Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei tee oma-aloitteisesti kotitöitä ja valittaa kotitöistä - miten ratkaista tämä tilanne?

Vierailija
05.10.2024 |

Heti alkuun: mieheni kyllä tekee kotityöt, kun erikseen käskee, mutta oma-aloitteisesti ei niitä tee. Mies myös valittaa, että meillä on kotitöitä liikaa. Mielestäni minulla ei ole mitenkään "korkeat odotukset" kotitöiden suhteen: kotona on syytä olla ruoka-aikaan ruokaa (joko valmista tai itsetehtyä), kaupassa käydään ennen kuin jääkaapissa näkyy valo ja tiskikone pyörii kerran päivässä tai joka toinen päivä. Pyykkiä pestään meidän lapsiperheessä pari koneellista viikossa (minä ripustan märät pyykit ja laskostan kuivat aina). Roskat viedään kun roskikset on täynnä (mies vie). Imurointi on noin kerran viikkoon ja lakanat vaihdetaan n. 1,5 viikon välein. Pihatöitä ei nykyisessä kodissa ole, autoon ei liity isoja huoltotoimenpiteitä, renkaiden vaihto on kahdesti vuodessa. Lapsen kanssa kerätään lelut päivän päätteeksi omille paikoilleen. Minä hoidan kaiken metatyön yms lapsen vaatteisiin ja muuhun arkiseen liittyen.

Minua on alkanut väsyttää, että mies valittaa kotitöistä eikä tee oma-aloitteisesti kotitöitä, vaan joudun aina käskemään. En jaksaisi joka päivä kuulla sitä "äh, taasko pitää pyykätä, juujuukohta ja älä viitsi valittaa" marinaa. Mies puolestaan turhautuu siitä, että sanon ihan neutraalilla äänensävyllä "muistathan viedä roskat/laittaa pyykit koneeseen/tyhjentää tiskikoneen" tms. Mies ei kuitenkaan itse hoksaa tehdä noita kotitöitä eli en voi senkään varaan laskea, että kotityöt tulisivat tehdyksi. Mies yleensä lykkää kotityöt mahdollisimman myöhään iltaan eli haluaa viettää vapaa-aikansa ensin. Sitten joskus iltakymmenen jälkeen olisi viemässä niitä roskia ja tyhjentämässä tiskikonetta, kun yrittäisin nukkua. Ärtyneenä mies saattaa myös hoitaa kotityön huonosti. Aika tavallista on, että mies latoo astiat ja aterimet tiskikoneeseen niin tiiviisti, etteivät ne tule puhtaaksi. Sitten joudun järjestelemään astiat ja aterimet ja pesemään tiskit uudestaan. Sitten kun huomautan asiasta, niin turhautuu. Lapsi alkaa olla sen ikäinen, että ymmärtää jo meidän vanhempien tekemisten päälle. En haluaisi, että muutaman vuoden päästä lapsi vastaa näihin "noniin, nyt siivotaan lelut paikoilleen" kehotuksiin, että juujuukohta ja sitten asia ei ikinä tapahdu.

Ja kun joku kysyy, eikö tämä puoli tullut miehestä esiin ennen lapsen syntymää. Ei. Kahden aikuisen kerrostalokaksiossa oli vähän hommaa, aikuisten ruokailuista huolehtiminen oli ihan eri juttu kuin lapsen ja pyykkiä pestiin vähemmän. Kotitöiden määrä on siis kasvanut aiempaan verrattuna, mutta mielestäni kotitöiden määrä on nykyään paljon pienempi kuin vauva-aikana. Mies on muissa asioissa fiksu, mutta tässä kotityöasiassa ollaan aivan eri sivulla.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikin olet sitä mieltä että miehesi pitää tehdä ne työt juuri sillä tavalla ja juuri siihen aikaan kun sinä haluat? 

Eli on ok jättää nuo hommat kokonaan tekemättä?

Ap:han sanoi että mies alkaa tekee niitä iltakymmeneltä, mutta rouvalle se ei sovi.

Koska häiritsee muiden unta.

Jos hän tykkää tehdä niitä yöllä, niin antaa tehdä. Ei voi olettaa, että toisen pitää elää samassa rytmissä kuin itse. Korvatulpat on keksitty.

Ei perheellisenä voi ajatella noin.

