Kuusivuotias kuollut leikissä rakennustyömaalla
Toinen lapsi vammautunut.
Onnettomuudet | Kuusivuotias jäi rakennustelineiden alle ja kuoli Mäntsälässä: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010744525.html
Kommentit (457)
Vierailija kirjoitti:
Raksafirmat kunnostautuu taas. Näitä tapahtuu niin usein, ettei voi olla kyse sattumista. Ei vaan välitetä turvallisuusesta ja säännöistä.
Reiska vousi avata suunsa. Kerrankin asia josta saattaa ymmärtää jotain.
Anteeks mut pitäiskö sun mielestä työmaa ympäröidä jollain muureilla ja vartija siihen ainoalle kulkuaukolle? Kyllä niiden pitää olla ihan purettavia, liikuteltavia metalliaitoja. Tietenkin ne pitää sulkea kun työmaalla pistetään päivä pulkkaan, mutta kuka tahansa voi siirrellä niitä. Tästä tapauksesta vastuussa ovat lasten vanhemmat, ei kukaan muu. Niin kurjaa kuin se onkin.
Näin tosiaan tein, mutta vieläkään en ole varma mikä olisi ollut oikea tapa toimia. Tytöillä oli ihana maja metsässä, talvella lumilinnat. Vain pari harhailua pois sallitulta alueelta tapahtui (tai tuli tietoon, ja niistä tietysti tiukat puhuttelut), eikä mitään vaarallista koskaan ollut lähelläkään tapahtua. Mutta olisi voinut tapahtua. Olen yleensä hyvin huolehtiva, jopa hieman hysteerinen, joten tämä oli harvinainen poikkeus. Jokainen vanhempi joutuu näitä punnitsemaan, ja arvioimaan ympäristön riskejä. Voimia tämän surullisen tapauksen vanhemmille!
Suomessa lapset ovat keskenään ulkona valvomatta jo aivan pieninä, tapa, mikä järkyttää monia ulkomaalaisia. Euroopassa muualla ei tuollaista suvaita ollenkaan, aina joko vahditaan tai pysytellään sisällä. Myös koulumatkat yksin eivät tule kuuloonkaan. Liiallinen 'itsenäisyys' ja omatoimisuus liian varhain, ei hyvä. Lapsi (ja nuori) tarvitsee valvontaa ja rajoja, kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noin pienet missään keskenään ilman valvontaa?
Kai 6-vuotiaan pitäisi jo osata pysyä kotipihalla ilman erillistä vahtimista? Vuotta myöhemminhän se menee jo kouluun, ja pitäisi pystyä kulkemaan koulumatka.
Kuusivuotias voi myös olla jo koululainen. Oma kuusivuotiaani kävelee kahden kilometrin koulumatkan ilman valvontaa ja jää usein matkan varrelle leikkimään. Täyttää seitsemän joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai 6-vuotiaan pitäisi jo osata pysyä kotipihalla ilman erillistä vahtimista? Vuotta myöhemminhän se menee jo kouluun, ja pitäisi pystyä kulkemaan koulumatka.
Kuusivuotias voi myös olla jo koululainen. Oma kuusivuotiaani kävelee kahden kilometrin koulumatkan ilman valvontaa ja jää usein matkan varrelle leikkimään. Täyttää seitsemän joulukuussa.
Tuo oli eskarilainen eli täyttänyt tänä vuonna kuusi. Eri asia kuin koululsinen.
Onko ajat jotenkin muuttuneet? Itse hortoilin tuon ikäisenä ympäri ämpäri kyliä ja pihapiiriä. Vanhemmat ei siitä aina edes tienneet kuinka kauas tuli mentyä mutta kyllä ulkona sai yksin olla.
Rakennusfirman tässä olisi pitänyt aidata työmaa niin, ettei pikkulapset sinne pääse!? Ja miten ihmeessä joku rakennusteline kaatuu pienten lasten painon alla vaikka pomppisivatkin siinä?? On täytynyt olla kuitenkin melko iso teline kaikesta päätellen. Harvinaisen surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö ole kieltänyt lasta jäämästä leikkimään koulumatkalla ja käskenyt tulla koulusta suoraan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitteillejättö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys herää miten noin pienet ovat päässeet rakennustyömaalle ? . Ei ole hyvin eristetty alue mikäli tuollaiset pikkulapset pääsee sinne noin helposti.
Toiseksi missä vanhemmat . Minä en ainakaan lapsena saanut kulkea missään yksin tuon ikäisenä hyvä jos omalla pihalla sain olla ilman valvontaa enkä ollutkaan .
No minä kyllä kuljin yksin 6-vuotiaana mm.kouluun. Ja kyllä yleensä 6-vuotiaat voivat jo itsekseen kaverien kanssa ulkoilla.
Ei kuusivuotiasta kukaan tervejärkinen päästä ilman aikuisen valvontaa ulkoilemaan.
No mites se 6v pääsee kouluun jos vanhempien pitää mennä töihin? Kaikki täysjärkiset jättäytyy pois töistä lapsen ollessa ekaluokalla vai?
kerhoon
Kun minä ja minä ja meillä.. Heti alkaa tuomitseminen, sen tietää jo ennenkuin katsoo ensimmäistäkään kommenttia. Että voi ihmiset olla kohtuuttomia ja suorastaan ilkeitä.
