Lokakuun äidit To-Su pinoon!!
Kommentit (76)
Tulin nyt ekaa kertaa katselemaan tänne sivuille mitä täällä keskustellaan. Kaveri näistä minulle mainitsi. Eli tekö olette kaikki lokakuussa syntyneiden pienokaisten äitejä? Minä synnytin myös viime lokakuussa esikoispoikani, joka muuten nyt vetelee sikeitä ulkona vaunuissa=) Ehdin harvoin koneelle mutta joskus sentään tulee piipahdettua. Oli mielenkiintoista lukea teidän kokemuksia ja kyllä moni asia kuulosti tutulta. Pääseekö tämmöinen matti myöhäinenkin mukaan vaihtamaan ajatuksia? Aina saa vinkkejä toisilta äideiltä kun itse on aika tietämätön monista asioista.
Mä etukäteen toivoin, että täysimetän 5½kk ja sitten aloitan pikkuhiljaa maistelut. Meillähän nukuttiin 6vkosta 3½kk ikään asti siten, että syötiin vaan kerran yössä (yöunet 10-12h). Joku aika sitten kirjoitin, että nyt on tihentynyt, mutta vielä jaksan. No, nyt on viikko mennyt sillain, että 4 syöntiä taitaa olla minimi, pahimmillaan ollut 6 yössä:/ Tyttö on kasvanut hyvin ja maito kyllä riittää (pakastan edelleen), mutta ei taida pitää kovin kauaa nälkää. Itsekkäistä syistä annoin eilen ja tänään bataattia, toivoen, että yöunet jossain vaiheessa paranis, kun oma olo on aika naatti. Tuntuu tyhmältä, kun monet valvoo vielä pahemmin monta kk, mutta kun sitä on tottunut niin hyvään;) Vielä hieman toivon, että tää olis vaan tiheän imun kausi ja saisin jätettyä kiinteät pois...
Meillä nukutaan päivällä max 45min putkeen, joten itse en kyllä saa missään vaiheessa päikkäreitä vedettyä. Tänäänkin unet 30, 35 ja 35min...
Hammastakin vähän mietin, kun on muuten ollut kärttyinen ja jotain valkoista pilkistää. Yöllä kyllä muut ajat nukkuu rauhassa, joten " hulinaöinäkään" en näitä pidä. Lelut ja sormet kaivelee koko ajan ikeniä. Saa nähdä. Supon annoin yöksi..
A & I-neito 4½kk
Voi tätä ihmisen onnen määrää; pyykkikoneen hyrinä kuuluu taustalla ja kohta laitetaan OMA sauna lämpiämään.
Äitini tuli kaveriksi ja mies häipyi kahden pienimmän kans niin saatiin äkkiä remonttitilat + olohuone siivottua. Kaks vanhinta tuolla nyt siivoaa omaa huonettaan, kauhia mutina ja valitus kuuluu koko ajan ;) Ja vessa, meidän makari ja tämä tietsikkahuone saa jäädä huomiselle, kun alkaa olla jo olo tarpeeksi naatti.
INULIINILLE tarkennan nyt, kun tulin lukeneeksi tuon oman edellisen viestin. Siis tämä on Petäjäkankaan alue eikä Petäjälammen :) Menee välissä nuo ajatukset ihmeesti sekasin. Vaikka toki Petäjälampikin on tuossa suht lähellä, mutta virallisesti siis kutsutaan Petäjäkankaaksi tätä asuinaluetta :) (heh, tulikohan nyt väännettyä oikeen rautalangasta)
KIINTEISTÄ pitää vielä mainita, kun niistä nyt on ollut paljon puhetta. Meidän ukkeli on viimein alkanut syödä muutakin kuin sitä (aina niin pahan hajuista) maissia. Mustikka-vadelma menee oikein hyvin jo ja jonkun verran huoli jopa peruna-porkkanaa, kun sekoitin maissisoseeseen. Meillä ei oo yhtä kertaa lukuunottamatta koskaan mikään ruoka aiheuttanut mitään vaivaa (levottomuus, mahakivut, ihottuma jne) kenellekään lapsista, joten taidan olla tosi onnekas. Ja siksipä olen aika nopeaankin tahtiin lisännyt soseita, annan yleensä kahtena päivänä pari maistiaislusikallista ja sen jälkeen ihan niin paljon kuin vauva syö. Ja uusia makuja 2 viikossa. Tosiaan kerran on tullut ihottumaa, se oli esikoiselle, kun sai ekan kerran kalaa. Neuvolassa sitten heti sanoivat, että se on kala-allergikko ja ei saa kokeilla ennenkuin 1,5-v seuraavan kerran. Kokeilin sitten kuitenki jo kuukauden päästä eikä tullut enää mitään, eikä ole tullut sen jälkeenkään.
Voi räkä, nyt minä unohdin että kenen lapsella olikaan kuumetta ja kenen kotona jylläsi vesirokko. Sama pää kesät talvet jne. Jokatapauksessa PALJON JAKSAMISTA MOLEMMILLE ja pikaista paranemista pienille!!
Meillä on tuo esikoinen ollut koko päivän aivan terveen oloinen. Ehkä ruoka ei oo ihan normaalisti maistunut, mutta on kuitenkin joka ruualla syönyt jonkun verran. Voi aamen, jos selvittiin noin vähällä! Ja jos vanhat merkit paikkansa pitää niin sama tauti käy myös pienemmällä tytöllä...
Mutta nyt taisi pyykkikone tehdä tehtävänsä, joten lähdenkin niihin puuhiin.
Ihanaa viikonloppua kaikille!!!
Mianni + nelikko (ja pyykkikone ;)
p.s. On kyllä tosi suloinen tuo Lilia, piti minunkin käydä kurkkaamassa :)
Ja tuosta kuvasta tuli vielä mieleen kysymys: TYKKÄÄKÖ TEIDÄN VAUVAT OLLA MAHALLAAN & MENEEKÖ JO ITSE MAHALLEEN?
Meillä Tuomas ei tykkää yhtään olla mahallaan eikä enää edes yritä mennä. Jotain kuukausi sitten yritteli kovasti ja kerran onnistuikin, mutta sitten lopahti mielenkiinto ja nyt, kun masulleen laittaa niin hermostuu tosi nopeesti. Jipii, oiskohan meillä viimeinki vauva, joka ois VAUVA kauemmin eikä kiirehtis liikkeelle lähdön kans :))
Kiitos Mianni, onhan se typy munkin mielestä suloinen;-) Ja anteeksi kauheasti kun mä aina mainostan täällä että taas on kuvia näytillä. Toivottavasti ketään ei ärsytä!? Se ei ole tarkoitukseni.
AXELARA; voi tuo sun kirjoitus oli kuin justiinsa mun ajatuksista.
MIANNIlle vielä että mäkin annoin esikoiselle justiin samaa tahtia uusia ruoka-aineita kuin sinä kun ei mistään tullut mitään oireita. Ja jotenkin vaan takaraivossa oli tunne että ei mistään tulekaan. Enkä jaksa uskoa että Liliakaan olisi mitenkään perunalle allerginen, koitan sitä kyllä vielä uudelleen.
MASULLAAN OLO GALLUP: tosiaan kuten kuvakin jo kertoi, Lilia tykkää kovasti olla masullaan. Siskoaan aina seuraa siitä asennosta muttei vielä useinkaan mene itse vaan laitamme hänet. On kyllä ruvennut kääntymään useammin itsekin. Onko muuten teidän vauvan " löytäneet" jo omat varpaansa?? Se on sitten hauska vaihe! Lilia saa juuri ja juuri kiinni ja sitten aina kupsahtaa kyljelleen ja naureskelee.
EN antanut tänään velliä kun Lilia nukahti tai simahti ihan totaalisesti tissille. Esikoiselle aloitin heti normaalin kaurapuuron antamisen 6kk+ mutta kun en muista saiko sitä antaa vielä vajaan 5kk ikäiselle? Tietääkö joku?
Voi ie muuten, mäkin taidan olla nyt koukussa Idolsiin.. Senkin COE kun siitä puhuit!! Mä olen jo koukussa Pakoon (tai siis olin), Greyn Anatomiaan ja Täydellisiin naisiin (pahus sekin loppui).
Jaahas nyt laatuaikaa viettämään miehen kanssa! Moikkulis kaikille!
Ja MIANNI nauttikaa saunasta;-)
Iltaterkuin iltalenkin jälkeen erittäin pirtsakka Nasuliini
MIANNI, Elli ei viihdy YHTÄÄN mahallaan, miltei välittömästi alkaa murina ja valitus kun niin päin asetellaan lattialle. Äidin tyttö, kun ei jaksa yhtään treenata asiaa, joka ei heti luonnistu;)
Siis hei, missä ihme kirahvilaumassa mä kirjoittelen;))) Varpaillaan seisten pääsen just just yli 160cm:n...Ikäpuolella olenkin sitten vanhimmasta päästä, INULIINIn kanssa samaa vuosikertaa. Kun mainitsit nikin yhteyden ikääsi, luulin ensin ymmärtäneeni väärin, kunnes tajusin että 1974-syntyneet todellakin täyttävät tänä vuonna 33. Minäkin siis=) Näyttää kyllä paljon pahemmalta tuo 33 kuin tuntuu!!!
Jopas olikin JOLLAlla uni, rajua menoa lokakuisten tapaamisessa=))) Toivottavasti ensi viikon treffeillä ei ihan noin hurjaa ole. Mun puolesta KATSURA olis hyvinkin voinut tulla mukaan, ottaisin esikoiselle enemmän kuin mielelläni vesirokon:p No ei vaan, oikeesti muakin pännii ihmiset, jotka ajattelemattomuuttaan tartuttavat toisia lapsia, kun muutenkin lapset sairastelevat ihan riittämiin. Meillä tosin esikoinen on ollut harvinaisen terve tapaus, 2v3kk aikana ollut yksi oksutauti ja muistaakseni kaksi kertaa kuumetta. Tavan nuhaa ja yskää kyllä on ollut paljon, mutta ei mitään pahempia tauteja. *kopkop*
CAMELOT, mä olen harkinnut hoitolapsen ottamista syksyllä. Ihan tutusta perheestä on tämä lapsi, vielä pitää miettiä jaksanko varmasti kolmen lapsen kanssa. Vieras lapsi on kuitenkin aina vieras, vaikka miten tuttu olisikin. Vuosi sitten oma esikoiseni oli tässä perheessä hoidossa ja hyvin meni.
Pitää vissiin odotella vielä Idols-tulokset ja sitten nukkumaan. Ukkokulta iltamenoissaan eli huomisen aamupäivän hoidan lapset yksin.
Lillis ja Elli ihan kohta 4kk
Jotta pääsee sisälle juttuihin ja tulee muillekin tutuksi, kannattaa kirjoitella säännöllisesti.
Tuohon kakka-asiaan (ihanaa...) munkin piti vielä. Meillä Elli kakkaa noin joka toinen tai kolmas päivä illalla parit satsit peräjälkeen. Kakka on usein tooosi vetistä ja lähempänä vihreää kuin keltaista ja haisee hernekeitolle:o Onkohan ihan normaalia? Välillä tulee kyllä niitä toffeenhajuisia kakkojakin, jota olen pitänyt normaalina vauvan kakkana. (Mies pitää mua ihan dorkana, mutta kun se OIKEASTI haisee makealle toffeelle:)
Tuoksuvin terveisin,
Ällä
Täällä kirjoittelee nyt erittäin väsynyt, mutta huippu onnellinen mamma :)
Valvottiin eilen illlalla tosi myöhään miehen kans, ihailtiin uutta pesuhuonetta :) , juteltiin rempasta ja vietettiin muutenkin ns. laatuaikaa, kun kaikki neljä muksua nukahtivat helposti saunan jälkeen. Ja sitten, kun viimein 00.30 aikoihin kömmin nukkumaan niin alkoi kauhia yösirkus, pienempi tyttö heräili jotain 4 kertaa yön aikana itkeskelemään, isompi tyttö tuli viereen ja potki ja puhui unissaan ja Tuomas.. Tuomas söi kyllä vaan kerran, mutta kun herra on alkanut pyöriä (selällään siis) ympäri ämpäri sänkyä niin pinnat kolisi ja pikkuvarpaat vilkkasi milloin mistäkin :) Mulla ei oo nyt ollenkaan pinnasuojia, kun ne ei oikeen pysyneet, kun pikkumies " roikkui" niissä jatkuvasti :) Eli, kääntelin sitten miljoona kertaa poikaa oikein päin ja annoin tuttia..
Mutta jotenki ei haittaa, oon NIIIIIIIN onnellinen tuosta remontin valmistumisesta, että saan siitä jotain ihme-energiaa :)
NAZU: Minua ei ainakaan haittaa yhtään tuo " mainostaminen" . Kiva vaan nähdä teidän tyttöjen kuvia, kun ovat niin suloisia.
LILLIS: Täällä toinen " varpaillaan satakyyskymppinen" :) Itse asiassa en edes TIEDÄ, paljonko oon pitkä. Nimittäin olen ollut 7. 8. ja 9. luokalla mitattuna joka vuosi 157cm ja sitten muka lukiossa 160cm . Jotenki en usko, että olisin 3v tauon jälkeen yhtäkkiä kasvanu, mutta tuo 160 kulkee s ilti kaikissa papruissa..
VESIROKOSTA: Meillä pienempi tyttö sairasti sen viime lokakuussa ja sen jälkeen isommalle tytölle tuli tasan kaks rokkonäppyä otsaan. Eli saa nyt nähdä saiko noin lievästä rokosta vasta-aineet vai sairastaako joskus uudestaan. Meillä kyllä pienemmälläki tytöllä meni tosi vähällä ohi. Pojalla aikanaan oli 11kk ikäisenä ja näppyjä oli tyyliin tsiljoona :) Mutta nekään ei kyllä poikaa itseään vaivanneet yhtään.
Laihiksesta täällä on kans ollut puhetta.. Mulla on menny koko alkuvuosi ihan plörinäksi. Kävin nyt pitkästä aikaa vaakalla ja yhä edelleen on 8kg läskiä raskauden ajoilta + ne entiset päälle. No, ehkä vielä jonain päivänä.. Nyt oon kyllä yrittänyt ryhdistäytyä, saa nähdä kauanko tätä taas kestää ;) COELLE onnittelut menetetyistä kiloista!
Nyt täällä on taas joku kauhia sisarusten välinen kriisi, kun kaikki kolme haluaa just sen saman kirjan.. eli erotuomariksi menee hän.
Mianni + Tuomas ja muut
Meillä ei sitten eilen ollut kuin itäneitä perunoita, joita en Onnille viitsinyt antaa. Mutta kaapista löytyikin purkki peruna-maissisosetta, jonka mies oli jo viikkoja sitten ostanut. Niinpä Onni sitten maisteli sitä ja lisäksi illalla vielä minun maidon seassa pullosta 20 ml maissi velliä... Kumpikin maistui hyvin. Illalla Onni meni tavalliseen tapaan kahdeksalta nukkumaan. Niinhän sieltä sitten alkoi huutelu jo ennen kymmentä, mikä on aivan poikkeuksellista. Ja pakko oli syöttää, ei muuten rauhoittunut. Minä olin siinä jo aivan epätoivoinen ja kirosin mielessäni kaikki vellit. Mutta, mutta... sittenpä Onni nukkuikin kymmenestä varttia vaille kuuteen! Jee! Meillä kuusi on jo aivan aamu, kun viikolla töihin ja kouluun lähtijöidenkin pitää joka tapauksessa kuudelta herätä, joten tuo oli aivan mahtavaa! Saa nähdä, miten jatkossa... nyt on kuitenkin ennen päiväunia syöty taas perunaa ja maissia. Teen siitä rintamaidolla aivan velliä, ja tosi hyvin maistuu. Eilen laitoin teelusikallisen sosetta ja tänään kolme - maidolla tilavuus sitten kasvaa ehkä kolmin-nelinkertaiseksi, ja melkein kaikki meni oikein maiskutellen alas.
Nyt pitää lähteä vähän järjestelemään paikkoja. Meille tulee pitkästä aikaa kaksi pariskuntaa illalla syömään.
I&O
Emme me varmaan sitten tosiaan tunne. Olet sen verran pikkusiskoanikin nuorempi. Voisihan sitä kesällä vaikka tavatakin, kun siellä lomailemme... Minä asuin aikanaan ihan keskustassa ja kävin Nilon koulussa yläasteen. Nykyään vanhemmat asuvat " maalla" 15 km päässä keskustasta. Petäjälammella olen minäkin käynyt uimassa ja lenkkeilemässä sekä hiihtämässä.
i
Ääk, kai täällä oli muitakin jotka meinasi vielä TÄYSIMETYKSELLÄ mennä sinne 6kk tai ainakin lähelle? :o Kauheesti puhetta kiinteiden aloittamisesta, mulla ei vielä ole ollut oikein mielessäkään... Tai no eilen tajusin että Anja täyttää kohta 4kk että kai sitä pitää ruveta ajattelemaan, mutta vielä ainakin kuukauden ajattelin kyllä ihan pelkällä imetyksellä! Sitten ehkä niitä makuannoksia ja lusikoinnin opettelua. Tosin jotkuthan teitin vauvoista on sen kuukauden Anjaa vanhempiakin :)
No joo, ei mulla sitten muuta ollutkaan :) Tytöt nukkuu ja mies on kirjastossa lukemassa tenttiin, munkin pitäisi hiukan tehdä töitä... Huomenna mennään katsomaan vielä sitä taloa ja sit mietitään miten tehdään. Mä _haluan_ sen talon, mutta vielä kinnaa kun se miehen työtilanne on auki! Mut katsotaan nyt eka sitten että onko se hirsi ihan sotkua.
Jännää :)
Coe
Pakko kysyä viisaammilta, että mitä oireita lapselle saattaa kiinteistä tulla? Meillä tyttö saanut nyt kolmena päivänä bataattia ja on eilisen ja tänään ollut kiukkuinen kuin ampiainen:/ Lisäksi pe tuli vihreää kakkaa.. Onko nää nyt just oireita kehittymättömästä suolistosta vai eikö vain tuo ruoka-aine sovi? Th ei suositellut vellejä, ja itsekin olen sillä linjalla. Eilen annoin vielä omaa pakastemaitoa pullolla päälle ja sillä(?) sain ekan pätkän nukkumaan 5h. Sit tulikin 3h, 2h ja 1h pätkät... Eli öihin ei ole vielä juurikaan auttanut enkä ainakaan lisäksi haluaisi kiukkupäiviä.Mielummin vaikka nukun yöt huonommin! Vinkkejä, pliis!!
LEENUSKA: tervetuloa vaan! Tai en mä tiedä voinko mä toivotella mitään, kun harvoin täällä piipahdan;)
Nyt unohdin jo vaikka piti vastailla vaikka mihin;D
Ensiksikin; Ronja nukkui viime yön kokonaan heräämättä :O :O
On kyllä ihan tosi kuumeinen ja yskäinen ja yskikin kovasti yöllä, mutta siis tosiaan ei syönnyt kertaakaan ja aamullakin heräsi hymyillen :) No eipä se kuitenkaan tarkoittanut sitä että äiti olisi saanut nukkua. Esikoinen (3v!) heräsi sen seitsemän kertaa yöllä jotain huutelemaan ja tulikin meidän väliin jossain vaiheessa. Esikoinen tosiaan on ollut aina huono nukkuja, yöt joina on nukkunut heräämättä voi laskea kahden käden sormilla :/
MIANNI: Miten mahdutte nukkumaan perhepedissä? Usein kun olen lukenut juttujasi niin olen huomannut että teilläkin (!)tulee vanhemmat muksut samaan sänkyyn ;)
Meillä meinaa olla aikas ahdasta nukkua neljästään samassa sängyssä. Kovasti ollaan yritetty opettaa poikaa jos jonkinmoisilla keinoilla että nukkuis omassa sängyssä. Oma vika kai, kun ollaan pienestä saakka nukuttu tosi lähekkäin, poika mun kainalossa :)
MAHALLAAN OLO: Meidän typy viihtysi vaikka laittais solmuun ;) Viihtyy mahallaankin ja katselee isoveljen menoja.
Mä luulen kans että tämä vauva ei ole yhtä kova menemään kuin esikoinen aikanaan.
Ronjahan kääntyili viikon verran tuossa 10viikon iässä. Nykyään ei käänny ollenkaan :O Ilmeisesti näytti vain äidille että homma hoituu muttei jaksa koko ajan kääntyillä ;o)
COE; Meilläkään ei ole aikeita aloitella kiinteitä vielä pitkään aikaan. Itse asiassa minäkin tajusin yks päivä että tyttöhän täyttää jo 4 kuukautta. Niin kauan kun vaan maidolla pärjää niin näin mennään :) Esikoisen kanssa aloiteltiin jo 3kk:n iässä velleillä ja imetys loppui 7kk:n iässä. Jos nyt menis pidempään, tää on niin helppoa :)
Tervetuloa vaan uusi kirjoittaja, ei muuta kuin mukaan vaan :)
Harmittaa kun ei ulos pääse koko porukalla, Ronjalla tänäänkin ollut vielä kuumetta :( Yskiikin kovasti, toivottavasti pian paranisi.
Mutta ei muuta kuin lauantain jatkoja!
Camelot ja R 3,5kk
ensiksi, TERVETULOA LEENUSKA lokakuisten joukkoon :)
... ja kakasta...
meillä EI VIELÄKÄÄN oo kakka tullu, nyt siis tasan viikkoon.
eilen annoin levolacia maidon seassa, muttei tule kuin paukkuja,
onneksi edes niitä.
Olen lykännyt tota kiinteän antamista, kun sitä kakkaa ei ole kuulunut,
annan sitten perunaa, kun vatsaa rupee taas toimimaan.
Sitä luumua oon antanu päivittäin.
