Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuusivuotias lapsi kuoli jäätyään rakennustelineen alle

Vierailija
06.10.2024 |

https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20116175

Mäntsälässä tapahtunut. Järkyttävää.

Miksi tuon ikäiset ovat olleet kahdestaan rakennustyömaalla? 

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti teidän 6-vuotiaat mahdollisesti ekaluokkalainen ei ulkoile ilman aikuisen jatkuvaa valvovaa silmää? 

Jos ajatellaan, että tässä onnettomuudessa olisi kyse vaikka omakotitalon raksatyömaasta tai vaikka vanhan talon julkisivumaalauksen telineistä. Piha on lapsille tuttu ja olisit itse vaikka haravoimassa pihalla. Eikö sun 6-vuotias saisi mennä talon kulman taakse ilman sinun valvontaa?

Vahinko ei tule kello kaulassa. Väitän, että vaikka kuinka vahdit lapsiasi, kaikkia mahdollisia onnettomuuksia on mahdotonta eliminoida täysin.

Mutta ehkä meidän on helpompi käsitellä tällaisia uutisia jos mielessämme päätetään heti syyllinen ja saadaan mielenrauha siitä, että itse en ainakaan olisi toiminut noin ja siksi lapseni olisi välttynyt onnettomuudelta.

Ja oikeastihan me ei vielä tiedetä tämän onnettomuuden taustoista mitään, mutta tärkeintä on, että syyllinen on löydetty.

Tämä ketju käsittelee erittäin traagista tapahtumaa, jonka yksityiskohdista on lähinnä arvailuja. Siispä en tässä ketjussa vastaa kysymyksiisi, vaikka minulla onkin hyvin tuoretta kokemusta 6-vuotiaan vahtimisesta ja ulkoseinien maalauksesta. Jos joku haluaa perustaa uuden ketjun, jossa keskustellaan yleisellä tasolla aiheesta, kerron mielelläni, miten meillä telineiden kanssa toimittiin. Tähän ketjuun ne asiat eivät kuulu.

Vierailija
82/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äityli varmaan vieressä tuijottamassa lumoutuneesti sitä mitä oikeasti rakastaa: puhelintaan. 

Mitäpä isukki oli tekemässä?

Täällä syytetllään taas kaikkia vaikka kukaan ei tiedä mitä oikeasti on tapahtunut. Tyypillistä vauva-palstaa.

Tarkoituksena ei ollut luoda syyttelyketjua vanhempia kohtaan. Heillä on nyt suurin suru, mikä ihmistä voi kohdata. 

Itseäni kummastutti se, kuinka lapset ovat olleet rakennustyömaalla. Miten ovat päässeet sinne ja miksi teline ei ollut kunnolla kiinni! 

Leväperäistä työmaanpitoa, jos laitteita on jätetty vaarallisesti kiinnittämättä. Tämähän on riski myös työntekijöille. 

Vanhemmille välitän osan otot. He eivät nyt varm...

Mitä tämä on, jos ei syyllistämistä: "Miksi tuon ikäiset ovat olleet kahdestaan rakennustyömaalla?" ?

Tuon aloituksen jälkeen on täysin turha esittää yhtään mitään - täyttä ilkeilyä eikä muutu siitä miksikään. Mahtaa tuntua mukavalta, kun on näin näpsäkän aloituksen tehnyt vanhempien vastuuttomuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äityli varmaan vieressä tuijottamassa lumoutuneesti sitä mitä oikeasti rakastaa: puhelintaan. 

Mitäpä isukki oli tekemässä?

Täällä syytetllään taas kaikkia vaikka kukaan ei tiedä mitä oikeasti on tapahtunut. Tyypillistä vauva-palstaa.

Tarkoituksena ei ollut luoda syyttelyketjua vanhempia kohtaan. Heillä on nyt suurin suru, mikä ihmistä voi kohdata. 

Itseäni kummastutti se, kuinka lapset ovat olleet rakennustyömaalla. Miten ovat päässeet sinne ja miksi teline ei ollut kunnolla kiinni! 

Leväperäistä työmaanpitoa, jos laitteita on jätetty vaarallisesti kiinnittämättä. Tämähän on riski myös työntekijöille. 

Vanhemmille välitän osan otot. He eivät nyt varm

Rakennustyömaalla voi aivan hyvin olla kiinnittämättä olevia telineitä. Niitä ei vaan saa käyttää. Kuten jo totesin, sitä varten on telinekortit.

Vierailija
84/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat yksin vastuussa tuon lapsen kuolemasta. 5 ja 6-vuotiaat aivan liian pieniä seikkailemaan ulkona keskenään. Ja vielä suuremmalla syyllä näin on silloin, kun tiedossa on, että kodin lähettyvillä on jonkinlainen työmaa-alue tai kotipihalla remppaa + tarvikkeita. Vaikka kuinka sanotte ettei lapsia voi kasvattaa lasipullossa, niin itse olen sitä mieltä, että vielä tuonkin ikäisiä täytyy vahtia haukkana, täytyy olla näköyhteys koko ajan. Tämä siksi, että heillä on ihan alkeelliset kyvyt arvioida vaaroja ja voivat keksiä jotain mielestään hauskaa, millä on vaarallinen lopputulos.

Näin on 3 lasta kasvatettu meillä ja hyvin on ollut mahdollista. Ihan turha väittää, että olisi mahdoton vahtia lapsia ja että lasten olisi jostain pakottavasta syystä annettava 5-6-vuotiaasta lähtien ulkoilla itsekseen, koska mm. sen ikäinen kävelee itse kouluunkin jne.. Koulumatka on ihan eri juttu kuin ajanviete ja mahdollinen tylsyys ulkona, mikä sitten ajaa keksimään kaikenlaista jännää.

En toki tiedä mitä tässä keississä oli tapahtunut, mutta tosiasia on, että rakennustyömaalle meno on kielletty (jos siis ei ollut oma piha kyseessä) ja lapset eivät olisi saaneet siellä olla. No miksi he olivat siellä? Koska kukaan ei ollut vahtimassa/ kieltämässä.

Vierailija
85/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat yksin vastuussa tuon lapsen kuolemasta. 5 ja 6-vuotiaat aivan liian pieniä seikkailemaan ulkona keskenään. Ja vielä suuremmalla syyllä näin on silloin, kun tiedossa on, että kodin lähettyvillä on jonkinlainen työmaa-alue tai kotipihalla remppaa + tarvikkeita. Vaikka kuinka sanotte ettei lapsia voi kasvattaa lasipullossa, niin itse olen sitä mieltä, että vielä tuonkin ikäisiä täytyy vahtia haukkana, täytyy olla näköyhteys koko ajan. Tämä siksi, että heillä on ihan alkeelliset kyvyt arvioida vaaroja ja voivat keksiä jotain mielestään hauskaa, millä on vaarallinen lopputulos.

Näin on 3 lasta kasvatettu meillä ja hyvin on ollut mahdollista. Ihan turha väittää, että olisi mahdoton vahtia lapsia ja että lasten olisi jostain pakottavasta syystä annettava 5-6-vuotiaasta lähtien ulkoilla itsekseen, koska mm. sen ikäinen kävelee itse kouluunkin jne.. Koulumatka on ihan eri juttu kuin ajanviete ja mahdollinen tylsyys ulkona,

Miten se koulumatka on käytännössä eri asia? Kyllähän lapsi on silloin vahtimatta ja kykenisi tekemään asioita, jotka tietää kielletyksi. Kyllä ainakin itse tein lapsena joskus asioita, jotka oli kielletty. Jos vanhempani olisivat halunneet tämä estää, niin heidän olisi pitänyt vahtia mua koko ajan 18-vuotiaaksi asti. Luulen että sunkin lapsilla on tarinoita, joita ei kerro sulle. Se on ihan luonnollista että lapset ei aina tottele. Kuuluu kehtykseen.

Vierailija
86/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helikopteri on kuvassa Liedontien ja Riihenmäentien risteyksessä. Siitä päätellen onnettomuus on varmaan tapahtunut keskustan puoleisessa päässä Kenkäkalliontietä, siinä on lähinnä hallirakennuksia ja pari omakotitaloa..

