suomen ja suomalaisten asioista kun olette henkisesti jotain giorgioksia jotka vetää homovissyä rannalla ja nostaa kuolleen appiukon eläkerahoja eu:n laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai suomalaiset muka? 50 miljoonaa ihmistä Yhdysvalloissa haluaa moninkertaisen raiskaajan presidentiksi toista kertaa.
Olin sanomassa samaa. Jenkit on kyllä erikoisia. Varmaan johtuu siitä että ovat mamuluusereiden jälkeläisiä. Aidot amerikkalaiset on lähes tuhottu, intiaanit.
Amerikkalaisia on vaikea määritellä koska he edustavat kaikkia maailmankansoja. Alkuperäisväestö eli intiaanit ovat hyvin samankaltaisia kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla reilun 30 vuotta, ja kyllä voin sanoa olevani samaa mieltä aloittajan kanssa.
Olen välillä miettinytkin miksi suomalaiset aina vain, vaikka maailma muuttuu ja ihmiset liikkuvat ja ovat yhteyksissä maapalloin poiselta puolelta toiselle, pysyvät aina vainelyyn ja lasten kritisointiin ja siihen, etteivät vain luule osaavansa mitään tai olevansa mitään. Luulisi kuitenkin että siitä on päästy, ja uskon että nyt nuori sukupolvi jo alkaa sellaisena omituisena omaa hiirenkoloonsa lukittautuneina ja kaikkea uutta pelkäävinä?
Mistä johtuu suomalaisten arkuus ja huono itsetunto? Tiedän että perinteinen suomalainen kasvatus on perustunut kautta aikojen vähätt päästä tuosta ihuonommuuden tunteesta ja pelosta.
Ikävä kyllä mahdollisuudet kunnon kouluttautumiseen on nyt viety ja kaikki tehty vaikeammaksi, mutta uskon että vielä näitä sisukkaita eteenpäin pyrkiviä löytyy joilla riittää
Pitkälti samaa mieltä, mutta ajattelen, että joskus sitä uutta on syytäkin pelätä, eikä se eristäytyminenkään ole aina mikään paha juttu. Suurin ongelma mielestäni on se, että vanhemmat ovat ulkoistaneet kasvatuksen koululaitokselle, tietämättä yhtään, mitä siellä opetetaan ja mitä kirjoja siellä esim. luetaan. Koulu on oikeastaan monasti se syy, miksi meistä tulee vähän omituisia. Onhan koulu myös aivopesua? Kenen aivopesua se on, kuka laatii opetusohjelmat ja valitsee opetusmateriaalin? Kotona ei opeteta enää tärkeitä arvoja, kun luulevat, että koulu opettaa.
Ongelmana on myös se, että lapsia ei opeteta kriittiseen ajatteluun missään vaiheessa, mennään vain lauman mukana.
Joo meitä on vain noin 5 miljoonaa ja siten pieni etninen ryhmä. Kuitenkin meistä pyritään tekemään koko maailmaa syleilevä lypsylehmä. Esimerkiksi somaleita noin 17 milj. ja afganistanilaisia 37,5 milj. Joten kyllä me heihin peilaten olemme pieni kansa ja kieli. Kuitenkin heillä ei näytä riittävän älyä kehittyä. Suomalaiset ovat suorittaneet raskaat sotakorvaukset, siirtäneet 407 -tuhatta karjalaista kansalaistaan vainon alta ja rakentaneet hyvinvointi yhteiskunnan. Ja kyllä, suututtaa tuo nirskuttaminen meidän outoudesta. Että saa elää vapaasti vapaassa kansallisvaltiossa, se näyttää joidenkin mielestä oudolta. Onneksi tiukan paikan tullen toistaiseksi olemme saaneet rivimme suoriksi ja pystyneet tekemään oikeasti ratkaisuja ilman puolue sidonnaista pölinää.
Outoa porukkaa ollaan. Itsekkään en koskaan joukkoon sopeutunut. Muutin maasta 26 vuotiaana. Nyt ikää lähes 60 enkä ole lähtöä katunut. Saanyt elää omannäköistä elämää eikä ole kyttääjät vaivanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painu ap venäjälle! En pyydä sinulta anteeksi suomalaisuuttani! Olen mielelläni juntti joka tykkää elää kuten täällä on vuosisatoja elelty. Minulla on puoliksi japanilainen työkaveri joka ei paskaakaan välitä jos syön sushini haarukalla vaikka hän tottuneesti käyttää puikkoja. Hän ymmärtää suomalaisuuden, toisin kuin sinä.