MAHALLAAN OLO: Meillä tyttö tykkäisi olla vatsallaan, selvästi näkee että haluais olla mutta kun ei oikein jaksais pitää sitä painavaa päätä ylhäällä. Ja kova halu ois päästä jo eteenkin päin.
Täällähän on paljon pitkiä naisia... Mutteri onkin jo ihan missin mittanen :)
Jollain oli mies saman pituinen kun meikäläisellä, eli 189cm.
Mulla oli leikkisästi kriteerinä, että miehen pitää olla minua pidempi vaikka käyttäisin korkokenkiä... ja onhan tuo ;)
Tästä siis johtunee että meillä noi lapsetkin kulkee ihan omia pituuskäyriään..
Pitäis tänään mennä piipahtamaan meidän raksalla.
Siellä on kuulemma takka valmis... ihanaa, pääsee ihailemaan sitä :)
Vielä on melko pitkä matka siihen että talo on valmis.
Ja mitä lähempänä loppua ollaan, sitä malttamattomammaksi (olipa pitkä ja vaikee sana) sitä tulee.
Seuraavaksi miettimään pintamatskuja... se onkin se koko jutun kivoin homma.
Nyt tuttipullojen pesuun, kun pikkuneiti sammahti...
Mianniko se oli kun viitsi vielä kertoa, ettei velleihin tarvitse edes niitä vellitutteja... oikein kiva kun kerroit... jotkut asiat kannattais jättää kertomatta, eikö äiti oo opettanu ;) ;)
-Z-
paikat kutakuinkin kunnossa... vielä kunhan mies kotiutuu ruokakaupasta, niin pääsen valmistelemaan ruokia illaksi.
Minäkin olen aina ollut periaatteessa vellejä vastaan, eikä meidän muut lapset olekaan niitä saaneet, vaan suoraan ihan kunnon kaurapuuroa sitten viiden kuukauden iässä. Isompi kolmikko vaan olikin tosi hyviä nukkujia kaikki, ja nyt tuntui, ettei " tällä iällä" ;-) enää jaksa noita yöheräilyjä. Toivottavasti meillä tuo maissivelli nyt oikeasti auttaa öihin, voihan vielä olla, että viime yö oli sattumaa. Kyllä meillä taas varmasti aletaan puuron syöntiin reilun kuukauden päästä ja jätetään vellit pois. Joku taisikin kysellä puuroista. Kyllä kai suositukset on pitkään olleet, että viljoja kaurasta aloittaen 5-6 kk. Täällä Ruotsissa kyllä sanotaan, että kauraa voi antaa jo 4 kk, mutta taidan odottaa sinne 5 kk kuitenkin, kun se jo kolmella meidän lapsella on hyvin toiminut.
Mahallaan olosta: Onni on viihtynyt ihan alusta asti hyvin mahallaan. Nyt viime aikoina ehkä alkanut vähän enemmän tuskastumaan, kun on tajunnut, että siitä pitäisi päästä liikkeelle, mutta ei ihan vielä pääse... Itse Onni ei kyllä vielä mahalleen käänny, vaikka toisinpäin on mennyt jo 3-viikkoisesta asti.
Minusta tuntuu, että näitä gallupeja oli vaikka kuinka, mutta nyt en enää muistakaan muuta, joten tässä kaikki tällä kertaa.
i
Saatiin tuossa kynttiläkutsut pidettyä niin ehdin vähän koneelle=)
Lienee kohteliasta vähän esittäytyä. Olen 34 vuotias nainen Kanta-Hämeestä ja lokakuun 4. syntynyt poika on siis esikoisemme. Kauan sitä pikkuista yritettiinkin ja on ns. koeputkilapsi. Pojan nimi on Niko. Minä kuulun tähän äitien " kärpässarjaan" eli olen 156cm.
Isi tuolla juuri antaa pojalle päärynä-mangososetta ja nam ku on hyvää=)) Ihmeteltiin vaan tuossa kun pojan vaipassa oli jotain oranssinpunaista. En tiiä oliko verta vai mitä, vähän säikäytti kyl mutta pippelistä oli tullu.
Tuosta mahallaan olosta,,poika oppi kääntymään mahalleen päivän yli 4 kuukautisena ja tykkää maata mahallaan. Ja kova hinku olis eteenpäinkin. Luulenpa ettei mee kauaa kun oppii ryömimään.
