Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin sijoittaa määräaikaisesti 20.000 €?

Vierailija
05.10.2024 |

Kysymys onkin otsikossa eli mihin sijoittaa turvallisesti ja määräaikaisesti 20.000 € ilman suuria kuluja?

Rahat säästöjä eli käytölle ei tarvetta. Mutta jos joku äkillinen tarve tulisi, olisi hyvä, että rahat voisi kotiuttaa suhteellisen helposti.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/XHEL/NDA%20FI

Tuota koko summalla osakesäästötilille. Osingot plakkariin vuosittain ja verot maksat vasta kun nostat ulos. Osakkeen arvo voi tietenkin heitellä.

Osakesäästötilille ei todellakaan kannata laittaa rahoja jotka pitää saada käyttöön lyhyen ajan sisällä. Sen verotus on kovempaa kuin arvo-osuustilin kautta sijoittaessa. Osakesäästötilin hyödyt tulevat vasta kun pääsee hyödyntää tuottojen korkoakorolle ilmiötä.

Eihän siinä mitään. Nordean vuosituotto osingoilla 8.8% ja jos tuosta menee 30% niin se on 6,16% puhtaana käteen. Ainahan voi laittaa johonkin Norwegianin tilille 3% korolla (johon se laskee takuulla).

Aika iso riski on laittaa pelkästään nordea

No sitten ei kannata laittaa mihinkään jos pelkää riskiä.

Vierailija
42/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama homma. Makaa 68 500€ tilillä jotka säästin 3 vuodessa. Mihin kannattaisi laittaa? Tietääkö joku jotain taloudesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota koko summalla osakesäästötilille. Osingot plakkariin vuosittain ja verot maksat vasta kun nostat ulos. Osakkeen arvo voi tietenkin heitellä.

Osakesäästötilille ei todellakaan kannata laittaa rahoja jotka pitää saada käyttöön lyhyen ajan sisällä. Sen verotus on kovempaa kuin arvo-osuustilin kautta sijoittaessa. Osakesäästötilin hyödyt tulevat vasta kun pääsee hyödyntää tuottojen korkoakorolle ilmiötä.

Eihän siinä mitään. Nordean vuosituotto osingoilla 8.8% ja jos tuosta menee 30% niin se on 6,16% puhtaana käteen. Ainahan voi laittaa johonkin Norwegianin tilille 3% korolla (johon se laskee takuulla).

Pörssiosakkeiden osingoista ei mene veroa 30

Listatusta yhtiöstä saadut osingot

Listattu yhtiö eli julkisesti noteerattu yhtiö tarkoittaa samaa kuin pörssiyhtiö. Listatun yhtiön osakkeita on siis julkisen kaupankäynnin kohteena pörssissä.

Kun osinkoa jakaa julkisesti noteerattu yhtiö, osinko verotetaan sinä vuonna, kun se on maksettu.

Osingosta osa on veronalaista, osa verotonta tuloa

Kun saat osinkoa listatusta yhtiöstä, osingon määrästä

85 % on veronalaista pääomatuloa eli osinkotuloa

15 % on verotonta tuloa.

Pääomatulon veroprosentti

Pääomatulon veroprosentti 30 000 e asti 30 %, yli 30 000 e 34 %

30 000 euroon asti30 %

30 000 euroa ylittävästä osasta34 %

Veron maksaminen tapahtuu käytännössä siten, että osingon maksava yhtiö tekee osingon kokonaismäärästä 25,5 %:n ennakonpidätyksen ennen kuin maksaa osingon sinulle. Yhtiö myös tilittää ennakonpidätyksen Verohallinnolle.

Pörssiosakkeiden omistamisesta aiheutuu usein voiton hankkimiskuluja, kuten omaisuudenhoitopalkkioita. Ne vähennetään veronalaisesta osinkotulosta ja muista pääomatuloista, jolloin verotettava pääomatulosi pienenee. Ensin omaisuudenhoitopalkkioista kuitenkin vähennetään 50 euron omavastuuosuus.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/sijoitukset/osingot/lista…

Vierailija
44/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki suosittelen nordean joustotalletusta. Nyt korko 2,7 % (12kk tili) tai 3,1 % (3 kk tili). Rahat on nostettavissa ihan milloin vaan, ei mitään kuluja, koron saa vaan talletusjakson aikana tilillä olleelle alimmalle saldolle. Jos haluaa tallettaa lisää rahaa, voi avata uusia joustotalletustilejä. Oon vaihtanut kaikki säästötilini tällaisiksi.

Vierailija
45/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama homma. Makaa 68 500€ tilillä jotka säästin 3 vuodessa. Mihin kannattaisi laittaa? Tietääkö joku jotain taloudesta?

Mulla on isoimmat talletukset jenkki teknologiasakkeissa. Tuo summa on jo sellainen että alkaa tuottoakin tulla.

Laita vaikka 50t hyvään koriin sinne niin eiköhän 5-7 tonnia vuodessa tuota.

Vierailija
46/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on isoimmat talletukset jenkki teknologiasakkeissa. Tuo summa on jo sellainen että alkaa tuottoakin tulla.

Tai sitten ai kupla puhkeaa ja häviät vuodessa 5-7 tonnia.

Vierailija
47/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ai kupla puhkeaa ja häviät vuodessa 5-7 tonnia.

Minä olen pessimistiin taipuvainen mutta näen tässä ai-buumissa yhtäläisyyden vuoden 2000 .com buumiin. Ei se chatgpt ja joku paskojen maalausten tekoon tarkoitettu tekoäly tuota juuri mitään voittoa tosielämässä joten pelkäänpä että suurin osa on pelkkää ilmaa nytkin. Nähtäväksi jää, mutta on täysin mahdollista vieläkin saada hyvää voittoa tuolla jos vain osaa ajoittaa ostot ja myynnit. Minä en osaa niin pysyn etäällä näistä.

Vierailija
48/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras määräaikaistalletuksen korko nyt Svea ja Saldo bank.  Mulla laitettu aikaisemmin Op kasvutuottotilille ja Hypo pankin tilille, nyt ne ei enää tarjoo niin hyvää korkoa.

Vierailija
49/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaat appelsiineja ja omenoita.

Osakesäästötilillä LYHTYAIKAISESTI sijoitettuna tuosta nordeassa menee veroa 30%, kun arvo-osuustilillä menisi vain 25,5% veroa.

Osakesäästötili EI MILLÄÄN MUOTOA sovellu LYHYTAIKAISEEN säästämiseen.

Vierailija
50/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssiosakkeiden osingoista ei mene veroa 30

Paitsi osakesäästötilissä menee. Siis jos sitä käyttää lyhytaikaiseen sijoitukseen. Käytännössä jos toimit niin että nyt laitat osakesäästötilille 100 000 ja ostat koko rahalla nordeaa ja osingon maksun jälkeen myyt kaikki pois ja nostat osakesäästötililtä kaikki pois. Oletetaan että sattumalta osto- ja myyntikurssit olisivat samat. Tällöin osingon veroksi ost:llä tulee 30%.

Vierailija
51/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juuri suurempi määrä lähes 200.000 ja saan vain 2,4 % ja siitä menee veroja 1000 euron vapaan jälkeen 29% ja loppu jää käteen. vajaa vuosi on aina kun 7-8 kuukauden välein uusin.

En osaa olla finanssinero. Muuten seisoisi inflaation syötävänä koko raka.

Vierailija
52/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin turvallisessa säätiössä oli aikaisemmin, mutta silloin korot laski lähelle nollaa. Ajattelin pitää hermoni kurissa ja olla lyhytaikaisilla tileillä vähällä korolla.

Vieraisiin pankkeihin en myöskään uskalla mennä rahoineni. Tätä se on sukanvarteen säästäminen. Sitten joskus kun olen minä tai mies "hoidettavana" niin vievät nämä viimeisetkin rahat.

Vierailija
53/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäki suosittelen nordean joustotalletusta. Nyt korko 2,7 % (12kk tili) tai 3,1 % (3 kk tili). Rahat on nostettavissa ihan milloin vaan, ei mitään kuluja, koron saa vaan talletusjakson aikana tilillä olleelle alimmalle saldolle. Jos haluaa tallettaa lisää rahaa, voi avata uusia joustotalletustilejä. Oon vaihtanut kaikki säästötilini tällaisiksi.

On metkaa kun  saa 12 kuukauden talletuksesta talletuksesta vähemmän korkoa kuin lyhytaikaisista. Tämän tiedon sain myös minä nyt kuun alussa.

Vierailija
54/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt sijoittaa osakkeisiin. Onhan tänä vuonna 5000e tullut myyntivoittoja mutta saman verran tappioitakin kun piti ainakin yhdestä mätäpaiseesta päästä eroon. Aiemmin tuli 7000e nettona käteen pankin sijoitusvakuutuksen päätyttyä joka oli ollut minulla ainakin 10+ vuotta.

Vierailija
55/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten olisi asunto-osakkeeseen? Onko se kannattavaa? Vai onko liikaa vahtimista vuokralaisten suhteen ja asunnon kunnon suhteen?

Vierailija
56/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamn kympin takia tuskin kannattaaalkaa sitomaan rahojaan tuotosta vielä 30% vero pois,sijoita naisiin,lauluun ja viinaan siitä jää jälkipolville jotain kerrottacvaakin.

Kuka hemmetti tuollaisia tarinoita haluaisi kuunnella 😂. Sijoittamaan vaan, kyllä jälkipolvet ilolla muistelee kun kassa kilisee.

Vierailija
57/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin vuosia vuosia sitten osakkeita rakennusfirmaan, mutta se ilmoitti konkurssin hetimmiten. Prosessi keski vuosia, mutta en saanut rahojani takaisin. Siis minun ei tarvinnut siinä prosessiss olla mukana, sain ilmoituksia miten asia eteni. Siis sinne meni kaikki.

Vierailija
58/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordnetille kelpaa, vaikka kuluttomiin rahastoihin. YouTubesta voi katsella videoita vaikka Lari Heinosen kanavaa Mihin sitä säästäis. Jos haluat kuitenkin pitää käytettävissä niin määräaikainen tili jossain pankissa. Nordealta saa 3% nyt vuoden määräajaksi. Siitä tietysti verot veks. Eihän se paljon ole mutta tyhjää enemmän jos ei halua isompaa riskiä ottaa. Ruotsalaiset pankit taitavat maksaa parempaa korkoa kun summakin noin suuri.

Vierailija
59/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä miten olisi asunto-osakkeeseen? Onko se kannattavaa? Vai onko liikaa vahtimista vuokralaisten suhteen ja asunnon kunnon suhteen?

On hyvin suuri riski sijoittaa kaikki rahat yhteen asuntoon. Ei tarvita kuin yksi huono vuokralainen, niin siihen menee monen vuoden tuotot. Paljon pienempi riski on ostaa samalla rahalla esimerkiksi viiden eri toimialalla toimivan tunnetun firman osakkeita.

Vierailija
60/76 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sijoittaa henkilönä vai perustaa ensin sijoitusyhtiö ja sijoittaa sijoitusyhtiön kautta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi