Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lihavuuden vähentäminen lisäisi syntyvyyttä

Vierailija
10.10.2024 |

"Suomessa 20 - 39 -vuotiaista naisista useammalla kuin joka viidennellä on ylimääräistä painoa enemmän kuin 15 kiloa. Ylipaino heikentää hedelmällisyyttä ja lisää lapsettomuushoitojen tarvetta. Lapsettomuushoidot ovat vähemmän tehokkaita, jos äidillä on huomattavasti ylipainoa. Raskausaikana ja synnytyksessä ilmenee monia ongelmia. Lisäksi ylipainoisen äidin lapsilla on tavallista suurempi taipumus lihomiseen."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010635616.html

Naisten kohdalla toki kuuluisi käyttää lihavuuden sijaan termiä kehopositiivisuus, koska se kuuluu käytöstapoihin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. 

Mun lähellä lihava äiti hakee poikansa autolla, jotta lapsestakin tulisi lihava. 

Valitettavasti myös minun lihava puolisoni tuntuu yrittävän lihottavan myös lastaan. On saanut lapsensa inhoamaan liikuntaa kuten itsekin inhoaa, kuskaa tätä paljon ja antaa syödä herkkuja rajattomasti. 

Vierailija
22/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ihan älyttömästi kun aina vedetään yhtäläisyysmerkkejä lihavuuden ja ongelmien välille. Kun ei se nyt ihan niin suoraviivaista kuitenkaan ole. Jokainen lihava on ihan yhtä lailla erilainen oman geneettisen perimänsä, elintapojensa jne suhteen.

Itse olen kolme lasta lihavana kantanut ja synnyttänyt ilman mitään ongelmia raskauksissa tai synnytyksissä. Kaikki vielä synnytinkin ilman kivunlievitystä.

Eikä mulla vielä tähän 50v ikäänkään mennessä ole ollut mitään terveysongelmia lihavuuden takia, läskivaihan takia sitten sitäkin enemmän.

Väitätkö siis tosissasi, että tämä sinun henkilökohtainen, yksittäinen kokemus kumoaa ne täysin kiistattomat tieteelliset tutkimustulokset siitä, miten lihavuus lisää esimerkiksi eri sairauksien ja erilaisten lisääntymisongelmien riskiä?

Kukaan ei ole väittänyt, että jokaiselle yksittäiselle lihavalle henkilölle näitä tulee, mutta fakta on, että lihavuus altistaa, lisää riskiä merkittävästi. Kaikkien yksittäisten henkilöiden kohdalla se ei näy, mutta on väestötasolla merkittävä ongelma. 

Vierailija
24/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu naisvihamielinen ketju.

Vierailija
25/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ihan älyttömästi kun aina vedetään yhtäläisyysmerkkejä lihavuuden ja ongelmien välille. Kun ei se nyt ihan niin suoraviivaista kuitenkaan ole. Jokainen lihava on ihan yhtä lailla erilainen oman geneettisen perimänsä, elintapojensa jne suhteen.

Itse olen kolme lasta lihavana kantanut ja synnyttänyt ilman mitään ongelmia raskauksissa tai synnytyksissä. Kaikki vielä synnytinkin ilman kivunlievitystä.

Eikä mulla vielä tähän 50v ikäänkään mennessä ole ollut mitään terveysongelmia lihavuuden takia, läskivaihan takia sitten sitäkin enemmän.

Väitätkö siis tosissasi, että tämä sinun henkilökohtainen, yksittäinen kokemus kumoaa ne täysin kiistattomat tieteelliset tutkimustulokset siitä, miten lihavuus lisää esimerkiksi eri sairauksien ja erilaisten lisääntymisongelmien riskiä?

Kukaan ei ole väittänyt, että jokaiselle

Onhan se selvä, että esim. nivelet, lonkat ja polvet kärsivät jatkuvasta ylipainosta ja ovat kyllä useimmilla ylipainoisilla vanhemmalla iällä jo tohjona. 

