Kuusivuotias lapsi kuoli jäätyään rakennustelineen alle
https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20116175
Mäntsälässä tapahtunut. Järkyttävää.
Miksi tuon ikäiset ovat olleet kahdestaan rakennustyömaalla?
Kommentit (156)
Mun äiti vahti minua kuin haukka, kun olin lapsi. Silti onnistuin kiipeämään talon katolle, jäämään jumiin puunoksaan, vajoamaan vyötäröäni myöten suohon, hyppimään erään ala-asteen varastoaitan ylisiltä siellä säilytetylle korkeushyppypatjalle, hyppimällä heinäladon ylisiltä voltteja heinäkasaan, karkaamaan salaa uimaan moniin eri paikkoihin, mm eräälle hiekkakuopalle, jossa joskus oli hukkunut joku lapsi, ja jonne meno yksin oli ankarasti, jopa selkäsaunan uhalla, kielletty...ja paljon paljon muuta. Nämä kultaisella kasarilla.
Kuinkahan monta sataa ellei tuhatta suomalaislasta on tänäänkin ollut vanhempiensa kanssa raksalla tai käymässä paikassa, jossa jonkunlainen pieni työmaa?
Jonkun valvonta perheen sisällä on pettänyt se on selvää. Ei tuon ikäisten kuulu olla millään raksatyömaalla, ihan sama oliko perheen oma okt työmaa vai joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli ekana mieleen vapaa kasvatus. Siis tää missä rajoja ei osata laittaa ollenkaan. Lukemattomat kerrat nähny kun pienet lapset saaneet aivan vapaasti kiivetä puihin ja suihkulähteiden reunoille ja toljotetaan vaan vierestä hymyillen. Ja parhaat vanhemmat on nämä jotka kysyy lapselta, että lähetäänkö jo kotiin jaa ei vai, no ei sitten.
Täysin ohis, joka ei liity mitenkään ketjun murheelliseen aiheeseen, mutta nytkö lapset eivät saisi enää edes vapaasti kiivetä puihin? Miten ne liikunnalliset taidot sitten kehittyisivät?
Ei ole helppoa nykyvanhemmilla. Itse olen vahtinut lapsiani haukan lailla, mutta kyllä he sentään ovat saaneet puissa kiipeillä ja aidoilla tasapainoilla. Veistokset ja muut taideteokset ovat olleet ankarasti kiellettyjä, samoin kaikenlaiset koneet, laitteet, telineet ja toisten omaisuus.
No nyt menee perustelut vähän mutkan kautta. En mitenkään jaksa ymmärtää miten puuhun kiipeily ja toisten potkiminen liittyvät toisiinsa. Itse olen kyllä kiipeillyt puihin lapsena, samoin lapseni. Kukaan meistä ei tietääkseni ole kuitenkaan harrastanut toisten potkimista.
No olin tottelevainen, koska vanhempani olivat ankaria ja aina muistuttivat olla huolellisia. Ensimmäisellä luokalla luokkakaverini jäi auton alle ja siitä vanhempani jaksoivat muistuttaa, että aina katso oikealle ja vasemmalle kun ylität tien ja jos auto lähestyy lähellä älä lähde juoksemaan että ehdin mennä ohi vaan odota. Ylä-asteella toinen luokkakaveri jäi myös auton alle. Molemmissa eivät katsoneet oikealle ja vasemmalle vaan olivat juosseet vain yli.
En valitettavasti paljon tunne sääliä kyseisiä vanhempia kohtaan, jos käy ilmi, että vanhemmat ovat olleet huolimattomia. Ei ollut lapsen vika, mutta vanhempien kyllä jos näin ilmenee, eikä esimerkiksi vahinko/tragedia, että vanhempi käänsi selän minuutiksi ja lapsi oli tyyliin karannut.
Jos kyse on yksityispihasta, niin toisten pihoille ei mennä ylipäätään saati että kiipeiltäisiin siellä holtittomasti sinne tänne. Ihan oikein, että näin tapahtui. Siitäs saivat.
Itse en kuulu noihin hyviin ihmisiin. Minulla on kolme lasta, kaikki olivat vilkkaita vilpereitä pienenä. Olin hyvin huolehtiva ja ennakoiva, ehkä joskus jopa ylihuolehtiva äiti.
Silti minun on rehellisesti sanottava, että on silkkaa hyvää onnea, että kaikki lapseni ovat eläviä ja terveitä vielä aikuisinakin. On täysi mahdottomuus vahtia lapsia 24/7 ihan joka hetki, vieläpä kun niitä on useampia. En siis voi mitenkään liittyä näiden jeesustelijoiden joukkoon.
Lapset, vaikka olisivat kilttejäkin, keksivät kaiken näköisiä juttuja ja ehtivät sekunnissa vaikka mihin asti. Ei se vaadi kuin katseen hetkeksi kääntämistä muualle. Vahingot ovat aina mahdollisia.
Tuntuu aina pahalta nämä tuomiot, etenkään kun emme tiedä mitä siellä Mäntsälässä on tänään oikeasti tapahtunut. Tietysti asia täytyy tutkia ja on mahdollista, että kyse on laiminlyönneistä tai huolimattomuudesta ja tällöin viranomaisten täytyy puuttua niihin.
Muussa tapauksessa turvat kiinni ja lopettakaa se helvetin itsekehu. Haiseekin niin pahalle!
Oh my sweet Jesus! Täällä maailman onnellisimman maan kansalaiset sädekehät päänsä päällä syyllistävät vanhempia ihan 6-0. Olisihan se pitänyt arvata!
Osanottoni perheiden suureen suruun ja jaksamista tulevaan! Älkää vain lukeko näitä nettipalstojen sairaita oksennuksia.
Uutta lasta vaan lykkimään ja pungertamaan, näitähän saa helposti lisää.
Vierailija kirjoitti:
Oliko rikastuttajalapsi?
Apinanleipäpuissa kiipeillyt kotimaassaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi vanhempia syyttämään. Tuon ikäiset voi hyvinkin ulkoilla kotipihoilla ilman aikuista, eikä se tarvitse kuin yhden päähänpiston ja huonoa tuuria. Moni lapsi selviää luvattomilta teiltä ehjin nahoin, mutta joskus sitten käy näin. :( Kovasti voimia läheisille!
Kyllä tuo on vanhempien laiminlyönti. Ei sitä saa selitettyä muuksi.
Eli ekaluokkalaista ei saa päästää ilman aikuista ulos tai se on laiminlyönti?
Kumpi noista lapsista oli ekaluokkalainen; se kuollut 6-vuotias vai vakavasti loukkaantunut 5-vuotias?
Jos jompi kumpi oli, niin se kuollut 6-vuotias. Newsflash: loppuvuodesta syntyneet lapset ehtivät olla ekaluokalla 6-vuotiaita jopa useamman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä enää häiritse äipän somettamista.
Etteikö lapsilla isää olisi, joka somettaa..MIKSI KAIKKI ON AINA ÄIDIN SYYTÄ
Äityleiden prokkiksia ne lapset yleensä on. Ja äitihän sen lapsen tänne maailmaan kantaa. Vaikea keksiä julmempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi vanhempia syyttämään. Tuon ikäiset voi hyvinkin ulkoilla kotipihoilla ilman aikuista, eikä se tarvitse kuin yhden päähänpiston ja huonoa tuuria. Moni lapsi selviää luvattomilta teiltä ehjin nahoin, mutta joskus sitten käy näin. :( Kovasti voimia läheisille!
Jos on oma työmaa ja tietää, että siellä on horjuvia telineitä, niin mitäs luulet. Tai tietää, että naapurissa on epämääräisiä halleja. Minä vahdin omia kuin haukka, eivät todellakaan häipyneet pihasta huomaamattani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi noista lapsista oli ekaluokkalainen; se kuollut 6-vuotias vai vakavasti loukkaantunut 5-vuotias?
Kyllä minäkin olen lähtenyt kouluun 6 vuotiaana. Kaikki jotka on syntyneet syyskuussa tai sen jälkeen menevät kouluun 6 vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Oh my sweet Jesus! Täällä maailman onnellisimman maan kansalaiset sädekehät päänsä päällä syyllistävät vanhempia ihan 6-0. Olisihan se pitänyt arvata!
Osanottoni perheiden suureen suruun ja jaksamista tulevaan! Älkää vain lukeko näitä nettipalstojen sairaita oksennuksia.
AV ei petä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tulossa uutta tietoa ainakaan ennen maanantaina. Miksihän näin?
koska tapahtunut omalla pihalla
Ainakin uutisten mukaan tapahtui rakennushallin sisällä. Toki onhan hallikin jonkun omalla pihalla, mutta tuskin sentään kenenkään kotipihalla sellaista on.
Kipsilevyt romahtaneet ja rakennustelineet kaatuneet. Joku halli. Miksi halli ei ollut lukittuna? Miksi lapset keskenään jossain hallissa, vai oliko myös aikuisia paikalla? Surullinen onnettomuus.