Vierailija
87/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helikopteri on kuvassa Liedontien ja Riihenmäentien risteyksessä. Siitä päätellen onnettomuus on varmaan tapahtunut keskustan puoleisessa päässä Kenkäkalliontietä, siinä on lähinnä hallirakennuksia ja pari omakotitaloa..

Aika monta helikopteria on tällä palstallakin.

Vierailija
88/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko varma, että yhdessä uutisessa mainittiin, että hallirakennuksille tapahtui, mutta en löydä sitä enää mistään. Toki mahdollista, että muistan omiani.

Vierailija
89/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin surullinen tapaus, mutta missä vanhemmat olleet eli miten lapset päässeet livahtamaan tuonne työmaalle.

Vierailija
90/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin surullinen tapaus, mutta missä vanhemmat olleet eli miten lapset päässeet livahtamaan tuonne työmaalle.

Varmaan orgioissa dokaamassa ja palvomassa saatanaa.

Vierailija
91/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tulossa uutta tietoa ainakaan ennen maanantaina. Miksihän näin?

Vierailija
92/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli ekana mieleen vapaa kasvatus. Siis tää missä rajoja ei osata laittaa ollenkaan. Lukemattomat kerrat nähny kun pienet lapset saaneet aivan vapaasti kiivetä puihin ja suihkulähteiden reunoille ja toljotetaan vaan vierestä hymyillen. Ja parhaat vanhemmat on nämä jotka kysyy lapselta, että lähetäänkö jo kotiin jaa ei vai, no ei sitten.

Täysin ohis, joka ei liity mitenkään ketjun murheelliseen aiheeseen, mutta nytkö lapset eivät saisi enää edes vapaasti kiivetä puihin? Miten ne liikunnalliset taidot sitten kehittyisivät?

Ei ole helppoa nykyvanhemmilla. Itse olen vahtinut lapsiani haukan lailla, mutta kyllä he sentään ovat saaneet puissa kiipeillä ja aidoilla tasapainoilla. Veistokset ja muut taideteokset ovat olleet ankarasti kiellettyjä, samoin kaikenlaiset koneet, laitteet, telineet ja toisten omaisuus.

Ei mun mielestä pienten lasten paikka ole kaupunkialueella jossain puissa kiipeilemässä, kun lähin kiipeilyteline löytyy alle 20m päästä. Eräs kerta äiti kiipesi mukana lapsen kanssa puuhun lähes ydiskeskustassa isossa kaupungissa. Tämä lapsi oli erityisluokalla, kun äiti ei halunnut asettaa rajoja sen takia, kun hänellä oli itsellään lapsena tiukat rajat. Ja tämä lapsi siis hakkasi muita lapsia, potki päähän kengät jalassa, uhkasi tappaa 6v:nä toisen lapsen. Ja tämä äiti ei nähnyt mitään ongelmaa lapsessaan.

Toinen äiti joka seisoi vierellä, kun puuhun kiivettiin on jotakuinkin samanlainen tapaus, mutta hieman lievempi. Lapsi on juuri tällainen joka ei osaa asettua muiden asemaan alkuunkaan vielä 3lk, vaan lyö ja potkii ja kampittaa toisia lapsia.

En keksi mitään muuta syytä, kun vapaa kasvatus.

Mä en ole antanut lapseni kaupungissa koulu-/kotimatkoillamme kiipeillä missä sattuu vaan olen opettanut liikennesääntöjä ja muiden liikenteessä olevien huomiointia. Varmaan menee pilalle kun ei päässy puuhun, mutta ei ainakaan vielä ole potkinut muita ihmisiä.

Vierailija
93/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tulossa uutta tietoa ainakaan ennen maanantaina. Miksihän näin?

koska tapahtunut omalla pihalla

Vierailija
94/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on 3 lasta kasvatettu meillä ja hyvin on ollut mahdollista. Ihan turha väittää, että olisi mahdoton vahtia lapsia ja että lasten olisi jostain pakottavasta syystä annettava 5-6-vuotiaasta lähtien ulkoilla itsekseen, koska mm. sen ikäinen kävelee itse kouluunkin jne.. Koulumatka on ihan eri

Kiinnostaisi tietää, että ettekö te alapeukuttajat koskaan lapsena tehnyt mitään luvatonta vanhemmilta salaa? Ette ikinä raapaisseet tulitikkua, vaikka tiesitte, että niin ei saa tehdä? Tai kiivennyt navetan parvelle, vaikka oli sanottu että siellä ei saanut leikkiä? Tai käyneet lammen rannassa, vaikka sinne ei saanut mennä tms.? Te olette kyllä olleet maailman tottelevaisimpia lapsia tai sitten teidän vanhemmilla on ollut määrättömästi aikaa teitä vahtia. 

