Mies ei tee oma-aloitteisesti kotitöitä ja valittaa kotitöistä - miten ratkaista tämä tilanne?
Heti alkuun: mieheni kyllä tekee kotityöt, kun erikseen käskee, mutta oma-aloitteisesti ei niitä tee. Mies myös valittaa, että meillä on kotitöitä liikaa. Mielestäni minulla ei ole mitenkään "korkeat odotukset" kotitöiden suhteen: kotona on syytä olla ruoka-aikaan ruokaa (joko valmista tai itsetehtyä), kaupassa käydään ennen kuin jääkaapissa näkyy valo ja tiskikone pyörii kerran päivässä tai joka toinen päivä. Pyykkiä pestään meidän lapsiperheessä pari koneellista viikossa (minä ripustan märät pyykit ja laskostan kuivat aina). Roskat viedään kun roskikset on täynnä (mies vie). Imurointi on noin kerran viikkoon ja lakanat vaihdetaan n. 1,5 viikon välein. Pihatöitä ei nykyisessä kodissa ole, autoon ei liity isoja huoltotoimenpiteitä, renkaiden vaihto on kahdesti vuodessa. Lapsen kanssa kerätään lelut päivän päätteeksi omille paikoilleen. Minä hoidan kaiken metatyön yms lapsen vaatteisiin ja muuhun arkiseen liittyen.
Minua on alkanut väsyttää, että mies valittaa kotitöistä eikä tee oma-aloitteisesti kotitöitä, vaan joudun aina käskemään. En jaksaisi joka päivä kuulla sitä "äh, taasko pitää pyykätä, juujuukohta ja älä viitsi valittaa" marinaa. Mies puolestaan turhautuu siitä, että sanon ihan neutraalilla äänensävyllä "muistathan viedä roskat/laittaa pyykit koneeseen/tyhjentää tiskikoneen" tms. Mies ei kuitenkaan itse hoksaa tehdä noita kotitöitä eli en voi senkään varaan laskea, että kotityöt tulisivat tehdyksi. Mies yleensä lykkää kotityöt mahdollisimman myöhään iltaan eli haluaa viettää vapaa-aikansa ensin. Sitten joskus iltakymmenen jälkeen olisi viemässä niitä roskia ja tyhjentämässä tiskikonetta, kun yrittäisin nukkua. Ärtyneenä mies saattaa myös hoitaa kotityön huonosti. Aika tavallista on, että mies latoo astiat ja aterimet tiskikoneeseen niin tiiviisti, etteivät ne tule puhtaaksi. Sitten joudun järjestelemään astiat ja aterimet ja pesemään tiskit uudestaan. Sitten kun huomautan asiasta, niin turhautuu. Lapsi alkaa olla sen ikäinen, että ymmärtää jo meidän vanhempien tekemisten päälle. En haluaisi, että muutaman vuoden päästä lapsi vastaa näihin "noniin, nyt siivotaan lelut paikoilleen" kehotuksiin, että juujuukohta ja sitten asia ei ikinä tapahdu.
Ja kun joku kysyy, eikö tämä puoli tullut miehestä esiin ennen lapsen syntymää. Ei. Kahden aikuisen kerrostalokaksiossa oli vähän hommaa, aikuisten ruokailuista huolehtiminen oli ihan eri juttu kuin lapsen ja pyykkiä pestiin vähemmän. Kotitöiden määrä on siis kasvanut aiempaan verrattuna, mutta mielestäni kotitöiden määrä on nykyään paljon pienempi kuin vauva-aikana. Mies on muissa asioissa fiksu, mutta tässä kotityöasiassa ollaan aivan eri sivulla.
Kommentit (85)
Jaatte kotityöt puoliksi, ja jos mies haluaa asua kuin hotellissa, niin maksaa ulkoistamastaan työstä tuntihinnan mukaan.
Nää on just näitä tilanteita että kun leikataan 5-15 vuoden päähän niin mies selittää silmät ymmyrkäisinä että en ymmärrä miksi se lähti. Ei mitään varoitusta. Meni niin hyvin.
Meillä minä täytän koneet ja laitan ne päälle ja mies tyhjentää. Näin pyykit ja tiskit tulee pestyä ajallaan, oikein ja toivotulla tuloksella, nämä kotityöt ovat 50/50 ja molemmat tyytyväisiä. Mies ei ole laiska, typerä eikä kyvytön, vaan adhd.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaa omaan asuntoon tai alkaa maksamaan sinulle johtajan palkkiota. Miten sitten jaattekaan perheessänne vastuut ja palkkiot
Lähtökohtaisesti voisitte kyllä ihan itse ratkoa nämä parisuhdeongelmanne: meillä sinkuilla ei niitä ole, niin tuntuu vähän absurdilta että parisuhteilijat ovat jatkuvasti kuormittamassa sinkkuja itse aiheutetuilla ongelmillaan
Minua huvittaa kovasti, kun sinkut viihtyvät vauva-nimisellä keskustelupalstalla ja korostavat aina olevansa sinkkuja. Eikö teille löydy mitään muuta palstaa?
Tämä on Aihe vapaa -niminen keskustelupalsta, jota hostaa Vauva-niminen lehti, siitä tulee osoite selainpalkkiin. Ymmärrätkö?
Tämä palsta on irronnut Vauva-lehdestä jo ajat sitten.
Ja todellisuudesta...
-eri
Tää on ihana! Yksi kunnon nauru piristää päivää kummasti :)