Jotenkin kauhistuttaa koulujen nykytilanne
On seinättömiä kouluja, opettaja ei saa enää pitää kuria, on haistattelua, tunneilla ei ole hiljaista, ilmeisesti mitään rangaistuksiakaan ei enää ole, lapset eivät enää opi tunnilla koska on häiriötä, on saastaiset unisex-vessat, lista on loputon.
Minun aikanani 80-luvulla opettajan sana oli laki, eikä kukaan edes kuiskannut tunnilla, koska siitä olisi tullut rangaistus. Oli työrauha.
Ajatuksia, tietoa nykytilanteesta?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa vaikka lähiaikojen tapahtumia tai tilanteita nykykouluista. Ap
Anteeksi, viime aikojen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa vaikka lähiaikojen tapahtumia tai tilanteita nykykouluista. Ap
Aloituksen perusteella sinä olet jo päättänyt millainen se nykykoulu on ja mitä siellä tapahtuu.
Mitä sinä enää muiden kokemuksilla teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa vaikka lähiaikojen tapahtumia tai tilanteita nykykouluista. Ap
Aloituksen perusteella sinä olet jo päättänyt millainen se nykykoulu on ja mitä siellä tapahtuu.
Mitä sinä enää muiden kokemuksilla teet?
Olipa rakentava kommentti.
80-luvulla oli ihan samanlaista opettajasta riippuen. Ainakin meilläpäin harvoilla opettajilla oli sitä auktoriteettia pitää luokka hiljaisena. Sulla on muistikuvat muuttuneet ja kuvittelet että ennen oli paremmin. Kannattaa tutustua miten muisti toimiin ja miten se ei toimi. Sitten otat sen melonin pois perseestä niin olosi helpottuu
Viherpunikit, wokettajat ja muslimit ovat tuhonneet Suomen.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli ihan samanlaista opettajasta riippuen. Ainakin meilläpäin harvoilla opettajilla oli sitä auktoriteettia pitää luokka hiljaisena. Sulla on muistikuvat muuttuneet ja kuvittelet että ennen oli paremmin. Kannattaa tutustua miten muisti toimiin ja miten se ei toimi. Sitten otat sen melonin pois perseestä niin olosi helpottuu
Millainen ihminen ei muista kouluaikaansa? Ap
Opettajan yllättävän sairastumisen vuoksi luokkaan etsitään sijaista "omasta porukasta". Kun toinen opettaja sanoo, että hän menee katsomaan, syntyy keskustelu, että ei luokkaan kannattaisi mennä kenenkään yksin, kun ei tiedä millä mielellä oppilaat ovat. Seiskaluokasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli ihan samanlaista opettajasta riippuen. Ainakin meilläpäin harvoilla opettajilla oli sitä auktoriteettia pitää luokka hiljaisena. Sulla on muistikuvat muuttuneet ja kuvittelet että ennen oli paremmin. Kannattaa tutustua miten muisti toimiin ja miten se ei toimi. Sitten otat sen melonin pois perseestä niin olosi helpottuu
Eipä mulla ole koskaan ollut melonia persiissä mutta sulla näköjään on koska tiedät että sen poistamalla helpottaa?;)
Ai että ihan unisex-vessat ja niiden saastaisuus ovat uusi ilmiö joka koulujamme rappauttaa :D eipä silloin 90-2000-l taitteessa kun minä peruskouluni kävin meidän isossa koulurakennuksessa varmaan yhtäkään sukupuolen mukaan jaettua vessaa. Eivätkä julkiset vessat, paikasta tai jaottelusta riippumatta, missään taida siistejä olla.
Oppilaan väkivallanteko koulun henkilökuntaan kuuluvaa kohtaan. Koulu ei tee mitään asialle mainehaitan vuoksi, vaan uhria neuvotaan hankkimaan oikeutta ja tekijälle rangaistusta rikosilmoituksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan yllättävän sairastumisen vuoksi luokkaan etsitään sijaista "omasta porukasta". Kun toinen opettaja sanoo, että hän menee katsomaan, syntyy keskustelu, että ei luokkaan kannattaisi mennä kenenkään yksin, kun ei tiedä millä mielellä oppilaat ovat. Seiskaluokasta kyse.
Ohhoh. Pk-seutu?
Oletko koskaan miettinyt miten se on vaikuttanut kouluun, että ensin 90-luvun lamassa resursseja leikattiin miljardeilla, sitten Sipilä leikkasi 2010-luvulla 2 miljardilla ja toi mukaan kouluihin digiloikan? Suomessa koulutuksen rahoitus ei ole sittemmin palautunut 90-luvun tasolle ennen leikkauksia.
Sinä olet päässyt nauttimaan 80-luvulla koulusta, josta nykylapset eivät koskaan pääse. Rahaa on kulutettu sinuun huomattavasti enemmän, kuin nykylapsiin.
