Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin hyvä oppilas koulussa, mutta unohdin koealueen useista aineista kokeen jälkeen. Muilla samaa?

Vierailija
11.10.2024 |

Olen yliopistokoulutettu, ja "omien" aineideni tiedot jäivät kyllä mieleen. Esimerkiksi historian ja uskonnon koealueet kuitenkin unohtuivat heti kokeen jälkeen tehokkaasti. 

Onko tuttua?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole normaalia useimpien ihmisten kohdalla.

Tiedot joita ei aktiivisesti käytä mihinkään, tuppaavat unohtumaan, varsinkin jos kyseiset tiedot eivät ole linkittyneet johonkin valmiiksi vahvoihin ajatusrakenteisiin aivoissa.

Vierailija
2/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnallista ulkoa oppimista. Normaalia unohtaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja hyvällä lyhytkestoisella ja työmuistilla kokeisiin. Lukemisen aloitin edellisenä iltana ja jatkoin kunnes opettaja käski laittamaan kirjan pois.

Vierailija
4/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Taitaa olla melko yleinen opiskelutapa tuo "pänttään kokeisiin" metodi etenkin peruskoulussa ja vielä lukiossa niissä itseä "ei niin kiinnostavissa" pakollisissa kursseissa.

Lukeminen/opiskelu pitää tehdä eri tavalla, jos sen haluaa tallettaa pitkäkestoiseen muistiin. Jos erilaiset opiskelutekniikat kiinnostaa, kannattaa vaikka googlaamalla hakea niistä lisätietoja. 

Vierailija
5/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on hauska myös huomata, mitä täysin turhaa on tälläkin tekniikalla tallentunut aivoihin muistiin.

Vastaus siis kyllä, työssäni en ole tarvinnut Bysantin ajan tunnuspiirteitä, eurooppalaisten säveltäjien kuolinvuosia tai Afrikan jokia. Toki jos niiden parissa joka päivä työskentelisin niin olisivat siirtyneet jo pitkäkestoiseen muistiin.

Peruskoulussa saisi painottaa vieläkin enemmän ulkoaopettelun sijaan tiedonhakua, lähteiden luotettavuuden tulkintaa ja omaa ajattelua.

Vierailija
6/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ala- ja yläasteella 8,5 keskiarvon oppilas, en koskaan lukenut kokeisiin ja suurin osa tunneilla opituista asioistakin on unohtunut. Lukiossa ka tippui johonkin kutoseen kun ilman lukemista ei enää päässytkään niin helpolla ja aloin lisäksi lintsaamaan jonka takia sain nelosiakin.

Vierailija
7/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ala- ja yläasteella 8,5 keskiarvon oppilas, en koskaan lukenut kokeisiin ja suurin osa tunneilla opituista asioistakin on unohtunut. Lukiossa ka tippui johonkin kutoseen kun ilman lukemista ei enää päässytkään niin helpolla ja aloin lisäksi lintsaamaan jonka takia sain nelosiakin.

Random-kysymys, mutta onko sinulla tai epäilisitkö sinulla olevan ADHD?

Vierailija
8/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan samanlainen kuin aloittaja, minulla on myös akateeminen loppututkinto. Nyt pitkä työura kohta takana.

Koulutuksesta on hyötyä: 1) ymmärrät asian, kun se tulee eteen, 2) pystyt oppimaan asiasta lisää edellä kerrotusta johtuen, 3) osaat etsiä tietoa oikeista lähteistä, 4) sinulla on kyky kriittiseen ajatteluun esim. luetun osalta.

Vierailija
9/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aivan sama. Ihmettelen että kumminkin suoriuduin lukiosta kohtalaisesti. 

Vierailija
10/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aivan sama. Ihmettelen että kumminkin suoriuduin lukiosta kohtalaisesti. 

Minulla oli lukiossa vielä parempi ka kuin peruskoulussa, pyöristyi kymppiin. Ap

Vierailija
11/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruskoulussa saisi painottaa vieläkin enemmän ulkoaopettelun sijaan tiedonhakua, lähteiden luotettavuuden tulkintaa ja omaa ajattelua."

Vierailija
12/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla tiedosta mitä koulussa opetetaan ei tee mitään oikeassa elämässä.

Vierailija
13/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, en ainakaan tunnista itseäni adhd-kuvauksista. En ole koskaan ollut ylivilkas vaan päinvastoin, enkä koe varsinaisia keskittymisvaikeuksiakaan olisi ollut. Kiinnostuksen puutetta vain ja elämänhallintaongelmia kun muutin 16-vuotiaana omilleni.

Vierailija
14/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä lyhytaikainen työmuisti. Oppitunneilla keskityin kuuntelemaan ja kirjaamaan opettajan painottamia asioita. Koeaamuina heräsin pari tuntia normaalia aiemmin ja painoin pääkohdat mieleeni. Kokeet menivät ihan ok vaivannäköön nähden ja jäi iltaisin sekä viikonloppuisin aikaa harrastuksille. En todellakaan oppinut asioita syvällisesti mutta kantapään kautta olen oppinut paikkaamaan laiskuuttani työelämässä ja kyky oppia uutta onnistuu vielä näin keski-ikäisenäkin.

Vierailija
15/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, en ainakaan tunnista itseäni adhd-kuvauksista. En ole koskaan ollut ylivilkas vaan päinvastoin, enkä koe varsinaisia keskittymisvaikeuksiakaan olisi ollut. Kiinnostuksen puutetta vain ja elämänhallintaongelmia kun muutin 16-vuotiaana omilleni.

Kaikilla adhd ihmisillä ei ole ylivilkkautta.

Vierailija
16/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on hauska myös huomata, mitä täysin turhaa on tälläkin tekniikalla tallentunut aivoihin muistiin.

Vastaus siis kyllä, työssäni en ole tarvinnut Bysantin ajan tunnuspiirteitä, eurooppalaisten säveltäjien kuolinvuosia tai Afrikan jokia. Toki jos niiden parissa joka päivä työskentelisin niin olisivat siirtyneet jo pitkäkestoiseen muistiin.

Peruskoulussa saisi painottaa vieläkin enemmän ulkoaopettelun sijaan tiedonhakua, lähteiden luotettavuuden tulkintaa ja omaa ajattelua.

Lesotus. Vau oot niin fiksu kun tiedät jotain tommosia!

Vierailija
17/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sluibailin inhokkiaineissani niin, että useimpia asioita en koskaan oppinutkaan (esim. kemia).

Kivoissa aineissa (kielet, historia yms.) riitti kiitettäviin, että kuunteli tunneilla. Asiat jäivät pitkäkestoiseen muistiin ilman pänttäystä.

Opin oikeasti opiskelemaan vasta yliopistossa.

Vierailija
18/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mutta en tunnista itseäni siitäkään versiosta jossa ylivilkkautta ei ole. Tai toki jotkut asiat sopivat, mutta ei tarpeeksi diagnoosia varten.

Vierailija
19/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla adhd naisista ei ole ylivilkkautta. Nää "mulla on adhdeee heiiii!1!1!1!!" larppaaja naiset on asia erikseen

Vierailija
20/23 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se meni. Jotain irtotietoja. 

Sitten niitä kerrataan. Ja lopulta osaat yhdistää niitä tietoja. Oppii tajuamaan miten vaikka uskonto ja kulttuuri ja talouden ja teknologian kehitys liittyy toisiinsa. Yai eurooppalaisten maailmanvalloitus ja löytöretket ja orjakauppa. 

Tai derivointi ja yhtälöt ja taloustiede ja tilastotiede

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi