Mihin sijoittaa määräaikaisesti 20.000 €?
Kysymys onkin otsikossa eli mihin sijoittaa turvallisesti ja määräaikaisesti 20.000 € ilman suuria kuluja?
Rahat säästöjä eli käytölle ei tarvetta. Mutta jos joku äkillinen tarve tulisi, olisi hyvä, että rahat voisi kotiuttaa suhteellisen helposti.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäki suosittelen nordean joustotalletusta. Nyt korko 2,7 % (12kk tili) tai 3,1 % (3 kk tili). Rahat on nostettavissa ihan milloin vaan, ei mitään kuluja, koron saa vaan talletusjakson aikana tilillä olleelle alimmalle saldolle. Jos haluaa tallettaa lisää rahaa, voi avata uusia joustotalletustilejä. Oon vaihtanut kaikki säästötilini tällaisiksi.
On metkaa kun saa 12 kuukauden talletuksesta talletuksesta vähemmän korkoa kuin lyhytaikaisista. Tämän tiedon sain myös minä nyt kuun alussa.
Tämä on täysin loogista siinä tilanteessa, jossa korkojen odotetaan laskevan selvästi seuraavan vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin vuosia vuosia sitten osakkeita rakennusfirmaan, mutta se ilmoitti konkurssin hetimmiten. Prosessi keski vuosia, mutta en saanut rahojani takaisin. Siis minun ei tarvinnut siinä prosessiss olla mukana, sain ilmoituksia miten asia eteni. Siis sinne meni kaikki.
Tais tultua lintsattua sijoituskohteeseen tutustumisessa. Konkurssit todella harvoin tulevat yllätyksenä vaan niitä vaikeuksia on ollut pidemmän aikaa. Taisit vain spekuloida pelkän kurssikäyrän perusteella. "kun tää on joskus maksanut 50 € ja nyt vain euron niin kyllä tää varmasti kohta pomppaa ylös"
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sijoittaa henkilönä vai perustaa ensin sijoitusyhtiö ja sijoittaa sijoitusyhtiön kautta?
vaikka osaisit itse hoitaa kirjanpidon yms niin sijoitusyhtiön kautta sijoittaminen ei todellakaan kannata ennen kuin on todella merkittävä määrä pääomia sijoitettavana.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sijoittaa henkilönä vai perustaa ensin sijoitusyhtiö ja sijoittaa sijoitusyhtiön kautta?
Sijoitusyhtiö voi kannattaa siinä tilanteessa, kun sijoitettavaa on useita miljoonia. Pienemmillä sijoitussummilla en keksi mitään etua yhtiön käyttämisestä.
Nordet, SP500 ETF kasvu, kun kuulostaa että riskinotto ja pelaushalukkuus on matalahko ja osinkoja ei haluta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Nordet, SP500 ETF kasvu, kun kuulostaa että riskinotto ja pelaushalukkuus on matalahko ja osinkoja ei haluta ulos.
Esim. SXR8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusyhtiö voi kannattaa siinä tilanteessa, kun sijoitettavaa on useita miljoonia. Pienemmillä sijoitussummilla en keksi mitään etua yhtiön käyttämisestä.
Pienemmilläkin summilla voi kannattaa, etenkin jos osaa tehdä itse veroilmoituksen ja kirjanpidon. Sijoitusyhtiö maksaa veroja vain 20%. Mutta tietysti jos omistajalle jakaa osinkoja, niin niistä pitää maksaa pääomavero omassa verotuksessa. Palkkaakin voi maksaa esim. kirjanpidon tekemisestä, mutta siitä myös menee normaalit sivukulut ja verot. Yhtiö kuitenkin kannattaa, jos tarkoitus on kasvattaa pääomaa eikä tarvitse nostaa rahaa lähiaikoina käyttöön, tai myös siinä tapauksessa usein kannattaa, jos tarkoitus on siirtää pääomaa jälkipolville yhtiön kautta. Jälkimmäisessä on veroetu verrattuna lahja- tai perintöveroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävin etu on 20% veroa. Verrattuna 30 % tai 34 % veroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka osaisit itse hoitaa kirjanpidon yms niin sijoitusyhtiön kautta sijoittaminen ei todellakaan kannata ennen kuin on todella merkittävä määrä pääomia sijoitettavana.
Tuo on yleinen harhaluulo. Luepas vaikka täältä: https://www.sijoittaja.fi/47097/sijoittaa-yksityishenkilona-vai-sijoitu…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävin etu on 20% veroa. Verrattuna 30 % tai 34 % veroon.
unohdit sen että YHTIÖ maksaa ensin tuon ja siihen päälle omistaja oman veronsa, minimissään 8%. eli yhteensä 28 % joka on jo ENEMMÄN kuin 25,5 minkä suoraan itse sijoittavana maksaisi.
20 euroa ei ole kovin suuri raha. Miksi, ap, koet että tuohon tulisi piste väliin?
Jos osakkeisiin, mitä kannattaisi ostaa ja miksi?
Kultaan,se on vakaa sijoituskohde ilman riskejä.
Svea bankilla on 12kk märäaikainen 4,10% korko. Talletussuoja 100 000€ asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos osakkeisiin, mitä kannattaisi ostaa ja miksi?
Itse käytän sijoitussivuja ja katson analyytikoiden tuumailuja. Jos meinaavat että jollain osakkeella on paljon nousuvaraa niin uskoisin että tietävät asiasta vähän enemmän kuin tuulipuku.
Sähkön hinta nousee talvella ja Fortum tekee hyvän tuloksen. Talvella venäjä ja Ukraina räjäyttävät toistensa voimaloita niin sähkön hinta räjähtää kirjaimellisesti koska energia markkinoilla kaikki vaikuttaa kaikkeen. Fortum maksaa taas kaksi kertaa hyvät osingot ensivuonna 99% todennäköisyydellä. Ostakee Forttumia siis.