Mistä hyvä sadetakki?
Nyt kun sataa joka viikko, niin tarvitsisi sadetakin ulkoiluun. Mistä hyvä, tyylikäs ja hyvällä hupulla?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Onko kuoritakki riittävän vedenpitävä runsaassa vesisateessa ulkoiluun? Tuleeko vesi helposti läpi?
Riippuu kuoritakista. Laadussa on eroja nollasta miljoonaan.
Sadetakit pitävät aina vettä mutta eivät hengitä
Kuoritakit eivät puolestaan oikeasti hengitä sateessa mutta monet niistä eivät pidä edes vettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kuoritakki riittävän vedenpitävä runsaassa vesisateessa ulkoiluun? Tuleeko vesi helposti läpi?
Vauvapalstalaisena varmaan ymmärrät vertauksen lasten perushaalari vs. kurahousut. Modernit haalarit hylkivät ok vettä, mikä riittää useimmissa keleissä, mutta eivät ne koskaan niin hyvin pidä vettä kuin täysmuovinen kuravaate.
Täältä ääni Didriksonsin valikoimalle.
Sadetakkien materiaali ei hengitä tippaakaan mutta valmistajat ovat varautuneet tähän ja paremmissa takeissa on vaikka kuinka paljon tuuletusläppiä ja aukkoja joista vesi ei pääse sisään ellei ihan pää alaspäin kumartele.
Toimivat yllättävän hyvin ellei ota liian tiukkaa kokoa.
Kuoritakkien materiaali ei oikeasti hengitä kunnon sateessa kun pinta pääsee kastumaan mutta niissä ei ole mitään tuuletusaukkoja kun kerran kalvo "hengittää".
Minua ainakin harmittaa se, että kun yrität etsiä kaupasta ulkoilutakkia, niin niissä kaikissa on joku tixtex-kalvo. Itse hikoan niissä ja parhaiten minulla on toiminut se, että on kalvoton vettäpitämätön ulkoilutakki ja niitä harvoja sateessa oloja varten muovinen täysin vesitiivis sadetakki siihen päälle. En haluaisi päivittäin kulkea ns. kuoritakissa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin harmittaa se, että kun yrität etsiä kaupasta ulkoilutakkia, niin niissä kaikissa on joku tixtex-kalvo. Itse hikoan niissä ja parhaiten minulla on toiminut se, että on kalvoton vettäpitämätön ulkoilutakki ja niitä harvoja sateessa oloja varten muovinen täysin vesitiivis sadetakki siihen päälle. En haluaisi päivittäin kulkea ns. kuoritakissa.
Sulla on vääränlaiset aluskerrokset jos kalvoasu hiottaa. Oikealla kerrospukeutumisella kerrokset siirtävät kosteuden eteenpäin pois iholta.
Osaako joku selittää, miksi näitä vanhanajan siis kumipintaisia sadetakkeja on nykyään "kaikilla" ainakin Helsingin seudulla jos pari pisaraa tulee taivaalta. Mikä niissä on niin hienoa, nehän ne vasta hiostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Sadetakkien materiaali ei hengitä tippaakaan mutta valmistajat ovat varautuneet tähän ja paremmissa takeissa on vaikka kuinka paljon tuuletusläppiä ja aukkoja joista vesi ei pääse sisään ellei ihan pää alaspäin kumartele.
Toimivat yllättävän hyvin ellei ota liian tiukkaa kokoa.
Kuoritakkien materiaali ei oikeasti hengitä kunnon sateessa kun pinta pääsee kastumaan mutta niissä ei ole mitään tuuletusaukkoja kun kerran kalvo "hengittää".
Näiden tuuletusläppien ja aukkojen kohdalla on hyvä huomata että vaikkei vesi pääse niistä sisään niin tuuli kyllä pääsee. Eli jos sadetakin alla on pelkkä huppari ja ensin hikoat reippaammassa menossa ja sitten tulet vaikka aukealla paikalla sijaitsevalle bussipysäkille seisoskelemaan niin tekee tosi epämukavaa kun tuulenpuuska tunkeutuu tuuletusläpän kautta sadetakin sisään, läpäisee hupparin ja puhalhaltaa kylmän henkäyksen hikisen nihkeälle iholle. Alle siis pitää pukea joku ohut tuulipuku jotta kombinaatio on myös tuulenpitävä. Kuoritakeista sensijaan saa yleensä tuuletusaukot vetoketjuilla kiinni tai auki tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ultra Bran tulevaa keikkaa varten tietenkin Rukan keltainen.
🤜 Ne mätsää coolisti yhteen 🎶
Mulla on Patron sadetakki,hyvin pysyy kuivana sateella muutenkin sellainen sopivan pehmeä miellyttävän tuntuinen takki.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku selittää, miksi näitä vanhanajan siis kumipintaisia sadetakkeja on nykyään "kaikilla" ainakin Helsingin seudulla jos pari pisaraa tulee taivaalta. Mikä niissä on niin hienoa, nehän ne vasta hiostaakin.
Jos lähtiessä tulee pari pisaraa niin kohta voi tulla enemmänkin. Minulle kävi juuri hiljattain näin. Läksin pyörän kanssa liikenteeseen matkaa 3 km ja vähän satoi vettä. Tuulipuku riittää mainiosti ajattelin enkä ottanut edes kertakäyttösadeviittaa mukaan. Pysyin kuivana siihen asti kunnes viimeisellä kilometrillä sade yltyi ja vettä alkoi tulla kuin saavista kaatamalla. Kastuin täysin läpimäräksi ja olin kateellinen vanhemmalle ja fiksummalle vastaantulleelle rouvashenkilölle joka oli tajunnut pukeutua "hiostavaan" sadeasuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtiessä tulee pari pisaraa niin kohta voi tulla enemmänkin. Minulle kävi juuri hiljattain näin. Läksin pyörän kanssa liikenteeseen matkaa 3 km ja vähän satoi vettä. Tuulipuku riittää mainiosti ajattelin enkä ottanut edes kertakäyttösadeviittaa mukaan. Pysyin kuivana siihen asti kunnes viimeisellä kilometrillä sade yltyi ja vettä alkoi tulla kuin saavista kaatamalla. Kastuin täysin läpimäräksi ja olin kateellinen vanhemmalle ja fiksummalle vastaantulleelle rouvashenkilölle joka oli tajunnut pukeutua "hiostavaan" sadeasuun.
Tuulipukuni ei pidä vettä -hullu.
Ul laredläntma nista saa Abeko Atec Green 100 cm sadetakin kolmellakympillä, vähän päälle, laskin myös lähetyskuluja. Varauduin myös sensuuriin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulipukuni ei pidä vettä -hullu.
Siis oikeasti, tällä tyypillä on ihan tosissaan hirttänyt levy päälle:-D
^- Ruvetaanko kaivelemaan vanhoja "tuulipukuni ei pidä vettä"-viestejä? Niitä on satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuoritakista. Laadussa on eroja nollasta miljoonaan.
Sadetakit pitävät aina vettä mutta eivät hengitä
Kuoritakit eivät puolestaan oikeasti hengitä sateessa mutta monet niistä eivät pidä edes vettä.
Harva lähtee ulkoilemaan rankassa vesisateessa.
Nykyiset "sadetakit" eli sateen pitävät lähtee 10000 mm ylöspäin. Tuo kymppitonni lienee riittävä eräpuseroksi sadekuuron yllättäessä, sopivasti hengittäviäkin.
Myynnissä on 5000 mm sadepuseroita , jotka ei todellakaan pidä vettä / ainostaan tuulta!
Erikseen on varsinaiset oikeat sadetakit, ne ei hengitä!
Sadetakki / vettähykivät kaikkea on tarjolla.Vettä hykkivät ei pidä sadetta!
Mynnissä olevat 5000 arvot hylkii vettä 5 min ja 10000 arvolla n 10 min, sitten vettyvät läpi!
Molempia on testattu , eikä noilla pisteillä sadetakkiin ylletä, ainoastaan hetken suojaa! Ajan myötä nuo vettähylkivien ominaisuudet vielä heikkenee!
Goretex lienee ainoa, jolla selviää pitmpään. Parasta pitää taskussa läpinäkyvää muovia oleva sadeviitta.
Erikoinen linkki, vilauttaa takit, sitten ne häviävät ja valikoima näyttäisi olevan pelkkiä saappaita..