Taapero kiukuttelee ihan kaikesta ja lyö päiväkotipäivien jälkeen
Hän huusi ihan kaikkeen vastaan koko kotimatkan. Koko ajan että mä en haluu, mä en haluu. Yritti lyödä mua kotimatkalla ja potkia ja yritti heittää kepillä mua. Ja kun päästiin kotiin niin taapero sai taas raivarit ja huus en haluu haalaria pois. Koululainen oli jo kotona ja menin häntä halaamaan ja juttelemaan hänen kanssaan. Jätin taaperon hetkeksi "yksin" (näin koko ajan hänet). Kun menin auttamaan haalarin kanssa niin hän itki että minä ite. No kun sai taisteltua haalarin pois niin ensi töikseen meni lyömään isoveljeään. Otin hänet syliin ja sain rauhoittumaan. Sen jälkeen on kiukuttanut ruoka ja isoveli.
Mä en tiiä mitä päiväkodissa tapahtuu kun mun lapsesta tulee tuollainen. Kun ollaan kotona, niin ei koskaan yritä lyödä ketään. Päiväkotipäivien jälkeen useinkin.
Kommentit (8)
Ihan normaalia käytöstä tuon ikäiselle. Tarhassa on tämän tästä joku meritähtiasennossa makaamassa eteisen lattialla kun ei halua riisua. Ja sitten kun hoitaja lopulta menee väkisin riisumaan, niin alkaa putkihuuto. Koskee isompiakin lapsia, jopa nelivuotiaita.
Olisko väsynyt ainakin kun pitkä päivä ollut. Uhmaikä? Onko ope pakottanut siellä tai joku ollut ilkeä? Paha mieli tarttuu jostakin häneen? Entä verensokeri, laskenut tai muu? Kysy mikä harmittaa ja mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Olisko väsynyt ainakin kun pitkä päivä ollut. Uhmaikä? Onko ope pakottanut siellä tai joku ollut ilkeä? Paha mieli tarttuu jostakin häneen? Entä verensokeri, laskenut tai muu? Kysy mikä harmittaa ja mikä on.
Harvoinpa ne osaavat sanoa, että mikä on, jos yleisesti ovat pahalla päällä. Paljon isommatkaan eivät osaa.
Liian pitkät päivät lapselle, paljon vieraita ihmisiä ja ikävä äitiä. Taapero tarvitsee äidin syliä vielä ja kärsii päiväkodissa.
Meillä lapsi käyttäytyi aggressiivisesti päiväkodin jälkeen. Puri, riehui, löi, heittäytyi maahan, raivosi. Karjui aina koko illan. Selvisi jossain vaiheessa, että ryhmässä oli lapsi, joka oli häntä useasti satuttanut ja lapsi pelkäsi olla päiväkodissa. Päiväkodin tädit tiukkoja, eikä lapsi uskaltanut ilmeisesti heihin tukeutua. Vaihdoimme päiväkotia ja käytös muuttui normaaliksi.
Kannattaa selvittää olisiko taustalla muutakin, kuin normaali päivästä kuormittuminen.
Meillä auttoi kun otettiin taaperona kanssa ihan halihetki. 5-10 minuuttia istuttiin lapsi sylissä kotiin päästyä ja kyselin päivästä ja ihan vain oltiin lähekkäin, sitten mieli oli parempi ja riisuttiin vaatteet. Voit säkin koittaa ihan olla läsnä, etkä jätä yksin ja lähde isosisaren luokse. Sit se menee ja lyö sitä, koska se sai huomiota. Ei se osaa ikävää vielä sanoittaa.
Väsynyt ja kuormittunut.
Ei tarvitse tapahtua mitään sen kummempaa kun päiväkodin perusarki.
Paljon ihmisiä, ääntä, sosiaalista kanssakäymistä. Se väsyttää ihan kaikkia! Koitappa joskus itse olla viikko tai kaks.