Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei tee oma-aloitteisesti kotitöitä ja valittaa kotitöistä - miten ratkaista tämä tilanne?

Vierailija
05.10.2024 |

Heti alkuun: mieheni kyllä tekee kotityöt, kun erikseen käskee, mutta oma-aloitteisesti ei niitä tee. Mies myös valittaa, että meillä on kotitöitä liikaa. Mielestäni minulla ei ole mitenkään "korkeat odotukset" kotitöiden suhteen: kotona on syytä olla ruoka-aikaan ruokaa (joko valmista tai itsetehtyä), kaupassa käydään ennen kuin jääkaapissa näkyy valo ja tiskikone pyörii kerran päivässä tai joka toinen päivä. Pyykkiä pestään meidän lapsiperheessä pari koneellista viikossa (minä ripustan märät pyykit ja laskostan kuivat aina). Roskat viedään kun roskikset on täynnä (mies vie). Imurointi on noin kerran viikkoon ja lakanat vaihdetaan n. 1,5 viikon välein. Pihatöitä ei nykyisessä kodissa ole, autoon ei liity isoja huoltotoimenpiteitä, renkaiden vaihto on kahdesti vuodessa. Lapsen kanssa kerätään lelut päivän päätteeksi omille paikoilleen. Minä hoidan kaiken metatyön yms lapsen vaatteisiin ja muuhun arkiseen liittyen.

Minua on alkanut väsyttää, että mies valittaa kotitöistä eikä tee oma-aloitteisesti kotitöitä, vaan joudun aina käskemään. En jaksaisi joka päivä kuulla sitä "äh, taasko pitää pyykätä, juujuukohta ja älä viitsi valittaa" marinaa. Mies puolestaan turhautuu siitä, että sanon ihan neutraalilla äänensävyllä "muistathan viedä roskat/laittaa pyykit koneeseen/tyhjentää tiskikoneen" tms. Mies ei kuitenkaan itse hoksaa tehdä noita kotitöitä eli en voi senkään varaan laskea, että kotityöt tulisivat tehdyksi. Mies yleensä lykkää kotityöt mahdollisimman myöhään iltaan eli haluaa viettää vapaa-aikansa ensin. Sitten joskus iltakymmenen jälkeen olisi viemässä niitä roskia ja tyhjentämässä tiskikonetta, kun yrittäisin nukkua. Ärtyneenä mies saattaa myös hoitaa kotityön huonosti. Aika tavallista on, että mies latoo astiat ja aterimet tiskikoneeseen niin tiiviisti, etteivät ne tule puhtaaksi. Sitten joudun järjestelemään astiat ja aterimet ja pesemään tiskit uudestaan. Sitten kun huomautan asiasta, niin turhautuu. Lapsi alkaa olla sen ikäinen, että ymmärtää jo meidän vanhempien tekemisten päälle. En haluaisi, että muutaman vuoden päästä lapsi vastaa näihin "noniin, nyt siivotaan lelut paikoilleen" kehotuksiin, että juujuukohta ja sitten asia ei ikinä tapahdu.

Ja kun joku kysyy, eikö tämä puoli tullut miehestä esiin ennen lapsen syntymää. Ei. Kahden aikuisen kerrostalokaksiossa oli vähän hommaa, aikuisten ruokailuista huolehtiminen oli ihan eri juttu kuin lapsen ja pyykkiä pestiin vähemmän. Kotitöiden määrä on siis kasvanut aiempaan verrattuna, mutta mielestäni kotitöiden määrä on nykyään paljon pienempi kuin vauva-aikana. Mies on muissa asioissa fiksu, mutta tässä kotityöasiassa ollaan aivan eri sivulla.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen imperatiivimuodossa vetäytymään kyseisestä sorkkaeläinnisäkkäästä!

Vierailija
42/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikin olet sitä mieltä että miehesi pitää tehdä ne työt juuri sillä tavalla ja juuri siihen aikaan kun sinä haluat? 

Eli on ok jättää nuo hommat kokonaan tekemättä?

Ap:han sanoi että mies alkaa tekee niitä iltakymmeneltä, mutta rouvalle se ei sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikin olet sitä mieltä että miehesi pitää tehdä ne työt juuri sillä tavalla ja juuri siihen aikaan kun sinä haluat? 

Ap:han sanoi että mies alkaa tekee niitä iltakymmeneltä, mutta rouvalle se ei sovi.

Koska häiritsee muiden unta.

Vierailija
44/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies raataa töissä 40h per viikko ja maksaa kaiken,  nainen kotona makoilee sohvalla ja vähä leikkii lapsen kans välillä.

Lopeta trollailu. Suurin osa (72%) naisista on työelämässä Suomessa, eli hyvin todennäköisesti myös AP. 

Jep. Meillä minä olen se, joka on työelämässä ja myös hoidan liki kaikki normi kotityöt töitten päälle. Osallistun myös niihin kotitöihin, joita mies tekee pihalla. Että revi siitä.

Vierailija
45/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petä sitä 😁 näin mä tein. Itsepä aiheutti. 

Vierailija
46/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Kumpikin ollaan 100 % töissä, minulla pidemmät työpäivät työmatkojen takia. Maksetaan kaikki puoliksi, tienataan saman verran. Meidän palkoilla ei ole siivoojaan varaa.

Ap

Voit antaa vaihtoehdon: maksetaan siivoojavsi tehdään itse tasapuolisesti. Anna miehesi valita.

Jos ei oo varaa siivoojaan niin kas! Valibtahan on hänelle helppo.

Vierailija
47/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tykkää tehdä niitä yöllä, niin antaa tehdä. Ei voi olettaa, että toisen pitää elää samassa rytmissä kuin itse. Korvatulpat on keksitty.

Vierailija
48/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tykkää tehdä niitä yöllä, niin antaa tehdä. Ei voi olettaa, että toisen pitää elää samassa rytmissä kuin itse. Korvatulpat on keksitty.

Ei perheellisenä voi ajatella noin.

Vierailija
49/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei pysty nukkumaan korvatulpat korvissa. Pitää pysyä sinkkuna, jos ei osaa kunnioittaa muiden unta. Valvoa saa, mutta ei möykätä.

Vierailija
50/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perheellisenä voi ajatella noin.

Ja minkä ihmeen takia ei voi? 

Vierailija
51/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei pysty nukkumaan korvatulpat korvissa. Pitää pysyä sinkkuna, jos ei osaa kunnioittaa muiden unta. Valvoa saa, mutta ei möykätä.

Roskien vienti ja tiskien hoitaminen ei ole möykkäämistä

Vierailija
52/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin joululahjaksi kotitalouskurssin.

Vierailija
53/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee itse asiassa kotitöitä kun me muut nukutaan. Tämä ei tietenkään toimi liian pienessä asunnossa, ja minä en melkein herää vaikka pommi räjähtäisi vieressä. :D 

Vierailija
54/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää pysyä sinkkuna, jos ei ymmärrä, että ei voi vaatia toista elämään oman pillin mukaisesti. Mietipä miltä itsestäsi tuntuisi, jos toinen on koko ajan naputtamasta mitä pitää tehdä, millä tavalla ja mihin aikaan.

Vierailija
55/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies tekee kotitöitä eikä tarvitse käskeä. Mies pesee omat vaatteet ja imuroikin kyllä kiitettävän usein. Keittiö on aina puhdas ja ja se pitää siivota ja tiskit tiskata aina ruokailin jälkeen. Mieheni on siitä tarkka että keittiö on aina puhdas.

Vierailija
56/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilliset asunnot lähekkäin ja lapset viikko-viikko. 

Vierailija
57/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mies tekee kotitöitä eikä tarvitse käskeä. Mies pesee omat vaatteet ja imuroikin kyllä kiitettävän usein. Keittiö on aina puhdas ja ja se pitää siivota ja tiskit tiskata aina ruokailin jälkeen. Mieheni on siitä tarkka että keittiö on aina puhdas.

Miksei pese samalla muitakin vaatteita? Vain omansa? 

Vierailija
58/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilliset asunnot lähekkäin ja lapset viikko-viikko. 

Meillä siis muutimme erilleen niin, että kummallakin on oma asunto. Mies ei oikein halua olla omassaan, vaan viettää aikaa minun asunnossani. Hän ajatteli silti vielä pitkään, että pyykkinsäkin hoituisi minun pesemänäni, vaikka hänellä oli jo omakin asunto... Piti olla tiukkana, että hänen täytyy alkaa pestä pyykit itse siellä omassa kodissaan.

Vierailija
59/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei pysty nukkumaan korvatulpat korvissa. Pitää pysyä sinkkuna, jos ei osaa kunnioitta

Roskien vienti ja tiskien hoitaminen ei ole möykkäämistä

Kyllä ulko-ovi kolahtaa ja astiat kolisevat.

Vierailija
60/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites siivoojan palkkausvaikka edes kolmen viikon välein? Vaihtaa lakanatkin.