Ja minkä ihmeen takia ei voi?&nb

Lapsille on erityisesti annettava nukkumisrauha. Ja väsyneellä puolisolle. Lapsiperhe-elämä väsyttää.

Vierailija
62/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrkkää sille nenän eteen sapuska seuraavan kerran niistä likaisista astioista ja jos valittaa, niin hymyilet vaan iloisesti ja sanot, että "Sinähän pesit nämä eli ne ovat puhtaita".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti parempaa keinoa en keksi kuin keskustelun. Omassa perheessäni ei ole kuin me aikuiset vain, joten kotitöiden määrä on varmasti pienempi kuin teillä, mutta sovittelemista niissäkin on ollut. Meillä on asetelma vain toisin päin siinä mielessä, että mies on tarkempi siisteydestä kuin minä. Yhteenmuuttaessa sovittiin pelisäännöt, joilla on menty jo reilut 10 vuotta. Niihin kuuluu viikkosiivous, joka tehdään yhdessä ja sovittuna aikana, vie puoli tuntia. Kumpikin raivaa omat jälkensä ja muutenkin hoidetaan asiat yhdessä niin, että ei tarvitse nalkuttaa tai huomautella kertaa enempää. Ja taustalla on tosiaan se aikanaan käyty keskustelu, että kumpikaan meistä ei ole vapaamatkustaja eikä äiti/isä toiselle JA yhdessä ollaan sovittu eli määritelty jollain tavalla taso, miten meillä nämä hoidetaan. Ei esimerkiksi woltata ruokaa kovin usein tai käydä kaupassa kuin pari kertaa viikossa, eli yritetään ennakoida. Että yhteinen elämä olisi mahdollisimman kivaa. 

Vierailija
64/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa lievästi tyypiltä, joka tekee hommat tahallaan huonosti. Se jos mies "turhautuu" kun sille näyttää koneessa likaiseksi jääneet aterimet, on aika huono merkki. Mutta miksi ihmeessä peset miehen pyykkejä tai teet yhtään mitään mikä vaikuttaa suoraan ja vain mieheesi? Jos hän ei näe arvoa siinä että koti ja perhe hoidetaan tasavertaisina aikuisina yhdessä, miksi ihmeessä huolehdit hänestä kuin lapsesta? Itse varmaan kysyisin, että haluaisiko hän mielummin asua yksin jossain muualla kuin meidän kanssa. Jos kerta yhteiseen talouteen osallistuminen ei kiinnosta. Saattaisin jopa pyytää muuttamaan jonnekin muualle ainakin vähäksi aikaa, jotta hän voisi rauhassa miettiä mitä elämältään haluaa.

Vierailija
65/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies raataa töissä 40h per viikko ja maksaa kaiken,  nainen kotona makoilee sohvalla ja vähä leikkii lapsen kans välillä.

Lopeta trollailu. Suurin osa (72%) naisista on työelämässä Suomessa, eli hyvin todennäköisesti myös AP. 

Tutkimusten mukaan naiset viettävät 98% työajastaan netissä. Sen tajuaa jokainen, joka vierailee tällä palstalla satunnaisesti, että samat naiset ovat poissa ainoastaan työmatkojen ajan, jos silloinkaan.

Vierailija
66/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pitää sinua itsestäänselvyytenä, eikä arvosta.

Vierailija
67/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä AdHD mies tekee kaiken.

Aamulla toi polttopuita, latoi ne varastoon. Vei kuorman oksia lajittelupisteelle, toi tullessa kuorman kivituhkaa.

Kävi paluureissulla samalla ruokakaupassa, teki lohikeittoa lounaaksi, lähti harrastamaan. Tuli kotiin siivosi talon, kokkasi kiusausta, siivosi keittiössä jäljet ja lämmitti saunan.

Vierailija
68/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttais asiaa jos kotitöiden tekemisestä sais seksipalkinnon.Muuten vaikea motivoitua

Vierailija
69/74 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja ei todellakaan ole mikään ratkaisu. Meillä on käynyt kerran kuussa, ja se auttaa kyllä ehkä viikoksi imuroinnin ja pälynpyyhinnän suhteen, mutta ennen sitä on saatava kaikki tavarat paikoilleen. Se on yllättävän stressaavaa, jos on yhtään taipumusta kertyä tavaroita pöydille ja lattiallr.

Lisäksi siivooja poistaa nolla prosenttia esimerkiksi päivittäisen ruoanlaiton, tiskaamisen ja pyykinpesun tarpeesta tai lapEn tavaroista huolehtimisesta.

