HS: Lihavuuden vähentäminen lisäisi syntyvyyttä
"Suomessa 2039-vuotiaista naisista useammalla kuin joka viidennellä on ylimääräistä painoa enemmän kuin 15 kiloa. Ylipaino heikentää hedelmällisyyttä ja lisää lapsettomuushoitojen tarvetta. Lapsettomuushoidot ovat vähemmän tehokkaita, jos äidillä on huomattavasti ylipainoa. Raskausaikana ja synnytyksessä ilmenee monia ongelmia. Lisäksi ylipainoisen äidin lapsilla on tavallista suurempi taipumus lihomiseen."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010635616.html
Naisten kohdalla toki kuuluisi käyttää lihavuuden sijaan termiä kehopositiivisuus, koska se kuuluu käytöstapoihin.
Kommentit (12)
Toki sama pätee miehiin. Nykykäsityksen mukaan myös biologinen mies voi tulla raskaaksi.
Siitä vaan. Vauvoja synnyttämään ja äitihommiin hoitamaan ja huolehtimaan 20 vuotta per kappale.
Ap, nämä aloituksesi eivät johda mihinkään. Kukaan ei muutu vaikka tekisit 100 aloitusta tunnissa. Voit muuttaa vain itseäsi. Vain itse voit nostaa tasoasi niin että saat sen hoikan naisen
Kehopositiivisuuden avulla pyritään parantamaan marginalisoitujen ja syrjittyjen kehojen, kuten lihavien, vammaisten ja transihmisten ihmisoikeuksia.
Kehopositiivisuudessa on kyse ihmisen oikeudesta siihen, että hänen kehonsa saa kunnioitusta vaikka ei vastaisikaan kauneusihanteita.
"Kulttuuri" Suomessa on jo ennestään sellainen että kukaan ei oikein halua tutustua uusiin ihmisiin ja se koetaan kiusallisena, siihen päälle vielä nykymaailma missä ihmiset on siirtyny just enemmän ja enemmän sinne kotioloihin tietokoneen pariin
Ei pitäs olla hirvee kummastus että miksi lapsia ei synny enää, ei kai niit helvetti synny ku kukaa ei ees nää toisia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Ap, nämä aloituksesi eivät johda mihinkään. Kukaan ei muutu vaikka tekisit 100 aloitusta tunnissa. Voit muuttaa vain itseäsi. Vain itse voit nostaa tasoasi niin että saat sen hoikan naisen
En halua, paljon helpompaa on pakottaa kaikki maailman naiset muuttumaan ja toivoa että joku niistä minut huolii, kuin olla kiva ihminen jonka joku haluaisi.
T. Ap
Vaikka olisin laiha niin en silti haluaisi lasta. Vaikka laihduttaminen parantaisi yksilötasolla raskauden mahdollisuutta niin matalan syntyvyyden juurisyyt ovat kyllä ihan muualla kuin lihavuudessa.
Mulla kävi päinvastoin. Mitä vanhempi ja lihavampi olin, niin aina napsui.
huh huh