Meillä nuo yöt menee nykyään tosi kivasti. Poika nukahtaa kahdeksan kieppeillä ja herää syömään neljän jälkeen. Sit aamulla noustaan noin puoli seitsemän. Nykyään saa illalla perunaporkkanavelliä. Aiemmin annoin maissivelliä mutta tuntui ettei se ollut riittävän tuhtia yötä vasten.
Täytyy tässä lähteä kohta ulos. Onkin ihan kiva ilma. Aamulla oltiin vauvauinnissa ja poika sukelsi ekaa kertaa. Vähän oli hurja kokemus mutta tottuu pian. Onko muilla kokemuksia vauvauinnista?
Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!
Meillä mies ja esikoinen lähtivät Espoon paikalliseen lastenteatteriin ja minä jäin T:n kanssa kotiin. Hän nukahti juuri sopivasti äsken ja äiti ehtii surffata tässä koneella. Ajattelin vielä ennen teatterilaisten tuloa vähän siilvoilla ja viritellä lauantai-illan tunnelmaa valmiiksi eli kynttilöitä yms. Illaksi on varattu juustoja ja ajattelin miehen kanssa lasin pari nauttia punaviiniä sohvalla. ihanaa...
Hei, kyllähän meitä 30 v ylittäneitä on sitten kuitenkin täällä useampia. MInäkin liityn 1974 clubiin nääs...
CAMELOTille on monta kertaa pitänyt kommentoida, että meidän lokavauvat ovat syntyneet samana päivänä, jos oikein muistan. Eikös Ronjallakin ollut synttärit 24. päivä ??
Luin tuosta edellä myös Nazun juoksuharrastuksesta ennen lapsia (ja samalla pitää sinulle myös kommentoida, että on vain ihana, kun kerrot Lilian valokuvamalliurasta; minäkin kävin vilkuilemassa äsken häntä nyt ekaa kertaa ja ihana suloprinsessa olikin :-) ) . Mutta tuohon aamujuoksuharrastukseesi piti siis kommentoida, ettäolet ollut tosi jaksava!!! myös minä olin ennen lapsia aamuliikkuja eli usein minut löysi myös lenkkipolulta tai aamusalilta/uimasta siinä 6 pintaan ennen töihin menoa . mutta ei sentään joka päivä... Edlleen kuitenkin liikunta on yksi henkireikä sekä minulle että miehelle, mikä on tosi mukavaa, koska silloin kumpikin on aina valmis joustamaan toisen harrastuksen takia tarvittaessa. Mies on taas aloittanut jääkiekon harrastamisen, mikä on hyvä juttu, sillä tuon ikäisille " seniorisarjalaisille" on jäävuoroja vain joko myöhään illalla tai aamuvarhain eli ei ole pois perheen yhteisestä ajasta iltaisin .En mielelläni tingi siitä, että iltaisin hodan molemmat lapset nukkumaan yksin iltaisin. paljon kivempaa ja tietty helpompaakin, kun mies on paikalla.
YÖUNILLE MENOSTA: Tästä on ollut puhetta aiemminkin, mutta päivitetäänpä tilannetta kuitenkin. Eli miten lokavauvanne nukahtavat yöunille? Meille edelleen nukkumaanmeno on päivän " vaikein" hetki. Poikaa on viakea saada rauhoittumaan ilman äidin läsnäoloa. Rintoja ei kuitenkaan tarvitse ;-) , vaan tuttikin kelpaa, kunhan saa olla minun lähelläni. Usein kello kyllä näyttää 23, kun yöunet alkavat. NO, aamu tosin alkaa sitten 8-9 maissa eli nukun sitten useimmiten itsekin pitkään, kun eiskoinenkin on aamu-unityyppiä.
Nyt äkkiä vielä hetkeksi Oikotielle katsomaan asuntoja.
Jolla
Kävin lasten kans minun pikkuveljen & serkkupojan yhteisillä synttäreillä, mies nautti yksinolosta kotona sen aikaa. Hieman toivoin, että huomenna saisin tuon " takasi" , mutta pahasti kuulostaa siltä,että ukolla on koko päiväksi omia suunnitelmiaan..
CAMELOT: Juu ei me mahdutakaan :)) Tai no, jotenkuten kai. Tuomas nukkuu useimmiten omassa sängyssään koko yön, joskus saatan ottaa aamuyöllä viereen jos on levoton. Mutta tytöt siis tulee miltei joka yö keskeen. Sitten herätään yleensä niin, että mies nukkuu omalla puolellaan, tytöt nukkuu vierekkäin mun paikalla ja minä nukun sitten pää jalkopäässä jalat kippurassa omalla puolella sänkyä. Kuulostaa pahemmalta kuin on :D Ja mies on kyllä niin sikiuninen että sitä ei tunnu tytöt haittaavan, kunhan vaan tulevat sänkyyn vasta sen jälkeen kun hän itse on nukahtanut (ja " aviolliset velvoitteet" hoidettu ;)
ZIMPURA: Mulla meni nyt tuo vellitutti-juttu ihan ohi :) Siis olinko minä nyt selittäny jotain ihan väärin vai mitä tarkoitit? Sori, jos oon sekoillu jotain tai antanu väärää informaatiota!
Jaahas ja kukas se nyt oli, joka kyseli NUKAHTAMISESTA.. Voi hitto tätä minun muistia nykyään.. Noh, jokatapauksessa Tuomas nukahtaa ehkä 6 iltana viikossa tosi kivasti itse maitopullon jälkeen sänkyynsä. Syötän sylissä, laitan tutin suuhun ja sänkyynsä ja sinne nukahtaa samanatien. Sitten n. yhtenä iltana viikossa on ähinää ja tuttisirkusta, ehkä vähän itkuakin 10-30min ajan ennenkuin nukahtaa.
Meillä heitti nyt " kivasti" rytmit sekaisin, kun noiden synttäreiden vuoksi kaks pienintä ei nukkunu kunnon päikkäreitä ja sitten tullessa tytöt nukahti molemmat autoon. Pienempi nukkuu yhä, en tiedä oisko jo yöunilla (nukahti 18.30) ja isompi tyttö nukkui 1,5t ennenkuin heräsi. Eli tiedossa ehkä pitkä ilta ennenkuin itse pääsen nukkumaan.
Mutta nyt sitten syömään, ei auta laihisajatukset kun on ihan kauhee nälkä!!
Elli nukahtaa nykyään klo 21-22, melkein aina mun syliin olohuoneen sohvalla. En jaksa päivystää tai juosta tuhatta kertaa makkarissa tuttia laittamassa sun muuta vaan syötän tytön vikan kerran sohvalla ja sitten käärin häntä vähän peiton sisään, johon rauhoittuu tutti suussa ja ennen pitkää nukahtaa. Aikaa nukahtamiseen menee minuutista noin kymmeneen mutta tosi harvoin -tai ei oikeastaan koskaan- Elli itkee. Luulen että isin syli kelpaisi yhtä hyvin, mutta on yleensä mun sylissä, koska olen hänet juuri syöttänyt. Kun on kunnolla unessa, vien omaan sänkyynsä. En jaksa murehtia syliin nukuttamisesta, esikoinenkin jossain vaiheessa nukahti niin ja ihan sopivaan aikaan (ei mitään muistikuvaa milloin...) hän kuitenkin oppi nukahtamaan omaan sänkyynsä. Samalla oma aika esim tv:n katselun tai surffailun parissa lisääntyy kun ei tartte makuuhuoneen puolella odotella unen tuloa.
Nyt ei enää jaksa muuta, huomenna (tai oikeastaan tänään) lisää.
Lillis ja Elli päivää vaille 4kk
Onpas niin kiva, kun on perjantai! Ihana touhuta koko perheen voimin jotain. Viime viikko meni sisällä, kun esikoisella vesirokko. Nyt onkin luultavasti viikon tauko ja sitten tulee lokamuruselle vesirokko. Toivottavasti olisi hänellä lievänä, se on kyllä niin sydäntä murskaavaa, kun pieneen koskee. Itsellä meinaa useasti tulla myös itku.
Inuliiniko se oli, joka kyseli muiden ikiä. Itse olen 33, varmaankin vanhimmasta päästä tässä joukossa, muistelisin näin. Lokakusietn tapaamisiinkin olisi mukava tulla, mutta tällä kertaa jätän väliin tuon vesirokon takia.
Kiinteitä ei olla vielä aloiteltu, jos nyt ei mitään kummempaa tapahdu, niin odottelen ainakin tuohon 5kk ikään. Bataatilla aloitin esikoisella ja sillä varmasti typyn osaltakin. Ja yleisesti ottaen luultavasti ensin maistellaan vihannekset ja juurekset, sitten vasta siirrytään hedelmiin. Ja vellit luultavasti passaan ja annan puuroja heti. Olen miettinyt, etten tuttipulloa käyttäisi ollenkaan, vaan siirtyisin suoraan nokkamukiin/tavalliseen mukiin. Mutta tilanteen mukaan edetäään.
Jaha, päiksyt ohi.