Vierailija
95/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olisi tullut mieleenkään. meillä oli selkeät rajat joita tuli noudattaa. Me lapset kunnioitimme vanhempiamme ja tottelimme sitä mitä he sanoivat. Esim. mökillä ei lapsilla ollut laiturille mitään asiaa ilman vanhemman läsnäoloa, koska veteen voi hukkua jos siitä laiturilta tippuu. Näin meille sanottiin ja me uskoimme. Eipä siinä ollut muusta kyse, kuin kasvatuksesta, sanoisin...

Vierailija
96/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelmalapsi!

Vierailija
97/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi vanhempia syyttämään. Tuon ikäiset voi hyvinkin ulkoilla kotipihoilla ilman aikuista, eikä se tarvitse kuin yhden päähänpiston ja huonoa tuuria. Moni lapsi selviää luvattomilta teiltä ehjin nahoin, mutta joskus sitten käy näin. :( Kovasti voimia läheisille!

Vierailija
98/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi vanhempia syyttämään. Tuon ikäiset voi hyvinkin ulkoilla kotipihoilla ilman aikuista, eikä se tarvitse kuin yhden päähänpiston ja huonoa tuuria. Moni lapsi selviää luvattomilta teiltä ehjin nahoin, mutta joskus sitten käy näin. :( Kovasti voimia läheisille!

Kyllä tuo on vanhempien laiminlyönti. Ei sitä saa selitettyä muuksi.

Vierailija
99/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on vanhempien laiminlyönti. Ei sitä saa selitettyä muuksi.

Eli ekaluokkalaista ei saa päästää ilman aikuista ulos tai se on laiminlyönti? 

Vierailija
100/156 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä olisi tullut mieleenkään. meillä oli selkeät rajat joita tuli noudattaa. Me lapset kunnioitimme vanhempiamme ja tottelimme sitä mitä he sanoivat. Esim. mökillä ei lapsilla ollut laiturille mitään asiaa ilman vanhemman läsnäoloa, koska veteen voi hukkua jos siitä laiturilta tippuu. Näin meille sanottiin ja me uskoimme. Eipä siinä ollut muusta kyse, kuin kasvatuksesta, sanoisin...

Onpa jännä. Voi siis sulle olla vaikea ymmärtää että kaikki lapset ei ole ihan noin tottelevaisia. Voit toki väittää, että riippuu vain kasvatuksesta, mutta uskon että iso osa on myös lapsen omaa temperamenttia. Eikä se tarkoita että jos lapsi ei automaattisesti tottele jokaista vanhemman sanaa, että kyseessä olisi joku häirikkö, vaan jotkut ihan normaalit lapset saattaa jopa vähän kiinnostua siitä kielletystä asiasta. Eikös uhmaikä ja murrosikä ole ihan normaaliin kehitykseen kuuluvia vaiheita, joihin rajojen kokeilu olennaisesti liittyy. 

Itse olin moniin muihin verrattuna jopa kiltti lapsi, mutta kyllä siitä huolimatta joskus tuli tehtyä asioita jotka vanhemmat kielsi. Eikä vanhempani olleet mitenkään välinpitämättömiä tai huonoja kasvattajia. Kaikki sisarukseni ovat vieläkin hengissä, vaikka vanhemmat eivät olleet koko ajan käsivarren mitan päässä. 

Mitä tähän tapaukseen tulee, niin vahinkoja valitettavasti sattuu, eikä aina niitä vaaranpaikkoja edes hoksaa. En kyllä itse näe että miksi 6-vuotiasta ei voisi päästää yksin pihalle leikkimään jossain Mäntsälän OKT-alueella. Aina voi jotain sattua jos huono tuuri sattuu kohdalle, niin kuin nyt kävi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi