Miksi ihmiset, etenkin vanhukset, tuijottavat?
Onko oikeasti niin tylsää, että pitää kiinteästi tuijottaa vieraita ihmisiä? Usein jopa kun vastaa katseella ja tuijottaa pitkään takaisin, niin silti edelleen jatkavat kääntämättä päätään pois. Ovatko valot jotenkin pois päältä näillä ihmisillä?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Auta armias, jos vastassa on vammainen.
Voin vain kuvitella. Itse olen ihan tavallisen näköinen ihminen. Ei räikeää tyyliä, tatskoja tai mitä tahansa muuta mitä jotkut saattaisivat äimistellä. Mutta silti näitä tapauksia tulee vastaan. Äskenkin olin tamppaamassa mattoja pihalla ja vanhuksia alkoi kerääntymään tuijottelemaan. Oli ilmeisesti kiinnostava tapahtuma. :D -ap
Näkö voi olla heikko, yrittää hahmottaa mitä näkee. Toinen vaihtoehto on kasvatus, ihmisiä pyrittiin ennen katsomaan silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Näkö voi olla heikko, yrittää hahmottaa mitä näkee. Toinen vaihtoehto on kasvatus, ihmisiä pyrittiin ennen katsomaan silmiin.
Mitä tekemistä silmiin katsomisella on asian kanssa?
Näkö huononee iän myötä. Tulet huomaamaan itsekin.
Mä en nyt ymmärrä jos tuijottaa pitkään takas,nii miks sen toisen tuijotus ihmetyttää? Miks sä tuijotat pitkään takas? Hä? Valothan ne on sultakin pois.
Mä tuijottelen myös, yleensä vaan ns kaukaisuuteen ja täysin ajatuksissani, joten en todellakaan huomaa jos joku vastaa katseeseen.
Mää keräsin eilen marja-aroniaa pienen pakasterasiallisen kadun varrelta. Sellainen papparainen katsoi todella, siis todella pitkään! Käveli ohi ja hetken kuluttua vielä kurkisti kadun kulmasta uudelleen. Ja suu oli koko ajan auki.
Sinussa on jotain erikoista mikä saa heidän huomionsa. Hyvässä tai pahassa.
Olen ihmetellyt samaa. Minua tuijottavat erityisesti vauvat ja pienet lapset. Se on jotenkin kiusallista, vaikka ihan söpöäkin.
Liikaa piikeillä käyneet? No ei vaan. Sitä itsekin mietin, mutta nuoretkin voivat tuijottaa.
Pienemmillä paikkakunnilla erityisesti riittää näitä uteliaita ullia ja untamoita.
Huono näkö. Monet ihmiset joutuvat varmistelemaan ja pinnistelemään nähdäkseen onko tutun näköinen ihminen tuttu vai ei. Monet oikeasti pienituloiset palkansaajat, eläkeläiset tai työttömät joutuvat käyttämään vanhentuneita silmälaseja tai siirtämään/ jättämään hankkimatta silmälasit kokonaan tulojen jäädessä toimeentultuen rajalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Minua tuijottavat erityisesti vauvat ja pienet lapset. Se on jotenkin kiusallista, vaikka ihan söpöäkin.
Sinä olet heidän mielestään mielenkiintoisen näköinen. Yleensä hyvännäköinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä jos tuijottaa pitkään takas,nii miks sen toisen tuijotus ihmetyttää? Miks sä tuijotat pitkään takas? Hä? Valothan ne on sultakin pois.
Olet selvästi varsin jälkeenjäänyt.
Yleensä normaali ihminen katsoo eteensä kulkiessaan kadulla, jos vaan maahan tuijottelee niin törmäisi kenties sinunlaiseesi. Ja mistä tiedät, että joku tuijottaa jos itse katsot ohi?
Ei kiinnosta yhtään kukaan vastaantulija.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilta nyt vielä ymmärtää, kun ovat vielä kehittymässä ja ns. "tyhmiä", siis aikuisiin verrattuna. Toisaalta ehkä vanhuksilla joskus palataan takaisin tuohon kehitysasteeseen jollain tavalla, joten ehkä senkin ymmärtää. Mutta joskus tulee näitä aikuisia, yleensä vähintään keski-ikäisiä, jotka oikeasti vaikuttavat vähän siltä kuin olisivat kömpineet kiven alta ihmisten ilmoille ensimmäistä kertaa elämässään ja tuijotellen ihmettelevät kaikkea ympärillään.
Ainakin joskus muistelen kuulleeni että tuijottaminen on epäkohteliasta. Tämä ei taida sitten pitää paikkaansa.
Auta armias, jos vastassa on vammainen.