Pitääkö pienen lapsen yökyläillä?
Tunnen itseni oudoksi, kun meidän lapsi on 3,5v eikä ole koskaan ollut yökylässä. Tai ollaan siis vierailtu paljonkin yön yli perheen kanssa, mutta aina vanhemmat tai jompi kumpi mukana. Jotkut on kyllä ihmetelleet ettei lapsi ole vielä yksin ollut missään, esim joidenkin kavereiden lapset on yökyläilleet alle vuoden ikäisestä lähtien ja neuvola on huolissaan kun ei olla järjestetty parisuhdeaikaa. No mun mielestä meidän on nyt aika elää perhe-elämää, enkä koe tarvetta erikseen järjestää parisuhdeaikaa kun onhan sitä tässä kotonakin ja iltaisin joskus meillä on hoitaja. Muutenkin yksi aina hyvin nukkunut lapsi ei meitä nyt ole uuvuttanut että tarvittaisiin yön yli eroa lapsesta. Ajattelin että lapsi voisi mennä yökylään sitten kun hän itse siitä kiinnostuu. Joskus olen kysynyt haluaako lapsi mennä, niin vastaa että tulethan sinäkin sinne?
Miten teillä, milloin aloititte yökyläilyt?
Kommentit (24)
Joo ei tartte, meillä oli näitä "ekaa yötä" poissa kotoa olijoita myös armeijassa. Viikossa lähetettiin takaisin kotiin, kun touhusta ei yksinkertaisesti tullut yhtään mitään.
Meillä on lapsenlapsi ollut yökylässä n. 1-vuotiaasta alkaen, ensin yhden yön, parivuotiaana 2 yötä. Nyt 2,5-vuotiaana soittaa usein videopuheluita ja sanoo, että minä tulee mummolaan! Ja usein tuleekin.
Rippileireilläkin on lapsia jotka eivät koskaan ole ollut yökylässä, leireillä tms. (Omat lapset kyllä ihmettelivät sitä.)
Arvaappa kuinka vaikeeta se on jos ekaa kertaa on yökylässä joskus 5v. Ikävä on tunnissa ja sitten ajelette sänkypuuhat keskeyttäen lasta hakemaan kotiin. Tuttavalla tällainen tapaus. Meillä ollut pakon sanelemanakin (työmatkojen vuoksi) jo 1v eteenpäin 1-2 yötä mummojen luona useita kertoja vuodessa ja nyt 5v. oikein pyytää että voisko mennä ja olla 3 yötä.