Vierailija
70/74 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotka ei halua siivota kotona, palkkaa siivoojan. Näin tehtiin meillä. Mies maksaa, joka toinen vko käy ja tekee ihan perusviikkosiivouksen. Minä siivoon sitten joka toinen viikko itse. 

Vierailija
71/74 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet vain oman osuutesi. Et vaadi, et nalkuta vaan annat olla. Tiskaat oman kuppisi, peset omat pyykkisi, vaihdat omat lakanasi. Niin, mies tietenkin suuttuu ja ryhtyy etsimään ahkerampaa kotiapulaista. Sitähän sinä pelkäät etkä siksi uskalla tehdä noin.

Vierailija
72/74 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei kuulosta kovin lupaavalta muutoksen suhteen tuo miehesi asenne ja käytös. Olen aiemmin ollut parisuhteessa miehen kanssa joka käyttäytyi hyvin samantapaisesti, ja lopulta kun keskusteluyritykset ja jatkuva muistuttelu/kauniisti pyytäminen ja lopulta "nalkuttaminen" eivät johtaneet mihinkään, lopetin vaan kaiken. Kävin kaupassa itselleni, pesin omat pyykkini, elin siis kuin kämppiksen kanssa. Tästä hän turhautui, kun jääkaappi ei yhtäkkiä täyttynytkään itsestään eikä ollutkaan valmista ruokaa tarjolla, ja lopulta tämä eripuraisuus kodinhoitoon liittyen johti eroon. Hassun pieneltä tuntuva asia omasta mielestäni muuten toimivassa suhteessa, mutta kyllähän se heijastelee suuresti toisen kunnioitusta ja arvostusta sinua ja suhdetta kohtaan, että kuinka paljon on valmis tulemaan vastaan yhteisissä asioissa.

Nykyisessä suhteessani hoidan itse paljon kotitöitä, mutta se johtuu siitä että teen kotoa käsin töitä ja kumppanillani on pitkiä työpäiviä, joten olen itse sanonut että mielelläni hoidan askareita työpäivieni aikana tauoilla, kun se ei minua kuormita. Lisäksi olen aika tarkka siisteydestä, joten senkin vuoksi teen mielelläni askareita itse. Ja tärkeä ero tässä suhteessa aiempaan parisuhteeseeni verraten on se, että TIEDÄN että nykyinen kumppanini tekisi valittamatta enemmän askareita, jos niin toivoisin. Aina jos ehdotan muutoksia kodinhoitoon liittyviin asioihin, hän mukisematta sen hyväksyy ja toimii kuten toivon eikä protestoi ja kiukuttele kuin teini-ikäinen. Tässä suhteessa minulla ei ole olo, että minua käytetään hyväksi ja toinen on vapaamatkustaja.

Eli kehottaisin miettimään tarkasti, että onko sinulla kunnioitettu ja arvostettu olo, ja oletteko kumpikin suhteessanne valmiita joustamaan yhtä paljon jotta saatte suhteenne toimimaan, vai tapahtuuko se toisen hyvinvoinnin kustannuksella?

Vierailija
73/74 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaa omaan asuntoon tai alkaa maksamaan sinulle johtajan palkkiota. Miten sitten jaattekaan perheessänne vastuut ja palkkiot

Lähtökohtaisesti voisitte kyllä ihan itse ratkoa nämä parisuhdeongelmanne: meillä sinkuilla ei niitä ole, niin tuntuu vähän absurdilta että parisuhteilijat ovat jatkuvasti kuormittamassa sinkkuja itse aiheutetuilla ongelmillaan

Minua huvittaa kovasti, kun sinkut viihtyvät vauva-nimisellä keskustelupalstalla ja korostavat aina olevansa sinkkuja. Eikö teille löydy mitään muuta palstaa?

Vierailija
74/74 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikin olet sitä mieltä että miehesi pitää tehdä ne työt juuri sillä tavalla ja juuri siihen aikaan kun sinä haluat? 

Eli on ok jättää nuo hommat kokonaan tekemättä?

Ap:han sanoi että mies alkaa tekee niitä iltakymmeneltä, mutta rouvalle se ei sovi.

Ap ei kertonut, että mies tekisi iltatyötä, joten pitäähän hänenkin nukkua yöt. Vai miten vähällä unella mies pärjää?