Yksinäinen, työtön ihminen ja muutto
Vaikeaa tulee olemaan... Kela edellyttää ensisijaisesti omatoimista muuttoa, mutta kun ei ole auttajia täällä :/ Haluaisin siis työpaikan pk-seudulta, siellä asuu tuttuja ja sukulaisia. Tästä kaupungista töiden saanti on vaikeampaa enkä täällä enää kauaa halua asua. Muuttofirmaa varten pitäisi työttömänä säästää kauan ja velkojakin on maksettavana. Mitähän muuttofirman tyyppikin ajattelee kun minulla ei ole täällä päässä kantoapua :/ No onneksi on yksiön tavarat vaan. Pk-seudulta saisin kait kantoapua.
Kommentit (28)
Eikö jostain firmasta saa muuton osamaksulla? Eli ei tarvitsisi välttämättä säästää (ainakaan niin paljon).
Ja onhan ne tottuneet kaikenlaisiin muuttoihin, ei kaikilla muillakaan kantoapua omasta puolesta ole. Sehän on just niitten muuttofirmojen hommaa.
Onko siellä mitään mies ja paku tyyppistä palvelua? Ovat halvempia kuin muuttofirmat.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tuttu tai sukulainen ei voi auttaa? (Joo, tiedän, että ei, itselläkään ole auttajia. Kunhan kysyin.)
Mihin kohtaan muuttoa se apu olisi tarpeen?
Kunhan ensin saisin työpaikan pk-seudulta. Tosin eihän sellaista voi hakea tai ottaa vastaan ennen kuin on rahat siihen muuttoon :/ Kunpa saisin tästä kaupungista vaikka määräaikaisen työsuhteen, niin saisin rahat kokoon eikä tarvitsisi sitä murehtia.
Ap
Jos et kuulu ammattiliittoon, niin työkkäri maksaa jotain 700€ muuttoapua, jos työllistyt toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos et kuulu ammattiliittoon, niin työkkäri maksaa jotain 700€ muuttoapua, jos työllistyt toiselle paikkakunnalle.
Näin mulle sanottiin v. 2011, mutta en saanut sitä, koska kuuluin liittoon.
Pyydä apua äidiltä jos haluaa auttaa, sukulaisilta ja ystävä. Joillakin ei ole edes niitä!
Vierailija kirjoitti:
Eikö jostain firmasta saa muuton osamaksulla? Eli ei tarvitsisi välttämättä säästää (ainakaan niin paljon).
Ja onhan ne tottuneet kaikenlaisiin muuttoihin, ei kaikilla muillakaan kantoapua omasta puolesta ole. Sehän on just niitten muuttofirmojen hommaa.
No parempi se on säästää ennalta kuin vasta muuton jälkeen, koska ihan samalla tavalla maksettava se osamaksumuuttokin on. Usein se uusi koti vaatii yhtä ja toista eli niitä uusia rahareikiä ilmaantuu kummasti eikä se säästäminen ole ainakaan helpompaa.
Ja tietenkin muuttofirmasta saa just sellaisen muuton kuin haluaa ja ihan vaikka niin, ettei tarvitse itse edes pakata kamoja laatikoihin vaan sekin hoidetaan. Toki se maksaa, mutta turha sitä nyt on häpeillä ja stressata ettei ole muuttoapua omasta takaa.
Eikö joku tuttu tai sukulainen voisi keikata pakettiautolla. Tai vuokraa itse auto jos on ajokortti ja onhan niitä auto+kuski-palveluja. Onko matka liian pitkä siihen? Karsi tavaroita että mahtuu kerralla.
Jätä turhat tavarat jälkeesi. Mukaan se, minkä pystyy kantamaan. Niin minäkin muutin, kun kotoa lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mulle sanottiin v. 2011, mutta en saanut sitä, koska kuuluin liittoon.
Ai niin, minä kuulun Pamiin, joten saisin kaiketi liikkuvuusavustusta, jolla voi kait rahoittaa muuttoakin, koska välimatka on tässä tapauksessa niin pitkä, että muuton se vaatii. Ja haluankin muuttaa. Pitääpä selvitellä asiat. Ainoa vaan, että jos se maksetaan takautuvasti niin ei paljoa auta jos ei ole heti tilillä niin paljoa rahaa että saisi sen muuton maksettua.
Ap
Minulla (63v), ongelma. Asun Vantaalla, sain asunnon jostain Pihtiputaalta. Ei ole varaa maksaa muuttoa. Ei ole ajokorttia. Kela ei auta. Osaako joku auttaa? En haluaisi jättää huonekalujani.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä apua äidiltä jos haluaa auttaa, sukulaisilta ja ystävä. Joillakin ei ole edes niitä!
Ei ole äitiä, kuoli kun olin parikymppinen, ystäviä ei juuri yhtään täällä. Kait tämän yksinkin hoitaa kunhan saa rahat kasaan, ja pk-seudulla saisin kaiketi kantoapua.
Ap
Kyllähän kelalla on muuttoavustus jota voi hakea kustannuksiin.
Mulla on yks miespuolinen kaveri, mikä on bongaillut esim Facebookin palstalta jos joku tarvitsee apua ja lähtenyt ilmaiseksi esim just auttamaan muutoissa ja pienissä pihahommissa :) tuntemattomatkin ihmiset voi olla avuliaita.
Oliko commu se sovellus, jossa myös voi pyytää apua?
Saisikohan kohtuuhintaan muuttoapua tällaisilta keikkatyöntekijöiltä:
https://www.tyontekijoita.fi/palvelu/muuttoapu
Onko tässä mitään järkeä? Häädetään ihmiset jonnekin korpeen asumaan työttömiksi? Omaiset jäävät etelään, työtön möllöttää jossain pikkukunnassa työttömänä, joutuu käymään kuitenkin hoitamassa iäkkäitä vanhempiaan etelässä?
Jos sä olet itse terve ja voimissasi, niin kyllä yksi ihminen saa yksiön muutettua pakun ja nokkakärryjen avulla, jollei ole jotain aivan älyttömän painavia huonekaluja. Tarvittaessa pyydät jonkun naamatutun naapurin apua hetkeksi. Ihan varmasti joku auttaa!
Muuttofirmoissakin on paljon sellaisia mies ja auto vaihtoehtoja, jossa sä olet itse se toinen kantaja. Mihin siinä enempää edes kantajia tarvitaan? Turha miettiä, mitä muuttofirma sinusta ajattelee... Elämäntilanteita on niin monia, eikä sinun asiat heille kuulu.
Jos et voi itse kantaa, niin sitten joko pyytelet reippaasti pk-seudun tutuista auttajia tai muuttofirmasta auto ja kaksi miestä.
Onko muuten kukaan onnistunut saamaan asuntoa toisesta kaupungista ilman, että on siellä vielä työpaikkaa? Eli jatkaa siellä työnhakua ja elää tuilla siellä. Voiko kaupungilta tai Lumolta saada työttömänä asunnon?
Commu sovelluksesta voi hyvinkin löytyä kantoapua tai jopa auto ja kuski.
Muuton saa osamaksulla ja kantajat kuuluu muuttopalveluun. Yksiön muutto ei paljoa maksa
Kukaan tuttu tai sukulainen ei voi auttaa? (Joo, tiedän, että ei, itselläkään ole auttajia. Kunhan kysyin.)
Mihin kohtaan muuttoa se apu olisi tarpeen?