Miksi sinä niin kauheasti suutut jos joku suomalainen ei koe suomalaisuutta omakseen? Kukaan ei ole käskenyt pyytämään anteeksi tai häpeämään, ole ihan rauhassa ylpeä suomalainen.
Miksi sinua vihervasemmistolaista nistiä niin kauheasti suututtaa sen maan kansalaiset jossa asut? Muuta pois niin kärsimyksesi lakkaa.
:D minua ei suututa lainkaan sen maan kansalaiset jossa asun (toki joskus joku yksittäinen idiootti joskus ärsyttää etenkin täällä palstalla). En halua asua muualla kuin Suomessa, koska pidän Suomesta.
(Osuit sen verran oikeaan että vasemmistoon olen kallellaan, tosin en kannata vapaata maahannmuuttoa enkä halua tänne pakkolaisia joita ei kiinnosta sopeutua kulttuuriin, johon varmaan vihvassulla viittasit. Päihteetkin kyllänkelpaa, ja Suomi on niidenkin vetämiseen aika ok maa :)).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa. Jotain omituista suomalaisissa on, mutta tajunnut sen vasta nyt viime vuosina. Minusta tosin japanilaiset ovat hyvin samanlaisia kuin suomalaiset, myös jollain tapaa omituisia. Suomalaiset on sellainen lällättelykansa, ollaan olevinaan kauhean lupsakkaa, ja pintaa kun vähän raaputtaa, niin hirveän kateellisia - aina himoitsevat toisen omaa, rahanahneita ja nuukia. Jotkut voi olla Ruotsista, mutta paljonhan täällä on kai niitä mongolien jälkeläisiä eli idästä?
Lällättelyllä tarkoitan esim. sitä, että lainataan joistain vanhoista suomi-filmeistä ja suomalaisesta kirjallisuudesta kuluneita merkityksettömiä fraaseja. Myös jälkiviisaus kuuluu tuohon lällättellyyn, jälkeenpäin tiedettiin jo tietenkin, että jokin asia on noin tai näin. Antaa sellaisen tyhmän ihmisen vaikutelman. Ehkä se Fatima oli osittain oikeassa syrjäseutujen asukkaista, vaikka provosikin. Ja eipä
En ole runkkari Konalasta, taidat ite olla. Kun psykologien mukaan niitä piirteitä haetaan muista ihmisistä, mitä itsessä vihaa:D
Ap toimii nyt hyvin suomalaisesti esittämällä mielipiteen, joka ei oikeastaan ole mielipide, vaan haet vain hyväksyntää heittämällä jonkun epämääräisen aiheen ilmaan ja sen jälkeen jokainen vastaaja hyvin suomalaisesti pelkää menettävänsä kasvonsa jos uskaltaisi olla eri mieltä tai ylipäätään olla avoimempi kokemuksistaan suomalaisuudesta.. Kaikki jatkavat vain samaa, pinnalista jargonia ap:n kanssa. Suomalainen häpeä estää avaamasta ajatuksiaan ja sitten ollaan umpimielisinä, että kun mä sanon näin se on sitten vaan näin.
Apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua vihervasemmistolaista nistiä niin kauheasti suututtaa sen maan kansalaiset jossa asut? Muuta pois niin kärsimyksesi lakkaa.
:D minua ei suututa lainkaan sen maan kansalaiset jossa asun (toki joskus joku yksittäinen idiootti joskus ärsyttää etenkin täällä palstalla). En halua asua muualla kuin Suomessa, koska pidän Suomesta.
(Osuit sen verran oikeaan että vasemmistoon olen kallellaan, tosin en kannata vapaata maahannmuuttoa enkä halua tänne pakkolaisia joita ei kiinnosta sopeutua kulttuuriin, johon varmaan vihvassulla viittasit. Päihteetkin kyllänkelpaa, ja Suomi on niidenkin vetämiseen aika ok maa :)).
Se on hyvä että itse tunnustat olevasi vasemmistolainen nisti.
Vierailija kirjoitti:
Joo meitä on vain noin 5 miljoonaa ja siten pieni etninen ryhmä. Kuitenkin meistä pyritään tekemään koko maailmaa syleilevä lypsylehmä. Esimerkiksi somaleita noin 17 milj. ja afganistanilaisia 37,5 milj. Joten kyllä me heihin peilaten olemme pieni kansa ja kieli. Kuitenkin heillä ei näytä riittävän älyä kehittyä. Suomalaiset ovat suorittaneet raskaat sotakorvaukset, siirtäneet 407 -tuhatta karjalaista kansalaistaan vainon alta ja rakentaneet hyvinvointi yhteiskunnan. Ja kyllä, suututtaa tuo nirskuttaminen meidän outoudesta. Että saa elää vapaasti vapaassa kansallisvaltiossa, se näyttää joidenkin mielestä oudolta. Onneksi tiukan paikan tullen toistaiseksi olemme saaneet rivimme suoriksi ja pystyneet tekemään oikeasti ratkaisuja ilman puolue sidonnaista pölinää.
Minusta tässä aloituksessa ei nyt ollut kyse puoltaa m-muuttaja-asiaa, kuten monet kai luulevat. Vaan ihan suomalaisuudesta, mitä se on. Huudellaan heti vihervasemmistolaisista, kun yritetään puhua, millaisia suomalaiset on.
Outoa on kun sen jo ihan suomalaisenakin huomaa. Tosi hyviä piirteitä löytyy ja sitten suoraan sanoen ihan paskoja piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse suomalaisen luonteenlaadusta, ei sitä politiikka ja sotakorvaukset kokonaan selitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän Suomesta ja suomalaisista enkä pidä meitä outoina. Koen olevani suomalainen enkä kaipaa muualle. Suomi on luonnonläheinen, ihmiset ovat pääosin ystävällisiä ja kohteliaita ja samaan aikaan pitävät tarpeeksi välimatkaa. Meillä osataan small-talkata mutta ei välttämättä pidetä sitä pakollisena. Saa olla iloinen, saa olla vähemmän iloinen, saa puhua enemmän tai vähemmän, ei tarvitse esittää mitään jos ei halua.
Hallituksen tällä hetkellä harjoittama hyvinvointivaltion rapauttaminen ensimmäistä kertaa huolestuttaa vaikka ennen en ole politiikasta jaksanut pahemmin välittää, mutta katsotaan mitä tulee.
Minä äänestin hallituksessa olevaa puoluetta mutta ymmärrän toki huolesi. Ajat ovat kovat. Mutta ei meidän ihmisten tarvitse alkaa vihoitella toisilleen silti vaikka hallitus tekisi mitä. Ihmisten tulee kuitenkin miettiä myös sitä että ei se hallitu
En minäkään kannata vihaa ja kahtiajakoa ihmisten välillä, minua surettaa että liian moni lähtee tuohon kahtiajakoon mukaan, koska jakautunut toisilleen vihainen kansa ei tuo mitään hyvää.
Ymmärrän, että leikkauksia pitää tehdä, mutta en keksi mitään hyvää siitä, että leikkaukset kohdistuvat hyvinvointialueisiin ja sitä kautta koko julkiseen terveydenhuoltoon, opiskelijoihin, työttömiin, vähävaraisiin, vammaisiin, mt- ja päihdeongelmaisiin, lapsiin ja vanhuksiin samalla kun elinkustannukset nousevat. Huono-osaisimmilta otetaan ja otetaan enemmän kuin koskaan(?) ennen, ja lisää leikkauksia ja heikennyksiä on tulossa. Työpaikkoja on entistä vähemmän ja työttömiä enemmän. Työpaikkoja vähennetään aloilta, joilla oli jo aiemmin työvoimapulaa. Empatia ei sovi politiikkaan, Sakset leikkaavat ilomielin niiltä, joiden leikkaukset eivät kosketa Purraa ja kumppaneita henkilökohtaisesti mitenkään. Leikkausten uhrien pitää vain lakata olemasta laiskoja ja mennä töihin.
Kyllä samaa mieltä että outoa kansa. Jos päästetään kanssa edustamaan Fatsuja ja muita viher nazzeja.
Aihe näemmä karkasi jo alkuperäisestä aiheesta ihan muualle. Yhteenveto, suomalaiset ovat tai eivät ole omituisia, koska yheiskunnassamme leikataan hyvinvointipalveluja ja työttömyys lisääntyy. En ivaile, mutta mielestäni ne eivät ole syy siihen, että jotkut pitävät suomalaisia omituisina tai normaaleina.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla reilun 30 vuotta, ja kyllä voin sanoa olevani samaa mieltä aloittajan kanssa.
Olen välillä miettinytkin miksi suomalaiset aina vain, vaikka maailma muuttuu ja ihmiset liikkuvat ja ovat yhteyksissä maapalloin poiselta puolelta toiselle, pysyvät aina vain sellaisena omituisena omaa hiirenkoloonsa lukittautuneina ja kaikkea uutta pelkäävinä?
Mistä johtuu suomalaisten arkuus ja huono itsetunto? Tiedän että perinteinen suomalainen kasvatus on perustunut kautta aikojen vähättelyyn ja lasten kritisointiin ja siihen, etteivät vain luule osaavansa mitään tai olevansa mitään. Luulisi kuitenkin että siitä on päästy, ja uskon että nyt nuori sukupolvi jo alkaa päästä tuosta ihuonommuuden tunteesta ja pelosta.
Ikävä kyllä mahdollisuudet kunnon kouluttautumiseen on nyt viety ja kaikki tehty vaikeammaksi, mutta uskon että vielä näitä sisukkaita eteenpäin pyrkiviä löytyy joilla riittää
Näet varmasti etäältä meidän ongelmat suomalaisina, mutta jos et ole asunut maassa 30 vuoteen et myöskään ole ihan kaikesta enää selvillä kuin aikanaan täältä lähtiessä. Ja missä päin Suomea olet asunut? Mielikuvasi meistä tuovat mieleeni pienen paikkakunnan, jossa vielä 1994 oli hyvin erilaista kuin mitä elämä on Suomen isommissa kaupungeissa.
Mielenkiintoista on myös se, miten eri tavoin ulkoimaille muuttaneet kokevat Suomen. Omissa ystävissäni on sellaisia, jotka ovat kasvaneet hyvissä ja valveutuneissa kodeissa saaden hyvät eväät lähteä suureen maailmaan. Kyllä he mielellään käyvät kotkonnuillaan ja nauttivat useastakin asiasta suomalaisuudessa. Jopa siinä määrin, että näen ne heissä liiankin kullanhohtoiksiksi ja jossa aika on heidän asenteitaan "vääristänyt":
Ehkä yksi esimerkki suomalaisuudesta on meidän tapa hoitaa asiat. Ihmiset tekevät sen, mitä lupaavat. Virkakoneisto voi takkuilla, mutta vastuuhenkilöt saa myös kiinni. Voimme huutaa ja melskata ja tukkia kadut mielenosoituksissa, mutta kukaan ei kuole jörömäisten poliisien vain kanniskellessa väkeä pois tieltä. Me saamme apua vauvoille ja vanhuksille, vaikka joskus menee liialliseen paapomiseen (omakohtaisia kokemuksia). Olemme jopa tylsän tarkkoja oikeuksistamme ja myötätuntomme on köyhien puolella, joten tarinat heistä saavat somessa valtavasti lukijoita. Tietysti voi kääntää kaiken vahingoniloksi ja miten ilkeitä olemme, kun emme anna väen istua kaduilla rauhassa olemassa jotakin mieltä, mutta jos pyörit vaikkapa Helsingissä voimme huolettomasti kantaa reppua selässämme pelkäämättä taskuvarkaita. Olemme viime kädessä aika lailla sääntöjä noudattavia ihmisiä kuin myös herkästi huomaamme kateuden, vihamielisyyden ja typeryyden. Se piirre on sinussakin säilynyt, joten tuo sinä hymyä ja iloa tullessasi. Näytä, miten olet maailmassa oppinut rakastamaan ja myös meitä suomalaisia. Kiitos jo etukäteen!
Suomalaiset heimot ovat muinaisia etnisiä ryhmiä joista ajan saatossa muodostuivat suomalaiset. Me ollaan niin multkulttisia että ollaan aina toisten kimpussa.
Naurettavinta väkeä on nuo "olen asunut ulkomailla ja ihmettelen miksi suomalaiset ovat sitä ja tätä". Sitten vaaditaan jotain kansainvälisyyttä. pitääkö meidän siis muuttua niiden muiden kaltaisiksi? Tehän yleensä sitä erimuotoisuutta korostatte ja hehkutatte mutta samaan hengenvetoon vaaditte että kaikki suomalaisuus tuhotaan. Oletteko oikeasti jonkun kremlin trollikoneiston palkkalistoilta vai mistä noin pöyristyttävät puheet?