Vierailija
26/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä ongelmia tulee, ennemmin tai myöhemmin, voidaan se luvata :)

Omassa työssäni olen kohdannut monia samanlaisia, jotka muistelivat nuorempana sitä, kun jaksoivat vaikka mitä lihavina, mutta sitten alkoi asiat muuttua ja nykyään ulvovat kivusta ja tuskasta pelkästään jos sil

Ai voit oikein luvata? Mites kun mun mummi ja tädit on kaikki lihavia, mummi eleli 93-vuotiaaksi  ja lopulta kuoli synnynnäiseen sydänvikaansa, jota ei halunnut enää hoidettavan. Tädit porskuttelee nyt 80+ ikäisinä, enkä ole vielä kuullut heidän ulvovan kivusta, pääsevät vessaan ja takaisin ihan tosta vaan.

Se, että sä näet työssäsi jotain lihavia, ei kerro muista kuin heistä. Et sä niitä terveitä ja toimintakykyisiä kohtaa.

Ja sitten jos katson omaa , yhdeksästä vanhasta luokkakaveristani koostuvaa kaveriporukkaani, niin kyllä mä olen meistä terveimpänä pysynyt. Monilla on jo tässä iässä nivelrikkoa, vaikeita selkävaivoja, yhdellä syöpä jne. Mulla ei mitään. Eli ei se nyt vaan kertakaikkiaan mene niin, että lihava on sairas ja laiha terve, näihin asioihin vaikuttaa niin merkittävästi jo aiemmin mainitsemani asiat, kuten elintavat ja perimä.

Vierailija
27/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole väittänyt, että jokaiselle

No tässä mielipidekirjoituksessa nimenomaan ei kirjoitettu mitään riskeistä tai todennäköisyyksistä, vaan näin:

"Ylipaino heikentää hedelmällisyyttä ja lisää lapsettomuushoitojen tarvetta. Lapsettomuushoidot ovat vähemmän tehokkaita, jos äidillä on huomattavasti ylipainoa. Raskausaikana ja synnytyksessä ilmenee monia ongelmia. Lisäksi ylipainoisen äidin lapsilla on tavallista suurempi taipumus lihomiseen."

Ja mikään näistä ei ole pitänyt kohdallani paikkaansa, eikä pidä valtaosan lihavista kohdalla. Lapsetkin on jo saatu aikuisiksi asti ihan normaalipainoisina/hoikkina. Mutta tämä vain siksi, että olen varjellut heitä kaikelta tällaiselta läskipropagandalta, jota tykätään tuutata vähän joka suunnasta. He ovat aina kasvaneet tietämään, että jokainen ihminen on yhtä arvokas koosta riippumatta, ja kenenkään terveydentilaa et voi ulkoisten asioiden perusteella arvioida.

Muutenkin pitää sanoa, että tuo on  naurettavaa kirjoittaa että lapsettomuushoidot on vähemmän tehokkaita jos äidillä on huomattavasti ylipainoa. Kun eihän niitä edes anneta yli BMI 35.  

Vierailija
28/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskeistähän tuossa juuri puhutaan. Yleisellä tasolla kirjoitetaan lihavuuden vaikutuksesta hedelmällisyyteen. Ongelma on omassa luetunymmärryksessäsi.

Vierailija
29/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up up up up up

Vierailija
30/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvän mielen ketju : )

Vierailija
31/31 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaisen (vanhan) naisen syndrooma

Erityiset yhteiset nimittäjät vihaisen (vanhan) naisen oireyhtymässä erottavat sen kaikista nykyisistä vakiintuneista luokitteluista. Nämä oireet ovat jaksoittaiset provosoimattoman vihanpurkaukset, avioliitoon yhteensopimattomuus, vakavat itsemurhayritykset, alttius alkoholin ja huumeiden väärinkäytölle, sairaalloisesti suuntautunut kriittinen asenne ihmisiin ja päinvastainen pakkomielteinen tarve menestyä kaikissa pyrkimyksissä, sekä voimakas siisteyden ja täsmällisyyden tarve. Tämä jatkuva täydellisyyteen pyrkiminen on heidän tuhonsa. Hoito on parhaimmillaan lievittävää ja sitä yleensä vastustetaan. Esitämme kolme tapausta sekä heidän takiaan kärsivien miestensä seurausoireyhtymän, jotka reagoivat vihaan vahvistamalla heikkoja maskuliinisia halujaan.

Journal of American Medical Association, 'The Angry Woman Syndrome': https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/490382

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän