Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kielellä ajattelette?

Vierailija
07.10.2024 |

Pääsääntöisesti ajattelen suomeksi, mutta jos on tulossa palaveri englanniksi, saksaksi, ruotsiksi tai ranskaksi, ajattelen puheenvuoroni jo etukäteen ko. kielellä.

Monesti saaristossa ajattelen ruotsiksi ja Lontoossa tietenkin englanniksi.

Italiassa yritän ajatella italiaksi, vaikka osaan vain musiikkisanaston ja ravintola-italian

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi. Jotain laulun sanoja tms. joskus englanniksi.

Sama. Laulun sanoja tai jotain ohjelman lauseita englanniksi ajattelen.

Vierailija
22/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diskursiivinen mielenajattelu on mielenkiintoinen ilmiö. Siinä asioita toimittaa aina kaksi osapuolta. Kun olen stressaantunut, se on kiihtynyttä. Kun olen tyytyväinen, se on lepyttävää. Kun shoppailen se on taas erilaista.

Se on muuten työtä sitten se. Kun käytin diskursiivista mieltäni vapaa-aikananii ajattelemassa työasioita, olin typerys tekemässä ilmaisia töitä. Tämä oli havainto mikä jotenkin havahdutti minut päästämään irti työajatuksista vapaa-ajalla. Kun minulle ei makseta niistä, miksi ajattelin niitä?

Tosi usein näen vastaantulevia ihmisiä lenkillä, luonnossa, kiireisinä, poissaolevina. Tiedän heti että heillä on diskursiivinen kone päällä. Vastaantulevat kaksikot eivät ole senkään parempia vaan juoruilevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieli on työkalu, joka avittaa kyllä ajattelua, mutta miksi rajoittaa itsensä siihen!

Toinen näkökulma: kieli tekee ajattelun ja ajatukset kuristavat meidät.

Vierailija
24/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti suomeksi, onhan se äidinkieleni

Vierailija
25/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten englanniksi.

Vierailija
26/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi ja englanniksi. En ole kaksikielinen, mutta käytän englantia työkielenä ja aika usein se jää päälle niin, että ajattelen kaikki muutkin kuin työhön liittyvät asiat englanniksi.

Vierailija
27/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Jos miettii etukäteen puheenvuoronsa, ei se minusta ole ajattelua vieraalla kielellä. Ajatellessa ei tarvitse etukäteen miettiä. 

Vierailija
28/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitetaanpa nyt arvostaa suomen kieltä hieman enemmän. Suomi on erittäin monipuolinen ja ilmaisurikas kieli. Mikäli et pysty ilmaisemaan itseäsi yhtä hyvin suomeksi, kuin englanniksi, niin se kertoo vain omasta heikosta kielitaidostasi.

Vierailija
29/29 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoni ovat tyhjät - on vain jokin tietoisuus. Ei siis kieliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän