Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyykö voimakasta murretta puhuva puhumaan yleiskieltä lainkaan?

Vierailija
05.10.2024 |

Tai jos on tietty tapa ääntää. Vai onko se murre juuttunut suuhun? Myös haastatteluissa voi olla murre. Ulkomaillakin on eri tapoja ääntää ja puhua. Turun murteeseen juuttuminen?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porilaiset ja kotkalaiset eivät ilmeisesti kykenee lausumaan esim. sadetakkia oikein, koska he itse kuvittelevat lausuvansa sen oikein.

Kotkassa puhuvat miä ja siä.

Mutta sekä Kotkassa että Porissa sanotaan sade-takki, kun oikeasti se pitäisi sanoa sadet-takki.

Hitto, oot muuten ihan oikeessa. 

Vierailija
22/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Niinistökään oppinut sanomaan tervetuloa vaan sanoi terve tuloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se murre sieltä usein kuuluu läpi, vaikka yleiskieltä puhuisi, jos on vahvana. Keskustelin helsinkiläisen (tai sellaiseksi luulemani) nuoren miehen kanssa työasioissa, mutta aina välillä lipsahti "tiadot" tai "hiano". Katsoin palaverin jälkeen LinkedInistä ja Tampereeltahan kaveri oli lähtöisin.

Ei siinä mitään vikaa, itsekin Tampereelta olen kotoisin, joten korva poimi tutun murteen piirteet yleiskielen alta. Mutta aika moni luulee puhuvansa aivan yleiskieltä virallisemmissa yhteyksissä, mutta murre kuuluu taustalla. Minusta saisi kuulua enemmänkin.

Vierailija
24/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin pystyy jos ei ole halua eikä ennen kaikkea tarvetta. Murre puskee läpi. Tunnen savolaisia jotka ovat asuneet pääkaupunkiseudulla kymmeniä vuosia ja silti puhuvat levveetä savvoo.

Se että tunnet  joitakin, ei tarkoita että KAIKKI  olisivat samanlaisia

Itse puhun savoa  omien kassa, mutta muuloin yleiskieltä, tietyissä tilanteissa  kirjakieltä. Osaan myös  muutakin murretta

Vierailija
25/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojammaalta voi lähtiä mutta pohojammaa ei lähäre ihimesestä eikä pohojammaalaaseksi voi muualta tullu tulla 

Vierailija
26/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Niinistökään oppinut sanomaan tervetuloa vaan sanoi terve tuloa. 

Mahtaako olla oppimisesta kiinni, tapa vaan. 😁 

Niinistö osaa myös muuta kuin suomenkieltä

Vierailija
27/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy, mutta tarkkakorvainen voi erottaa murteen samalla tavalla kuin vierasta kieltä puhuvan korostuksen.

Vierailija
28/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä se on?

Vierailija
29/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy. Muutimme pois voimakkaalta murrealueelta ollessani 9-vuotias. Koska uudella kotipaikkakunnalla jouduin kiusatuksi voimakkaan murteen vuoksi, opettelin puhumaan yleiskieltä. Vuosikymmenten varrella olen huomannut, että aina kun olen poissa kotoa, puhun yleiskieltä ja kotona omalle perheelle lapsuuteni murretta.

Vierailija
30/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy. Muutimme pois voimakkaalta murrealueelta ollessani 9-vuotias. Koska uudella kotipaikkakunnalla jouduin kiusatuksi voimakkaan murteen vuoksi, opettelin puhumaan yleiskieltä. Vuosikymmenten varrella olen huomannut, että aina kun olen poissa kotoa, puhun yleiskieltä ja kotona omalle perheelle lapsuuteni murretta.

Lisään vielä, että myös aina kun palaan vanhalle kotiseudulleni, murre tulee esiin myös muiden perheenjäsenten kanssa. 

Vierailija
31/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pystyy, koska useimmat oppivat sen jo pienenä televisiosta, lastenkirjoista yms.

Sitten on eri asia, osaako puhua jotain Helsingin seudun puhekieltä.

Vierailija
32/32 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie tokkiisa, kyllähän myö osattaan