Sinä pienituloinen joudut maksamaan itse hammasproteesisi
Jos sellainen tilanne tulee eteen että joudut hammasproteesit hommaamaan. Vain toimeentulotuella oleva saa ne ilmaiseksi. Ja hampaiden poisvetojen kanssa ne maksavat n 3000 euroa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mietit asioita jotka tapahtuvat ehkä joskus 70-80 vuotiaana? Mistä tiedät että edes elät niin vanhaksi, että hampaat lähtevät?
Jos tarkoitit mua, joka kirjoitin vanhusten hampaista, niin vastaanpa sulle, että taidat olla vähän höppänä. Just sellainen, joka sitten itkee kun jotain sattuu, jonka olis voinut helposti välttää.
Olen sairaanhoitaja ja hoidan päivittäin työssäni vanhuksia ja näen ja haistan ne mustat tyngät heidän suissaan. En voi tietää elänkö edes huomispäivään, mutta elämässä riskienhallinta kannattaa miettiä todennäköisyyksien mukaan. Todennäköisesti elän niin kauan, että omat hampaat ehtivät mennä huonoiksi, joten hankin tekarit tai poistatan takahampaat, jotka on vaikein puhdistaa.
Muutenkin työssäni näkee paljon asioita, joita olisi vähän kannattanut miettiä etukäteen, mutta eivät ole tämän ketjun aihe.
Sh:na tiedät varmasti mitä esim.paha bruksismi aiheuttaa hampaille. Purentakisko voidaan tehdä vain terveeseen suuhun, pienituloinen ei välttämättä saa suutaan terveeksi rahan puutteen takia, reikien paikkaaminen ei ole ilmaista. Kun pari on saatu paikattua, bruksismi edesauttaa jo kolmen muun syntymistä.
Joillain on myös syljessä bakteereja, jotka edesauttavat reikiintymistä. Sh ei ole hammashoitaja.
Minulla on rahaa jonka olen ansainnut osaamisella ja työnteolla eikä minua kiinnosta maksaa pummien hampaita.
Valiksen proteesit maksaa nokikolari, joten ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi hoitaa hampaansa itse. Eivät ne mikään ihmisoikeus ole.
Monet sairaudet tekevät huonoa hampaille. Esim. yleistynyt keliakia.
Aina ei ole suussa edes tarpeeksi pysyviä hampaita. Jos olisin nuorempana tajunnut, olisi minun kannattanut vetää maitohammas alaikäisenä itse irti, ettei olisi tarvinnut omalla kustannuksella korjauttaa aikuisena.
Omien lapsieni hampaat ovat hyvässä kunnossa, mutta minun 1960-luvulla syntyneen hampaiden hoitoa lapsena eivät vanhempani huolehtineet. Amalgaamipaikkoja riittää. Aikuisiällä ei ole reikiä tullut, mutta eipä se tilannetta paljon auta.
Tässä vastaus sille, joka ihmetteli miten ihmisten hampaat voivat olla niin huonossa kunnossa.
Jos sanoisi olevansa Susitherian saikohan ilmaiseksi sudenhampaat?