Jos tekee kanasta esim. kastikkeen pakkauksen viimeisenä käyttöpäivänä,
niin kuinka monta päivää sitä uskaltaa syödä? Jos siis kastikkeen pitää jääkaapissa.
Pitääkö punalaputetut, pakkasessa olleet tuotteet myös syödä samana päivänä, kun niistä valmistaa ruokaa?
Kommentit (11)
Kypsentämisellä saa yhden vuorokauden "lisäaikaa".
Vierailija kirjoitti:
Kypsentämisellä saa yhden vuorokauden "lisäaikaa".
Kyllä pari päivää kestää. Ihan kermakastikkeessakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi syödä, kuumennus tappaa mahd, bakteerit, on sama aika syödä kuin ihan tuoreestakin tehdystä.
Kotikuumennus ei tuhoa kaikkia mikrobien muotoja. Läpikotaisin tehty kuumennus tuhoaa ruuasta toki mikrobien kasvukykyiset muodot, mutta jäljelle voi aina jäädä bakteerien itiömuotoja eli niin sanottuja lepomuotoja. Kuumennus ei siis automaattisesti tarkoita, että ruoka olisi poikkeuksetta turvallista.
Ei tarvi syödä samana päivänä. Noin viikon säilyy jääkaapissa.
Mä en kyllä söisi viimeisenä käyttö päivänä. mulla on herkkä vatsa ja olen saanut oireita jauhelihasta jonka viimeisenä käyttö päivänä paistoin . Taitaa olla mulla jääkaappissa jotain vikaa myös, mutta kana on vielä herkempi ja en kyllä söisi, vaikka tonnin saisin .
Mun äidillä on tapana sanoa, ettei se kana/jauheliha tms. tiedä, että sillä on viimeinen käyttöpäivä. Mitä toi nyt sitten tarkoittaakin. En oo toistaiseksi saanu vatsavaivoja tai kuollu äidin ruokiin :D
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä on tapana sanoa, ettei se kana/jauheliha tms. tiedä, että sillä on viimeinen käyttöpäivä. Mitä toi nyt sitten tarkoittaakin. En oo toistaiseksi saanu vatsavaivoja tai kuollu äidin ruokiin :D
Voi hyvä luoja. Tuotteen pakkaaja tietää kyllä milloin raja-arvot ylittyvät.
Parina päivänä voi syödä valmistamisen jälkeen.
Nimimerkki
Ei koskaan vatsatautia
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä söisi viimeisenä käyttö päivänä. mulla on herkkä vatsa ja olen saanut oireita jauhelihasta jonka viimeisenä käyttö päivänä paistoin . Taitaa olla mulla jääkaappissa jotain vikaa myös, mutta kana on vielä herkempi ja en kyllä söisi, vaikka tonnin saisin .
Tai sitten sun mieli tekee tepposet, kun tiedät, että kyseessä on viimeinen käyttöpäivä. Mielellä on uskomaton voima myös fyysisiin asioihin. Esimerkiksi jännitysvatsa jne.
Luulisi, että viimeisiä käyttöpäiviä laitettaessa, jätetään aina vähän pelivaraa.
Ei tarvi syödä, kuumennus tappaa mahd, bakteerit, on sama aika syödä kuin ihan tuoreestakin tehdystä.