En jaksa enää, lapsi on taas kipeä, ollut koko syksyn
Lapsi oli ennen pari vuotta perhepäivähoitajalla ja sai sinä aikana vain pari flunssaa. Nyt aloitti elokuun alussa eskarin päiväkodissa ja on tämän tasan kahden kuukauden ajan ollut lähes koko ajan kipeä. Todella sitkeitä flunssia, korvatulehduksia ja vaikka mitä, koko kirjo. Välillä tervehtyy sen verran että on siellä kaksi tai kolme päivää ja sitten on taas kipeä. Etäisä ei tietenkään suostu ottamaan luokseen jos lapsi on vähänkin sairas, hän ei jaksa hoitaa eikä halua heille tartuntaa. Eli minä olen ainoa joka hoitaa. Olen kesäloman jälkeen voinut olla töissä yhteensä yhdeksän päivää, sekin pätkissä. Ja olen aivan väsynyt, kun kipeä lapsi ei tietenkään nuku kunnolla öisin vaan heräilee itkemään kun on niin huono olo tai sattuu korvaan jne. Ulkoilemaan ei päästä tietenkään eli kökötän lähes koko ajan vain neljän seinän sisällä. Päivisin lapsi on tietenkin ärtynyt kun on kipeänä huono olo. Miten ihmeessä tätä jaksaa? Nyt taas tänä aamuna alkoi uusi flunssa lapsella, ja taas ollaan pois ja lapsi itkee huonoa oloa. Lääkärit vain voivottelee, että semmosta se on, ne lasten taudit, tsemppiä.
Kommentit (196)
Mä en sairastu niinkään homeista jostain syystä. Mutta jos tiloissa on lattiamattoa tai liimoja tai kaikki uutta, niin kierre on valmis. Keväällä toki olet viisaampi ja tiedetään kuinka kävi. Mutta jos marraskuun alussa vielä sairastelu vaan toistuu niin tällä kokemuksella sanoisin että virukset ei oo syynä. Ilmaputsareita ja erityistä kehohoitoa sitten. Tiesithän että lämpimän juominen edistää vastustuskykyä ja toksiinien piustoa.
Koeta jaksaa ja vastuuttaa isää kun on noin erikoinen tilanne. Jos ei hoida niin tuokoon ruokakasseja taloon.
Mietipä niitä kollegoita, jotka sinun ollessasi poissa joutuvat venymään ja paikkaamaan töissä. Mahdollisesti lapsettomia sellaisia, jotka ovat jättäneet lapset tekemättä, jotta elämä ei olisi yhtä säätämistä. Joutuvatko nyt säätämään toisen ihmisen lapsen takia? Tämäkö on tasa-arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Mietipä niitä kollegoita, jotka sinun ollessasi poissa joutuvat venymään ja paikkaamaan töissä. Mahdollisesti lapsettomia sellaisia, jotka ovat jättäneet lapset tekemättä, jotta elämä ei olisi yhtä säätämistä. Joutuvatko nyt säätämään toisen ihmisen lapsen takia? Tämäkö on tasa-arvoa?
Mietinhän minä. Mutta mitä voin asialle tehdä? Ap
Ei tämä nyt ihan normaalia ole. Lapsi ei sairastunut kotona tai pphoitajalla kun niin paljon vähemmän taudinaiheuttajia. Kyse 5-6v lapsesta, ei pikkuvauvasta?
Kysele muilta päiväkodin vanhemmilta että ovatko heidän lapsena yhtä tiheästi kipeänä, samanikäiset lapset siis. Jos ovat niin epäilisin jotain ongelmaa joko päiväkodin rakennuksessa tai vakavia puutteita hygieniassa. Mutta ei päiväkotia voi johtaa kuin sairaalaa, tottakai siellä lapset jakavat bakteerikantojaan. Ei kuitenkaan kenenkään pitäisi olla todella joka viikko kipeä.
Käytä lasta lääkärissä, olisi hyvä katsoa edes perusverenkuva ja selventää ammattilaiselle mikä tilanne on, kuulostaa kyllä huonolta immuunivasteelta.
Ei kai se nyt mikään ihme ole, kun katsoo mitä lapsille syötetään päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinhän minä. Mutta mitä voin asialle tehdä? Ap
Keskity johonkin. Hoida työsi tai lapsesi. Nyt et hoida kumpaakaan.
Älä valita. Sinä et tiedä, mikä on oikeasti rankkaa. Toistuvat flunssati eivät ole rankkaa. Ihmisillä on paljon pahempia sairauksia / vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs läksit? Odotitko tosissasi jotain vaivatonta ainaisen ihanaa vaaleanpunaista pumpuliunelmahattarahöttöä?
Hämmentävä vastaus. Mistä tällainen vastaus kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Älä valita. Sinä et tiedä, mikä on oikeasti rankkaa. Toistuvat flunssati eivät ole rankkaa. Ihmisillä on paljon pahempia sairauksia / vammoja.
Niin ja ihmiset kuolevatkin. Mutta sen aikaa kun täällä vielä ollaan, olisi mukava osallistua elämään, ja ymmärrän ap:tä, kun on tosi vaikea varmasti käydä töissä ja elää peruselämää, jos on suuren osan ajasta vain koko ajan sairaana. Itsekin odotan sitä, kun pienempikin lapseni olisi jo niin iso että nämä ainaiset flunssat jo vähenisi. Yläasteelle mennessä, jos isosiskosta voi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän niitä enää veroteta kovemmin niin kuin ennen vanhan pojan/piian verolla.
Nyt on kyllä poikkeuksellinen syksy näiden flunssien kanssa. Mulla lapsi päiväkodissa ja koulussa. Koko ajan pyörii joku flunssa. Harrastusryhmästä oli paikalla 2/10. Loput sairaana.
Yskää,nuhaa,kuumetta. Rs-virus, korona, adeno,nielutulehdusta, streptokokki, vatsis..ja ah, entero-viruskin käväisi. Meillä menee niin, että noin 4 päivää välissä ollaan terveenä, ja sitten alkaa kierros alusta. Olen väsynyt. En muista milloin on ollut sellainen viikonloppu, että kukaan ei olisi sairaana. Muissa perheissä samaa. Mulla etätyöt on pelastanut paljon, mutta onhan se raskasta tehdä sairaan lapsen kanssa töitä.
Elän toivossa, että jossain vaiheessa vastustuskyvyt taas kehittyy. Mutta ensimmäinen syksy, että lapset sairastelee näin paljon. Sama tilanne tuntuu olevan jokaisen tutun perheessä.
"Niin ja ihmiset kuolevatkin. Mutta sen aikaa kun täällä vielä ollaan, olisi mukava osallistua elämään, ja ymmärrän ap:tä, kun on tosi vaikea varmasti käydä töissä ja elää peruselämää, jos on suuren osan ajasta vain koko ajan sairaana."
Suuren osan ajasta? Haloo. Ap kertoi, että aiemmin ollut terveenä vuosia. Nyt sairastellut muutaman viikon.
Jos on elänyt suojatussa ympäristössä vapaana taudeilta, on normaalia sairastaa urakalla, kun siirtyy pöpöympäristöön.
Muutaman viikon sairastaminen ei ole suuri osa ajasta, vaan normaalia elämää. Jos ei jaksa, niin aina voi soittaa lastensuojeluun, ehkäpä he löytävät lapselle vanhemmat jotka jaksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huomaan olevani jotenkin vihainen sille päiväkodille tästä. Ei ne tietenkään tahallaan ketään sairastuta, mutta tullut mieleen, että yritetäänkö siellä yhtään estää näiden tautien leviämistä, ja se suututtaa, että ehkä ei. Pomoni kärsivällisyys alkaa loppua, taloudellisesti nämä palkattomat vapaat iskee minun talouteen liian kovaa ja sitten tietenkin sekä minun ja lapsen yleinen jaksaminen on aika loppu kun koko ajan vain kipeänä. Jotenkin osittain syytän tästä päiväkotia kyllä. Siellä on monta koko ajan sairaana. Ap
Ymmärrän kyllä myös pomoa, mutta ei sairastamiselle mitään voi. Miksi poissaolot lapsen sairauden takia ovat palkattomia?
Lapsen sairastuessa saa olla 3 päivää pois töistä. Ja sitten toinen vanhempi voi toki olla myös 3 päivää. Siitä eteenpäin poissaolot on palkattomia. Kunnes on terve. Ja sitten kun iske uusi tauti,niin sitten sama taas alusta..huonolla tuurilla tulee palkattomia päiviä..
Tsemppiä ap, tuo on niin raskasta! Meillä päiväkodin vanhempainillassa lastensa jatkuvaan sairasteluun kyllästynyt isä (lääkäri ammatiltaan) tuli vanhempainiltaan paperinipun kanssa, johon oli koonnut ohjeet siitä, miten pitkään sairasta (ja toipilasta) lasta tulisi hoitaa kotona minkäkin taudin kohdalla, jotta tartuttavuus olisi ohi tai mahdollisimman vähäinen. Teippasi laput päiväkodin eteiseen infotaululle ja puhui asiasta vielä kattavasti ja rakentavasti vanhemmille. Kaikki taudithan leviävät päiväkodeissa kun sinne tuodaan puolikuntoisia lapsia joiden paikka todellakin olisi vielä kotona toipumassa. Se on myös lapselle raskasta olla hoidossa toipilaana. Toki me kaikki ymmärrämme työelämän paineet, mutta ainoa keino vähentää päiväkotien tautitaakkaa on pitää lapset sairastamassa kotona riittävän pitkään.
Alle kouluikäinen lapsi voi sairastaa 10-12 hengitystie infektiota vuodessa, täysin normaalia - tämän voi jokainen googlettaa ihan itse. Huoltajalle jaksamista, mites tukiverkosto? Terkuin neuvolantäti
Korona laskee ihmisen immuunipuolustusta pidemmäksi aikaa ja kun aika moni lapsi ja vanhempikin on sairastanut useamman kierroksen koronaa, niin ei ole mikään ihme, että kaikki muut pöpöt jyllää. Ilman koronan tuottamaa vastustuskyvyn heikentymistä, elimistö nuo pöpöt suurelta osin torjuisi, eikä normaalia enempää sairasteltaisi. Mutta tää on nyt uusi normaali ja siihen on varmaan hyvä asennoitua niin, että tätä tämä vaan on.
Maailmalla tästä on uutisoitu, jostain syystä Suomessa asia vaietaan kuoliaaksi.
Siis tuo käsihygienia on tärkeä juttu. Meillä päiväkodissa ja eskarissa siihen kiinnitettiin erityistä huomiota. Ja alakoulussa sovittiin open kanssa että lapset pesee kätensä aina ennen ruokailua ym. Kun ei se riitä että kotona pestään kädet ja muuten kaikki klääppii ympäriinsä kädet paskassa.
Onneksi ei tuohon rumbaan ikinä jouduttu vaikka lapset oli päiväkodissakin. Tosin tyttö oli päiväkotiin mennessään 2,5v ja poika jo 4v. Kerran vuodessa olivat sairaana ja vain yksi kerrallaan eikä meihin vanhempiin tarttunut. Vain kerran 20 vuoden aikana olimme koko perhe sairaana ja se tauti oli noro. Poika 3v imuroi sen kylpylästä.
No voi voi... kun sinulla on rankkaa! Kuka käski hankkimaan lapsia? Syyllinen löytyy peilistä tilanteeseen, johon olet nyt joutunut!
Muut hölmöt naiset voivat ottaa tästä esimerkkiä, kun vauvakuume iskee. Haluavatko he kokea ap:n kaltaisen kohtalon vai eivät.
N26