Oikeus kuolla kotona?
Tämä on arka aihe, joka varsinkin vanhustenhoidossa puhututtaa. Minä lueskelin ylen artikkelia, jossa vanhus oli kuollut kaukana kotikaupungistaan ja yksin, erossa omaisistaan, oudon terveyskeskuksen vuodeosastolla. Tytär oli haastattelussa vähän katkera, miksi äiti siirrettiin toiselle paikkakunnalle vuodeosastolle.
Minä itse olen ns läheltä seurannut tätä vuodepaikkojen metsästystä ja riitelyä, mikä niistä usein tulee. Vanhukset eivät juuri valita, kärsivät vain hiljaa. Omaiset sen sijaan ovat nostaneet äläkkää eri puolilla suomea hyvinvointialueiden suuruudesta ja siitä, että vuodepotilas saatetaan siirtää alueen toiselle reunalle. Jossain oli vasta juttu jossa itälapissa vuodepotilaaksi joutunut siirrettiin Muonioon, monen sadan kilometrin päähän kotoaan ja omaisistaan.
Onneksi saattohoidossa harvemmin näin tehdään, mutta onko laitos ainoa oikea paikka kuolla? Mm poliisi tekee tutkinnan aina, jos kuolema tulee muualla kuin laitoksessa. Nuorella kuolemansairaalla on usein äiti ja isä, jotka hoivaavat viimeiseen asti, mutta miten vanhuksilla? Minun äitini ilmoitti, että hän haluaa kuolla kotona.
No, hänellä ei vielä ole saattohoito ajankohtainen, mutta kyllä tässä on puolipäivää miettinyt, mikä on omaisten VELVOLLISUUS vanhusta kohtaan, unohdetaanko laitokseen vain annetaanko hellyyttä ja hoivaa kunnes kuolema armahtaa. Tätä voisi kyllä jokainen miettiä omalle kohdalleen.
Ajatuksia herätti artikkeli https://yle.fi/a/74-20115648
Joo. Mun mummi sai kuolla yliopistolilsessa sairaalassa muutaman päivän siellä oltuaan omassa kotikaupungissa.