Ekaluokkalaiset on yleensä kaikki iltiksessä, usein myös tokaluokkalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapset ovat keskenään ulkona valvomatta jo aivan pieninä, tapa, mikä järkyttää monia ulkomaalaisia. Euroopassa muualla ei tuollaista suvaita ollenkaan, aina joko vahditaan tai pysytellään sisällä. Myös koulumatkat yksin eivät tule kuuloonkaan. Liiallinen 'itsenäisyys' ja omatoimisuus liian varhain, ei hyvä. Lapsi (ja nuori) tarvitsee valvontaa ja rajoja, kaikessa.
Se on hyvin vanha tapa täällä Suomessa. Tapa näyttää muuttuneen vasta viime vuosina.
T. 6-kymppinen
Vierailija kirjoitti:
Kun minä ja minä ja meillä.. Heti alkaa tuomitseminen, sen tietää jo ennenkuin katsoo ensimmäistäkään kommenttia. Että voi ihmiset olla kohtuuttomia ja suorastaan ilkeitä.
Kohtuutonta ja ilkeää, että vanhemmat on velvollisia vahtimaan pieniä lapsiaan????
Tuon ikäisenä rampattiin kilometrien päässä kotoa ongella, eikä kukaan jeesustellut. Kiipeiltiin puissa ja putoiltiin maahan. Eikä oltu lihavia.
Vikahan on rakennustyömaan omistajan. Siellä ei saa olla helposti kaatuvia telineitä tai esim. tikkaita valvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisenä rampattiin kilometrien päässä kotoa ongella, eikä kukaan jeesustellut. Kiipeiltiin puissa ja putoiltiin maahan. Eikä oltu lihavia.
Vikahan on rakennustyömaan omistajan. Siellä ei saa olla helposti kaatuvia telineitä tai esim. tikkaita valvomatta.
Nykyään suositellaan että vasta 12-vuotias on yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin lapsi 1980-luvulla, niin silloin juoksentelin jo joskus 3-4v vanhana isompien lasten perässä pitkin kyliä.
Samoin.
Kyllä meillä lähialueen 4-6v:t jo käy yksin leikkipuistossa, matkaa n 200m kotoa. Mutta mikään ei estä lähtemästä kauemmas metsään tms.
Omalla 6v lapsenlapsella on rannekekello mihin on laitettu etäisyyshälyytys
Niin, jokainen tavallaan. Meidän 6v on jo koulussa, mutta tähän saakka ollaan järjestetty jompikumpi vanhemmista tai samaan kouluun menevä isosisarus saattajaksi. Ihanaa, että on ollut tällainen mahdollisuus.
Tämä isosisarushomma on joskus arveluttavaa. 7-vuotiaana kun olin jo koulussa hain 5-vuotiaan siskon ja tämän tarhakaverin ja saatoimme ensin kaverin. Kilometri, kaksi oli ihan normaali kävelyreitti. Ei siinä, mutta olin serkuistakin vanhin ja vastuuhenkilö. Onneksi ei sattunut mitään mutta ei se vastuunkantajan rooli mikään kiva ollut kun itsekin oli lapsi.JVnhemmat yksinkertaisia maalaisihmisiä joilla ei ollut herkkyyttä lapsen tarpeille. Tavoite että käytännön elämä toimii, tunteista ei puhuttu.
Kauhea keissi, mutta lasten valvominenkin kovaa hommaa. Varsinkin jos ulkona leikkivät muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään suositellaan että vasta 12-vuotias on yksin
Hysteeristä pas-kaa tuollaiset ajatukset. Tuollaiseista hyysätyistä pullamössöistä mitään tule. Sormi per-seessä istuvat töissä kun eivät mitään käytännöstä ymmärrä.
Ihmislajilla on kuulemma psykologinen tarve syyttää uhreja, koska niin tekemällä ei tarvitse myöntää, että maailma on vaarallinen paikka. Kun syyttää vanhempia niin voi ajatella olevansa itse parempi, joten tällaista ei koskaan tapahtuisi itselle. Kunnes tapahtuukin...?
Tästä samasta ajatusvinoumasta johtuen syytetään muidenkin rikoksien, ryöstöjen ja raiskausten uhreja. Uhrit tekivät itse jotain väärin, joten samanlaista ei voi tapahtua minulle. Puhdas pelkoreaktio.
Vanhemmat ovat yksin vastuussa tuon lapsen kuolemasta. 5 ja 6-vuotiaat aivan liian pieniä seikkailemaan ulkona keskenään. Ja vielä suuremmalla syyllä näin on silloin, kun tiedossa on, että kodin lähettyvillä on jonkinlainen työmaa-alue tai kotipihalla remppaa + tarvikkeita. Vaikka kuinka sanotte ettei lapsia voi kasvattaa lasipullossa, niin itse olen sitä mieltä, että vielä tuonkin ikäisiä täytyy vahtia haukkana, täytyy olla näköyhteys koko ajan. Tämä siksi, että heillä on ihan alkeelliset kyvyt arvioida vaaroja ja voivat keksiä jotain mielestään hauskaa, millä on vaarallinen lopputulos.
En toki tiedä mitä tässä keississä oli tapahtunut, mutta tosiasia on, että rakennustyömaalle meno on kielletty (jos siis ei ollut oma piha kyseessä) ja lapset eivät olisi saaneet siellä olla. No miksi he olivat siellä? Koska kukaan ei ollut vahtimassa/ kieltämässä.