Vaaditaanko hätäkeskuspäivystäjiltä enintään 0,5 ÄO?
Löysin sammuneen ja urpo käski antaa puhelimen sammuneelle. Vänkäsi vaikka sanoin että on sammunut eikä herää. Mitä tyyppi on ottanut? Öö. Mistä minä tiedän? Seuraavaksi kysyi henkilön nimeä. Häh? Olen ohikulkija enkä tyypin kaveri. Enkä ala tonkimaan tuntemattoman humalaisen taskuja. Mistä näitä ääliöitä poimitaan töihin hätäkeskukseen?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä kysymyksiä tai ei. Sammunut ja päihtynyt tuntuvat menevän monilla sekaisin, siksi on aiheellista tarkistaa onko henkilö todella tiedoton eli sammunut. Tietenkään sinä et ohikulkijana voi tietää, mitä toinen on ottanut. Mutta joskus tästä voi olla viitteitä ympäristössä: esimerkiksi kaljatölkki tai taskuista ulospilkottava lääkepurkki. Samalla logiikalla henkilön kukkaro ja siten henkkarit saattavat olla taskussa, ja tämä voi olla olennainen tieto selvittää vähin vaivoin.
Ei sivullinen voi mennä toisen taskuja tonkimaan, ei edes sammuneen. Tai ehkä jopa nimenomaan ei sammuneen.
No kyllä voi. Jokaisella on velvollisuus auttaa hädässä olevaa.
On velvollisuus auttaa, se täyttyy sillä että soittaa apua ja antaa tarvittavaa apua ohjeiden mukaan. Itseään ei tarvitse vaarantaa, joten esim. puhalluselvytystä ei tarvitse antaa tai kaivella taskuja joissa voi olla vaikka käytettyjä neuloja ilman tuppea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä kysymyksiä tai ei. Sammunut ja päihtynyt tuntuvat menevän monilla sekaisin, siksi on aiheellista tarkistaa onko henkilö todella tiedoton eli sammunut. Tietenkään sinä et ohikulkijana voi tietää, mitä toinen on ottanut. Mutta joskus tästä voi olla viitteitä ympäristössä: esimerkiksi kaljatölkki tai taskuista ulospilkottava lääkepurkki. Samalla logiikalla henkilön kukkaro ja siten henkkarit saattavat olla taskussa, ja tämä voi olla olennainen tieto selvittää vähin vaivoin.
Ei sivullinen voi mennä toisen taskuja tonkimaan, ei edes sammuneen. Tai ehkä jopa nimenomaan ei sammuneen.
En halua hiviä enkä hepatiittia jos taskussa on jotain neuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kuuluu kysyä noita. Toki pitäisi ihan yhdestä vastauksesta jo tajuta ettei esim. tajuton voi puhua itse.
Jos joku soittaa ambulanssin, harvoin potilas kykenee puhumaan. Pitäisi sen jokaisen ymmärtää.
No eihän tuo pidä yleisesti paikkaansa. Minäkin soitin ambulanssin polkupyörällä kaatuneelle. Ei hän tajuton ollut, mutta juuri sillä hetkellä kyvytön soittamaan kännykällä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa meni ihan noin miten AP tapausta kuvailee.
Ja sinä sen tiedät paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On velvollisuus auttaa, se täyttyy sillä että soittaa
Paineluelvytystä pitää kuitenkin antaa, jos vaan suinkin kykenee siihen. Moni lamaantuu täysin henkisesti tuollaisessa tilanteessa, eikä sille ikävä kyllä voi mitään.
"Anna puhelin jollekin -tun roistolle tai narkille."
NO EN VARMASTI ANNA!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kuuluu kysyä noita. Toki pitäisi ihan yhdestä vastauksesta jo tajuta ettei esim. tajuton voi puhua itse.
Jos joku soittaa ambulanssin, harvoin potilas kykenee puhumaan. Pitäisi sen jokaisen ymmärtää.
-eriJoskus. Useammin varmaan potilas kykenee puhumaan, itse ainakin soitin häkeen ihan itsenäisesti vaikka potilas olinkin.
MOT. Sinä soitit itse, koska kykenit puhumaan. Jos joku muu joutuu soittamaan, niin välttämättä näin ei ole.
Ei välttämättä ole, mutta voi olla, ja siksi päivystäjä kysyy voiko potilas itse puhua.
Taidat olla häkessä töissä? Lue aloitus. Ei kysynyt, vaan pyysi antamaan puhelimen sammuneelle. Mitäpä lottoat, tuliko vastauksia kysymyksiin?
Ihmisten typeryys ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.
Soitin ambulanssia tajuttomalle henkilölle ja minuakin käskettiin antamaan puhelin tajuttomalle potilaalle.
Hätäkeskuspuhelut maksullisiksi 010 alkuisiksi niin vähenee soitot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa meni ihan noin miten AP tapausta kuvailee.
Ja sinä sen tiedät paremmin?
Ei minun tarvitse tietää tapauksesta yhtään mitään voidaakseni sanoa että AP:n tarina haisee vahvasti väritetylle hevonpaskalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriJoskus. Useammin varmaan potilas kykenee puhumaan, itse ainakin soitin häkeen ihan itsenäisesti vaikka potilas olinkin.
MOT. Sinä soitit itse, koska kykenit puhumaan. Jos joku muu joutuu soittamaan, niin välttämättä näin ei ole.
Ei välttämättä ole, mutta voi olla, ja siksi päivystäjä kysyy voiko potilas itse puhua.
Taidat olla häkessä töissä? Lue aloitus. Ei
Aloitusta lukemalla ei millään tapaa voi selvittää sanoiko häkepässi noin vai ei. Oma veikkaukseni on vahva ei.
Soitin kerran hätäkeskukseen, kun näin kaksi tyyppiä murtautumassa kaupan varastoon. Saivat oven auki ja menivät sisälle. Hätäkeskuspäivystäjä pyysi MINUA menemään katsomaan, mitä ne siellä tekee. Totesin vaan, etten todellakaan vaaranna itseäni menemällä sinne, että eikö se ole poliisin tehtävä. Poliisilla kesti aika kauan tulla paikalle ja siinä vaiheessa ne tyypit oli jo lähteny. Katselivat siinä hetken ja laittoivat varaston oven kiinni.
Hätäkeskuspäivystäjille ei teetetä mitään älykkyysosamäärän mittauksia, mutta eivätköhän he ihan normaalilla älykkyydellä varusteltuja ihmisiä ole.
Asiakaspalvelussa olen oppinut sen, että joskus vaan on pakko kysyä niitä "tyhmiä" kysymyksiä, koska asiakkaat eivät aina osaa ilmaista itseään selkeästi tai sitten he eivät ymmärrä kertoa asioita, jotka ovat oikeasti aika oleellisia. Itse menen sillä linjalla, että jos asiakas ei suoraan jotakin asiaa sano, niin sitten sitä ei lasketa. Jos jotakin epäselvyyttä tulee, niin en voi puolustautua sillä, että en kysynyt eikä asiakas sanonut, mutta oletin.
Jos hätäkeskuksessa päivystäjä kyselee mielestäsi tyhmiä tai itsestäänselviä asioita, niin olisi hyvä muistaa, että hän ei ole siinä tilanteessa eikä näe samoja asioita kuin sä. Niihin "tyhmiinkin" kysymyksiin voi vastata ihan normaalisti.
Nykyään pääsee valta asemaan ainoastaa olemalla nainen joka vihaa miehiä tai kuulumalla johonkin seksuaalivähemmistöön