Miksi vanhemmiten ihmiset muuttuu sisäänpäinkääntyneiksi eivätkä halua tutustua uusiin ihmisiin? Tarkoitan nyt yli 70-vuotiaita?
Kommentit (82)
HS: Professori Timo Strandberg. "Jossain vaiheessa uraani sanoin, että 75 vuotta on vanhuuden raja, sillä sen jälkeen ihmisen toimintakyky alkoi heiketä ja erilaiset vaivat lisääntyä. Nykyisin ole kuitenkin hilannut vanhuuden ikärajan 80-85 vuoteen, kun ikäihmisten toimintakyky on parantunut ja lääketiede kehittynyt."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monestakin syystä. Ei ole energiaa, on kipuja, huono kuulo, ei enää jaksa kiinnostaa vieraiden asiat.
Monet 70-vuotiaat ovat vielä hyvässä fyysisessä kunnossa. Ehkä syynä on se, että 70v. on nähnyt jo kaikenlaisia random-ihmiset ihan riittämään eikä jaksa nähdä enää vaivaa.
Mulla vähän sama vaikka ikää vasta vähän yli 50v.
Mikäs siinä jos on onnellinen ja tyytyväinen. Monet vanhukset vaan valittaa jatkuasti yksinäisyyttään, mutta eivät tee oikeita tekoja sen poistamiseksi. Turha valittaa yksinäisyyttään jos ei jaksa laittaa tikkua ristiin tutustumalla uusiin ihmisiin.
Vanhus on silloin, kun toimintakyky on heikentynyt. Siksi varmaan jotain 70-vuotiasta ei voi sanoa vanhukseksi. Mick Jagger vetää keikkaa täysillä 81-vuotiaana, 76v Sauli Niinistö ei ole vanhus, eikä 78v Trumpikaan.
En sanoisi mun 91v isoäitiäkään vielä vanhukseksi, vaikka vanha kai onkin. Hän pyöräilee siirtolapuutarhaan, tekee siellä kaikki työt, viettää talven Puerto de la Cruzissa ja kävelee siellä kymmenen kilsan lenkkejä ja käy Santa Cruzissa sinfoniaorkesterin konserteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70v ei ole vanhus. Katsokaa nyt vaikka 73v Sikke Sumaria, joka on Italiassa asuntoa ostamassa ja perustamassa pientä lomabisnestä. Tai 80v Arja Saionmaata, jolla on koko ajan monta rautaa tulessa.
Eikö nää etsi seuraa???
Ovat antisosiaalisia?
OVAT POIKKEAVIA, kaikki muut 70 veeon hirveitä läskimummoja.
Lähestyvä kuolemanpelko ajaa ihmiset kaikenlaiseen. Vaikka juuri näitä "monta rautaa tulessa" olevat häseltämään, ettei tarvitsisi olla itsensä seurassa hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus on silloin, kun toimintakyky on heikentynyt. Siksi varmaan jotain 70-vuotiasta ei voi sanoa vanhukseksi. Mick Jagger vetää keikkaa täysillä 81-vuotiaana, 76v Sauli Niinistö ei ole vanhus, eikä 78v Trumpikaan.
En sanoisi mun 91v isoäitiäkään vielä vanhukseksi, vaikka vanha kai onkin. Hän pyöräilee siirtolapuutarhaan, tekee siellä kaikki työt, viettää talven Puerto de la Cruzissa ja kävelee siellä kymmenen kilsan lenkkejä ja käy Santa Cruzissa sinfoniaorkesterin konserteissa.
Mikäs siinä, mutta tuskin työt enää sujuisivat nykyisillä vaatimuksilla . En päästäisi Jaggeria täysvaunurekkaa ajamaan vaikka kuinka lavalla lantio heiluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monestakin syystä. Ei ole energiaa, on kipuja, huono kuulo, ei enää jaksa kiinnostaa vieraiden asiat.
Monet 70-vuotiaat ovat vielä hyvässä fyysisessä kunnossa. Ehkä syynä on se, että 70v. on nähnyt jo kaikenlaisia random-ihmiset ihan riittämään eikä jaksa nähdä enää vaivaa.
Mikäs siinä jos on onnellinen ja tyytyväinen. Monet vanhukset vaan valittaa jatkuasti yksinäisyyttään, mutta eivät tee oikeita tekoja sen poistamiseksi. Turha valittaa yksinäisyyttään jos ei jaksa laittaa tikkua ristiin tutustumalla uusiin ihmisiin.
Musta se on huolestuttavaa, jos vanhempi ihminen ei edes harrasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se on huolestuttavaa, jos vanhempi ihminen ei edes harrasta mitään.
Mikä sinulle on hyväksyttävä harrastus? Onko omassa pihassa puutarhan, kasvimaan hoito, marjastus ym yksin tehtävä? Vai pitääkö harrastuksessa olla aina muita?
Vierailija kirjoitti:
Mee ap hoivakotiin ja TUTUSTU 70 vuotiaan arkeen.
Eivät sen ikäiset missään hoivakodissa ole.
Vierailija kirjoitti:
Hoivakoteihin ei pääse 70-vuotiaana, ellei ole pahasti muistisairas ilman omaisia! Hoivakotien asukkaat ovat nykyään todella vanhoja, 80-90-vuotiaita ja yli.
ovat jo ehtineet tutustua kaikenlaisiin ihmistyyppeihin, eivätkä siksi jaksa enää innostua uusisista ihmisistä?
Nuorena en ollut näin ulospäin suuntautunut mitä nyt. Huumori lisääntynyt ja sanavalmis. Oisinpa nuorena ollut tälläinen.
Täällä jälleen nuoret yrittävät mennä vanhemman ihmisen pään sisään. Teidän näkökulma on nuoren ihmisen. Eläkää ja nähkää miten vanhetessa ajattelu muuttuu.
Se mikä tekee onnelliseksi muuttuu myös ajan kuluessa. Itse olen pian 60v ja vaikka ihmisten kanssa keskustelu on kivaa en kaipaa uusia ystävyyssuhteita. Onni löytyy ihan toisenlaisista asioista ja nykyiset ystävät riittävät.
Ihmettelen aloitusta. Kukaan ei ole niin sosiaalinen kuin mummo! Ainuita, jotka juttelevat vieraille täällä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
He eivät jaksa enää nykyajan hössötyksiä kuten sosiaalista mediaa. HE obvat kiinnostuneita aivan eri asioista kuin nuoret.
On meissä nuorissakin yksilöitä, jotka pitävät somea yms. pelkkänä typeränä hömpötyksenä.
Määrittele "tutustuminen uusiin ihmisiin"!
Kuka rupattelee tuntemattomille ja ketä siitä moititaan? Aivan oikein, yli 70 v "vanhus", joka vie muiden aikaa.
Itse olen kohta vanhus, mutta missä kuljenkin tuntuu, kuin joku aina haluaa tulla juttusille. Mukavaa toki, silti olen aika introvertti, ja en näitä ohimeneviä tuttavuuksia jaksaisi ihan ns. tutustumiseen saakka. Moni ikäiseni vaan puhuu lapsenlapsistaan jne, kun itse haluaisin miettiä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuu itse pois sieltä hoivakodista ja tutustu niihin, jotka ei siellä oo.
Uusissa ihmisissä ei ole mitään kiinnostavaa, jotain ne haluavat kuitenkin. Kaikki ovat samanlaisia vain eri paketeissa.
He eivät jaksa enää nykyajan hössötyksiä kuten sosiaalista mediaa. HE obvat kiinnostuneita aivan eri asioista kuin nuoret.