Äitiysvalmennukset somessa! Olkaa tarkkana!
Muistakaa ihanat äidit , kun ostatte suosituilta somevaikuttajilta ja valmentajilta valmennuksia varmistaa, että heillä on koulutus äitiysliikunnasta!! Se, että joku on urheilija tai personal trainer tai on 200 000 seuraajaa tai on itse synnyttänyt ja äiti EI tarkoita sitä, että hänellä on kuitenkaan koulutusta ja minkäänlaista tietotaitoa synnyttäneen äidin turvallisesta liikunnasta ja varsinkin yksilöllisesti.
On niin monta asiaa jotka tulee huomioida synnytyksen jälkeen liikunnan suhteen. Osaako valmentaja katsoa lantionpohjan toiminnan, tutkia vatsalihasten erkauman? Mitä, jos on virtsankarkailua tai gynekologisia laskeumaa? Miten nämä asiat on huomioitu valmennuksessa? Miten edetä turvallisesti synnytyksen jälkeen treenaamisessa ilman, että aiheuttaa haittaa ja vaivoja. Vääränlaisella treenaamisella voi aiheuttaa vain paljon harmia, jos synnytyksen jälkeen ei tiettyjä asioita huomioida.
Haluan vain sanoa, että olkaahan tarkkana keneltä ostatte valmennuksia. Suosittelen aina ensisijaisesti, että henkilö on äitiysliikuntavalmentaja tai että valmennus on edes toteutettu yhdessä osaavan ammattilaisen kanssa kuten äitiysfysioterapeutin.
Esimerkiksi Sofia Aiello ja Lisa Ahtinen eivät ole koulutettuja äitiysliikuntavalmentajia ja myyvät äideille valmennuksia. Sen sijaan Marietta Kiialinna on tehnyt valmennuksen yhdessä yhteistyössä äitiysfysioterapeutin kanssa. Kaikella rakkaudella ihanat varmistakaa keneltä ostatte valmennuksen! Älkää ostako sitä vain sen takia että henkilö on tunnettu somessa.
Kommentit (7)
Näinhän se on. Halusin tällä myös tuoda tietoon sitä, että Suomessa on ihan koulutettuja ammattilaisia kuten äitiysfysioterapeutit ja äitiysliikuntavalmentajat jotka ovat erikoistuneet juurikin raskaana olevien sekä synnyttäneiden äitien liikkumiseen turvallisesti. He osaavat katsoa erkauma tilanteen, auttaa lantionpohjan toimintahäiriöissä ja näiden kuntoutuksessa oikein. Neuvolasta ei esimerkiksi saa yksilöllistä ohjelmaa siihen miten vaikka aloittaa juoksuharrastus synnytyksen jälkeen tai miten palata kuntosalille turvallisesti. Mitä liikkeitä kannattaa tehdä ja kuinka pian synnytyksestä, mitä taas ei ehkä kannata tehdä. Kaikella hyvällä vain, jos kaipaa apua synnytyksen jälkeisessä liikkumisessa niin kannattaa etsiä äitiysliikuntavalmentaja tai äitiysfysioterapeutti, he ovat turvallinen ja luotettava valinta! :)
Kuka tahansa voi kutsua itseään äitiysliikuntavalmentajaksi, ei takaa osaamisesta mitään itse keksityt tittelit.
Eihän nuo nettivalmentajat edes tapaa asiakastaan livenä, joten ei väliä osaavatko tutkia erkaumaa tai arvioida lantionpohjaa.
Jos em. asioiden kanssa on ongelmia, oikea osoite ei ole minkäänlainen valmentaja vaan noihin asioihin perehtynyt fysioterapeutti.
Mikään äitiysliikuntavalmentajakaan ei ole nimikesuojattu tutkinto, kuka vaan voi kutsua itseään sellaiseksi vaikka itseoppineena tai yhden illan mittaisen kurssin jälkeen.
Tuo nimeltä mainitsemasi mariettakaan ei tarjoa valmennusta, jossa tutkisi asiakkaan ja tekisi treenit yksilöllisesti asiakkaan oman palautumistilanteen mukaan.
Sinänsä erikoinen avaus, käsittelee nettivalmennuksia, mutta pidät tärkeänä valmentajan taitoa katsoa lantionpohjan tai erkauman tilanne. Tyypillisesti nettivalmentaja ei tapaa asiakkaitaan livenä. Äitiysliikuntavalmentaja ei myöskään tittelinä ole mikään osaamisen tae, sitä saa käyttää kuka hyvänsä, oli koulutus millainen tahansa tai vaikka ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi kutsua itseään äitiysliikuntavalmentajaksi, ei takaa osaamisesta mitään itse keksityt tittelit.
Olen itse vetänyt erilaisia äitiys- ja äitiysliikuntavalmennuksia jo pari vuotta puhtaasti tekoälyn avulla. En ymmärrä äitiydestä tai liikunnasta tuon taivaallista, olen keski-ikäinen, lihava ja alkoholisoitunut mies. Mutta olisi rikos antaa tyhmien pitää rahansa, ja arvostelut ovat kuitenkin olleet pääsääntöisesti tyydyttäviä.
Jokainen ostaa sitä ja sillä perusteella millä haluaa. Eihän nuo mitään lääkäreitä väitä olevansa. Mutta Suomessa on ilmainen neuvola, minä luotan siihen.