Miten luulet sen vaikuttavan kouluun, että rahaa ei ole tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli ihan samanlaista opettajasta riippuen. Ainakin meilläpäin harvoilla opettajilla oli sitä auktoriteettia pitää luokka hiljaisena. Sulla on muistikuvat muuttuneet ja kuvittelet että ennen oli paremmin. Kannattaa tutustua miten muisti toimiin ja miten se ei toimi. Sitten otat sen melonin pois perseestä niin olosi helpottuu
Trollihan sinä olet, mutta vastaan kuitenkin. Ylivoimaisesti suurin ja kipein muutos koulumaailmassa on ollut suht tuore erityisopetuksen alasajo säästösyistä integraatio -termin varjolla, ja nykyään tavallisessa luokkahuoneessa sekoilee ties minkälaista diagnoosia ilman erillistä ohjausta ja valvontaa, jota he kipeästi tarvitsevat. Ennen oli vielä apukouluja, tarkkiksia ja henkilökohtaisia avustajia. Lisäksi kasarilla ja ysärillä ei ollut vielä älylaitteiden kautta hankittua keskittymishäiriötä suurimmalla osalla oppilaista. Ja sitten vielä S2-ongelmat. Kun näissä olosuhteissa ollaan sitten pakotettuja etenemään joko heikoimman tai häiritsevimmän aineksen tahtia, ei ihme että kohta Suomen ylpeydestä on jäljellä enää savuavat rauniot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli ihan samanlaista opettajasta riippuen. Ainakin meilläpäin harvoilla opettajilla oli sitä auktoriteettia pitää luokka hiljaisena. Sulla on muistikuvat muuttuneet ja kuvittelet että ennen oli paremmin. Kannattaa tutustua miten muisti toimiin ja miten se ei toimi. Sitten otat sen melonin pois perseestä niin olosi helpottuu
Trollihan sinä olet, mutta vastaan kuitenkin. Ylivoimaisesti suurin ja kipein muutos koulumaailmassa on ollut suht tuore erityisopetuksen alasajo säästösyistä integraatio -termin varjolla, ja nykyään tavallisessa luokkahuoneessa sekoilee ties minkälaista diagnoosia ilman erillistä ohjausta ja valvontaa, jota he kipeästi tarvitsevat. Ennen oli vielä apukouluja, tarkkiksia ja henkilökohtaisia avustajia. Lisäksi kasarilla ja ysärillä ei ollut vielä älylaitteiden kautta hankittua keskittymishäiriötä suurimmalla osalla oppilaista. Ja sitten vielä S2-onge
Äläpäs puhu erityisluokkalaisista noin rumasti. Pienluokassa voivat hiljaiset ja kiltit oppimishäiriöiset pärjätä ihan hyvin. Integraatio ei fiksua.
Minua kauhistuttaa isänmaani nykytilanne. Mitään ei saa sanoa, mitään ei saa arvostella kaikki pitää sietää. Kaikki hyvä mitä vuosikymmenten saatossa maassamme saatiin aikaan, on vuoden 2015 jälkeen vedetty lokaan.
Oli ihanaa kun uskalsi ottaa jopa yöllä taksin, ihanaa laittaa lapset koulutielle oppimaan, ihanaa lenkkeillä iltamyöhällä pelkäämätta puukottajia, tai että vaatteet viedään yltä. Ihanaa jättää patiolle kaunis kukkaruukku, tai ulko-oveen koriste.
Oli ihanaa matkustaa julkisissa, pelkäämättä että lauma oletettuja alkaa sylkemään päälle ja ärsyttämään.
Kaikki tämä on mennyttä, jäljellä vain kaaos, pelko, rumuus ja kylmyys.
Milloin te ihmiset myönnätte, että koulutuksen rahoituksella on väliä?
Ihan turha arvostella, jos ei ole valmis lisäämään rahoitusta. Ja lisääminen tarkoittaa sen palauttamista tasolle, jolla se oli 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli ihan samanlaista opettajasta riippuen. Ainakin meilläpäin harvoilla opettajilla oli sitä auktoriteettia pitää luokka hiljaisena. Sulla on muistikuvat muuttuneet ja kuvittelet että ennen oli paremmin. Kannattaa tutustua miten muisti toimiin ja miten se ei toimi. Sitten otat sen melonin pois perseestä niin olosi helpottuu
Trollihan sinä olet, mutta vastaan kuitenkin. Ylivoimaisesti suurin ja kipein muutos koulumaailmassa on ollut suht tuore erityisopetuksen alasajo säästösyistä integraatio -termin varjolla, ja nykyään tavallisessa luokkahuoneessa sekoilee ties minkälaista diagnoosia ilman erillistä ohjausta ja valvontaa, jota he kipeästi tarvitsevat. Ennen oli vielä apukouluja, tarkkiksia ja henkilökohtaisia avustajia. Lisäksi kasarilla ja ysärillä ei ollut vielä älylaitteiden kautta hankittua keskittymishäiriötä suu
Olet oikeassa, pahoittelen. Lähinnä viittasin näihin rajuihin tapauksiin jotka saattavat olla jopa vaaraksi itselleen ja muille, ja nykyään ovat "integroituna" tavallisen oppilasaineksen sekaan. Mutta kaikkihan tästä tilanteesta kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Minua kauhistuttaa isänmaani nykytilanne. Mitään ei saa sanoa, mitään ei saa arvostella kaikki pitää sietää. Kaikki hyvä mitä vuosikymmenten saatossa maassamme saatiin aikaan, on vuoden 2015 jälkeen vedetty lokaan.
Oli ihanaa kun uskalsi ottaa jopa yöllä taksin, ihanaa laittaa lapset koulutielle oppimaan, ihanaa lenkkeillä iltamyöhällä pelkäämätta puukottajia, tai että vaatteet viedään yltä. Ihanaa jättää patiolle kaunis kukkaruukku, tai ulko-oveen koriste.
Oli ihanaa matkustaa julkisissa, pelkäämättä että lauma oletettuja alkaa sylkemään päälle ja ärsyttämään.
Kaikki tämä on mennyttä, jäljellä vain kaaos, pelko, rumuus ja kylmyys.
Muistetaan kuitenkin ruuanlaitto- ja pelihetket. Kiitos kun äänestit väärin...
Olin vuosia töissä monikulttuurisessa oppilaitoksessa. Nyt ymmärrän mitä on hehkutettu rikkaus ja voimavara. Se on helvetti perunanenäisille pellavapääpojille.
Kertokaa vaikka lähiaikojen tapahtumia tai tilanteita nykykouluista. Ap