Sinä pienituloinen joudut maksamaan itse hammasproteesisi
Jos sellainen tilanne tulee eteen että joudut hammasproteesit hommaamaan. Vain toimeentulotuella oleva saa ne ilmaiseksi. Ja hampaiden poisvetojen kanssa ne maksavat n 3000 euroa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mutta sukupuolenkorjaushoidon saa ihan vaan pyytämällä eikä maksa mitään.
Todellakin "korjaushoidon".
No ajatelkaa positiivisesti. Vanhoina teillä on ikenet tai tekarit. Paljon helpommat hoitaa kuin omat, hyvätkin hampaat. Vanhukset ei paljon anna hampaita pestä eikä hoitajat oikein ehdikään. Miettikää, kun ne omat hampaat alkaa mädäntyä suuhun, niitä ei pestä, muistisairas ei anna hoitaa eikä ole enää nukutuskelpoinenkaan sydänsairauksien vuoksi. Eikä pelkkä peseminen täysin reikiä estä.
Jo suun haju on ihan hirveä ja uskoisin että moni vanhus on aggressiivinen pelkästään kipeiden hampaiden vuoksi.
Ne ihan vanhimmat vanhukset on helppoja, tekarit vaan kuppiin yöksi. Eikä niiden pesemisestä tarvitse tapella. Tästä vois tulevat sukupolvet ottaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaita kyllä iloisesti vedetään pois toimeentulotukiasiakkailta, mutta mitään tilalle ei makseta eikä koskaan ole maksettu.
Miksi vtussa et hoida hampaitasi? Onko harja ja lankain liian iso investointi ja pois pirimäärärahasta?
Harja ja lankain varmasti auttaa tapaturmaisesti vaurioituneisiin hampaisiin, kunhan muistaa harjata ja langata tarpeeksi usein.
Ap:n ongelma ei ole pienituloisuus vaan pieniälyisyys.
Ja hyvätuloiset saavat ilmaiseksi? Niinhän sä sanoit.
Tiedätkö että et tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään. Ai miksikö? Siksi, että et ole elänyt sitä päivääkään.
Mulle tehtiin proteesit yksityisellä hyvällä hteknikolla.
Tt-tuki maksoi laskun. Menetin hampaani sairauden myötä. Sitä ennen oli hyvät omat hampaat, joita myös hoidin.
Miksi mietit asioita jotka tapahtuvat ehkä joskus 70-80 vuotiaana? Mistä tiedät että edes elät niin vanhaksi, että hampaat lähtevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaita kyllä iloisesti vedetään pois toimeentulotukiasiakkailta, mutta mitään tilalle ei makseta eikä koskaan ole maksettu.
Miksi vtussa et hoida hampaitasi? Onko harja ja lankain liian iso investointi ja pois pirimäärärahasta?
Jos piriä vetää säännöllisesti niin se on bye bye hampaille.
Miten mun mummoilla ja papoilla oli aikoinaan varaa laitattaa jo nuorena tekarit vaikka he oli pientilallisia ja pienituloisia? Enkä muutenkaan tiedä sen sukupolven ihmisistä ketään harvahammasta, on omat tai tekarit.
Karkit rikkoo hampaan pinnan kun kauan jauhaa. Nykyään on muumaalaisia hammashoidossa eikä osa osaa juurihoitoa mikä tarkoittaa että revitään pois tai paikataan tulehtuneen päälle ilman hoitoa. Lohkeamia ei korjata ei ole koulutusta. Haljennut vedetään pois kiitos maahanmuuttaneet tätä teette. Ette osaa korjata / halua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mietit asioita jotka tapahtuvat ehkä joskus 70-80 vuotiaana? Mistä tiedät että edes elät niin vanhaksi, että hampaat lähtevät?
Jos tarkoitit mua, joka kirjoitin vanhusten hampaista, niin vastaanpa sulle, että taidat olla vähän höppänä. Just sellainen, joka sitten itkee kun jotain sattuu, jonka olis voinut helposti välttää.
Olen sairaanhoitaja ja hoidan päivittäin työssäni vanhuksia ja näen ja haistan ne mustat tyngät heidän suissaan. En voi tietää elänkö edes huomispäivään, mutta elämässä riskienhallinta kannattaa miettiä todennäköisyyksien mukaan. Todennäköisesti elän niin kauan, että omat hampaat ehtivät mennä huonoiksi, joten hankin tekarit tai poistatan takahampaat, jotka on vaikein puhdistaa.
Muutenkin työssäni näkee paljon asioita, joita olisi vähän kannattanut miettiä etukäteen, mutta eivät ole tämän ketjun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Lampaita vailla hampaita te olette muutenkin. Täysiä mätäpätiä. Osa kapisia yyhho lunttuja, osa alkoholisoituneita työn vieroksujia, läskejä paskoja joista ei ole niin yhtään mihinkään muuhun kuin valittamaan kun TUET laskee. Monttu metsän reunaan, teidät siihen riviin.. laukaus ja kuutio multaa päälle. Thats it!
Mitä enemmän teiltä otetaan pois sitä parempi meille kunnon ihmisille.
OK, Riikka. Mutta nyt on päivän ruutulaiteaika käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on terveet hampaat. Oon ihan itse pessyt niitä.
Hampaat voi menettää vaikka tapaturmassa esim. kaatumalla tai työtehtävissä esim. asiakas vetää turpaan ja hammas lähtee irti.
Mulla on kattava tapaturmavakuutus, samoin työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi hoitaa hampaansa itse. Eivät ne mikään ihmisoikeus ole.
Entä, jos hammastuhoja ei ole aiheuttanut itse? Minä olin vauvasta koulun alkuun asti hoidossa mummollani, joka tarjoili sokerivettä tuttipullosta itkevällä vauvalle, myöhemmin omassa suussaan pureskeltua kiinteää ruokaa. Äitini oli yrittänyt neuvoa mummoa, mutta ei auttanut. Tämä 70-luvulla.
Nyt 7 hammasta poistettu, useimmat muut juurihoidettu, siis lyhytikäisiä nekin. Koko suun implantteihin ei ole varaa, varmaan tekarit seuraava vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harja ja lankain varmasti auttaa tapaturmaisesti vaurioituneisiin hampaisiin, kunhan muistaa harjata ja langata tarpeeksi usein.
Etkö ole ikinä kuullut vakuutuksista?
Vierailija kirjoitti:
Mutta sukupuolenkorjaushoidon saa ihan vaan pyytämällä eikä maksa mitään.
Jep. Ja samoin hedelmöityshoitoja tehdään julkisin varoin yksinäisille ja kaksinaisille naisille vaikka siinä ei ole kyse sairauden hoidosta. Sen sijaan esim. hvetin kalliita silmälaseja saa likinäköisenä olla jatkuvasti ostamassa uusia, monitehoina 1000€ kerta ja parin vuoden päästä taas uudet. Itse ne aina maksettava. Pääasia että verovaroin pääsee hedelmöittymään vaikka sen voisi hoitaa itse ihan ilmaiseksikin.
2013 mulle molemmat proteesit maksoi 800 euroa, pohjustus muutaman vuoden kuluttua 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on terveet hampaat. Oon ihan itse pessyt niitä.
Hampaat voi menettää vaikka tapaturmassa esim. kaatumalla tai työtehtävissä esim. asiakas vetää turpaan ja hammas lähtee irti.
No työtehtävässä irronneen hampaan korvaakin työnantajan vakuutus. Se kun on työtapaturma.
2 kertaa päivässä huolellinen harjaus fluorihammastahnalla ja korkeintaan 5 happohyökkäystä päivässä. Vain harvoin makeita tai happamia juomia. Näin pysyy hampaat kunnossa mahdollisimman pitkään.
Luulisi että noissa tilanteissa on oikeus vaatia vahingonkorvausta turman aiheuttajalta.